8.890 visninger
|
Oprettet:
Ét af mine gear hakker... hvad er der galt?? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Da jeg var ude at køre i skoven på min MTB idag, begyndte ét af mine gear at hakke (ligesom når man prøver at skifte gear op af en stejl bakke). Det gear der er tale om er det, hvor kæden er på det mindste tandhjul forrest og bagerst. Problemet er kun med dette ene gear og ingen andre. Problemet opstår så snart der kommer en smule belastining i pedalerne. Er der nogen der har en idet om hvad det kan være??
Ps. gearene blev justeret for mindre en et halvt år siden, og det er kun anden gang jeg er ude at køre på cyklen siden da, så tror ikke at det er det der er galt.
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Det kan selvfølgelig gå an i en snæver vending men det er generelt bedre at vende sig til at skifte til de korrekte gear inden det bliver nødvendigt.
Opstår problemet slet ikke på større klinger foran?
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 14
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
På større klinger foran er trækket i kæden meget mere lige og derfor går den ikke skævt ind på tænderne på samme måde. Det er et lille tandhjul hvor der sidder et lidt større og "skygger" for det og en kæde der kommer temmelig skævt ind på tandhjulet. Nu ved jeg ikke om du har 2 eller 3 klinger foran men mit gæt er 3 hvilket bestemt ikke gør situationen bedre.
Hvis det kun er der problemet opstår og ikke andre steder, så havde jeg ikke brugt ret meget tid på at spekulere om der skulle justeres noget, men brugt tiden på at øve i ikke at køre med krydskæde.
nov 2011
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
Det kan også være kæde og krans er slidt i bund.
Det kan også være dine kabler der er ved at være døde, hvis de er fyldt med vand og rust, kan bagskifteren ikke trække den ud på den sidste tandhjul, og så har du balladen.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 14
Ét af mine gear hakker... hvad er der galt??