{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.890 visninger | Oprettet:

Ét af mine gear hakker... hvad er der galt?? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Da jeg var ude at køre i skoven på min MTB idag, begyndte ét af mine gear at hakke (ligesom når man prøver at skifte gear op af en stejl bakke). Det gear der er tale om er det, hvor kæden er på det mindste tandhjul forrest og bagerst. Problemet er kun med dette ene gear og ingen andre. Problemet opstår så snart der kommer en smule belastining i pedalerne. Er der nogen der har en idet om hvad det kan være?? smiley
Ps. gearene blev justeret for mindre en et halvt år siden, og det er kun anden gang jeg er ude at køre på cyklen siden da, så tror ikke at det er det der er galt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ét af mine gear hakker... hvad er der galt??
  • #1   24. feb 2016 Du kører dine gear forkert og belaster din kæde rigtigt hårdt med mere slid på kæden som direkte årsag af det. Ca ned til midterste klinge bagpå inden du skifter op på en større foran. Der er masser af overlap i gearene. Tilsvarende er du på den store klinge foran så ikke andet end op til omkring midten bagpå.

Det kan selvfølgelig gå an i en snæver vending men det er generelt bedre at vende sig til at skifte til de korrekte gear inden det bliver nødvendigt.

Opstår problemet slet ikke på større klinger foran?

• #3   24. feb 2016 Hmmm... Skulle mene at jeg har styr på at skifte gearne ordenligt, men der kan da sagtens ske en svipser i ny og næ smiley Det skal lige siges at det ikke er i forbindelse gearskift, den hakker, men konstant. Men det der undrer mig er, at det kun er i det ene gear og altså ikke på større klinger?? Kan det skyldes en slidt kæde da??

• #4   24. feb 2016 Hvis der styr på det så var du vel ikke kommet derned og opdaget fejlen smiley

På større klinger foran er trækket i kæden meget mere lige og derfor går den ikke skævt ind på tænderne på samme måde. Det er et lille tandhjul hvor der sidder et lidt større og "skygger" for det og en kæde der kommer temmelig skævt ind på tandhjulet. Nu ved jeg ikke om du har 2 eller 3 klinger foran men mit gæt er 3 hvilket bestemt ikke gør situationen bedre.
    Hvis det kun er der problemet opstår og ikke andre steder, så havde jeg ikke brugt ret meget tid på at spekulere om der skulle justeres noget, men brugt tiden på at øve i ikke at køre med krydskæde.

• bjarne S
    bjarne S Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
    #6   24. feb 2016 Hvis kassetten er fyldt med jord. smadder og grannåle, så løber kæden bare oven på smadret, og kan ikke nå ind og få fat i tænderen, og det starter gerne ude ved den mindste tandhjul.
    Det kan også være kæde og krans er slidt i bund.
    Det kan også være dine kabler der er ved at være døde, hvis de er fyldt med vand og rust, kan bagskifteren ikke trække den ud på den sidste tandhjul, og så har du balladen.

• #8   1. mar 2016 Tak for jeres svar. Konklusionen må være at jeg bare må lære at bruge mine gear således at kædelinjen er så lige som muligt og derved undgå "problem gearet" smiley

Kommentér på:
Ét af mine gear hakker... hvad er der galt??

Annonce