Cykelgear
Når du står over for at skulle købe en ny cykel, er der mange spørgsmål, som trænger sig på, fx mht. cykeltype, mærke, pris, materiale etc. Et af de spørgsmål, du i den forbindelse bliver konfronteret med, er antallet og typen af gear. Hvad betyder antallet af gear på din cykel? Det afhænger som bekendt af, hvad du skal bruge cyklen til, hvilket terræn du cykler i, samt hvor langt du typisk cykler.
En cykel med mange gear giver dig bedre mulighed for at finde det rigtige gear til forskellige terræner og forskellige hastigheder. Hvis du omvendt kører mindre ture på fladt terræn, fx i byområder, er det ikke nødvendigt for dig at have mange gear på cyklen. I det følgende kan du læse om nogle af de ting, du skal være opmærksom på, når du skal vælge den helt rigtige geartype til din cykel. Det anbefales, at du overvejer dine behov og ønsker i forhold til cyklen grundigt. Uanset hvad findes der altid en cykel, som passer til dine behov.
Udvendigt eller indvendigt gear
Noget af det første, du skal tage stilling til, er spørgsmålet om udvendige eller indvendige gear. Udvendige gear er kendetegnede ved, at der typisk er flere gear at vælge imellem, og at afstanden mellem gearene er mindre end ved indvendige gear. Udvendige gear skiftes ved, at man flytter kæden mellem nogle tandhjul, der har forskellige størrelser, og som sidder synligt - dvs. udvendigt - på cyklen. Pga. at der ved udvendige gear er et direkte kædeskift, er det muligt at skifte gear temmelig hurtigt. Dette bevirker en meget lav gnidningsmodstand med det resultat, at man let kommer fremad. Af denne grund bruges de ofte på mountainbikes og racercykler.
Det skal dog siges, at de udvendige gear - i modsætning til de indvendige - kræver en del vedligeholdelse og ikke mindst regelmæssig rengøring. De indvendige gear har ry for at være lettere at skifte end de udvendige, og derfor føler mange sig mere trygge ved de indvendige gear. Endelig er der forskel i vægten på de to typer af gear. Det skyldes, at baghjulet på en cykel med indvendige gear er noget tungere end baghjulet på en cykel med udvendige gear. En let cykel er derfor forbundet med udvendige gear. Udvendige gear er også noget mere udsatte end indvendige gear, hvilket naturligvis skyldes, at de sidder udvendigt. Udvendige gear passer heller ikke sammen med en ordentlig kædeskærm, der kan beskytte mod olie og snavs fra kæden. Så vil du undgå at blive beskidt, bør du ikke vælge et udvendigt gearsystem.
Om du skal have indvendige eller udvendige gear, handler derfor helt og holdent om, hvad du skal bruge cyklen til. Skal du kun bruge den til korte ture, ville det mest almindelige være at vælge et indvendigt gearsystem. Bruger du cyklen på et mere professionelt plan, kan der være en idé i at vælge de udvendige gear.
Elektronisk cykelgear
Et alternativ til de mekaniske gearsystemer er det elektroniske gearsystem, også kaldet automatisk gear, som oftest bruges inden for den professionelle cykelsport. Denne form for gear fungerer på den måde, at nogle sensorer både for og bag på cyklen registrerer kædens placering og justerer den automatisk, således at kæden ikke larmer. Gearskiftet foregår i praksis på den måde, at rytteren trykker på en knap, hvorefter bremsesystemet automatisk justeres afhængig af, om man skifter foran eller bagi. Med et lillebitte tryk på knappen kan rytteren skifte gear lynhurtigt og præcist uden at skulle gøre noget andet end at trykke på knappen. Dette kan være en helt klar fordel i en konkurrencesituation, hvor rytteren med den ene hånd kan skifte gear ubesværet samtidig med, at han fx drikker eller spiser noget vha. den anden hånd.
Single speed og fixie cykel
Ud over de ovennævnte former for cykler findes der også cykler med et fast gear - de såkaldte fixie cykler - og cykler, der er kendetegnet ved, at de kun har et gear og en fast nav - de såkaldte single speed cykler. Den grundlæggende tanke bag disse to cykeltyper er, at cyklen skal være så simpel som muligt. At en cykel kun har ét fast gear betyder, at pedalerne altid kører rundt, når hjulet på cyklen er i bevægelse, og derfor ikke kan køre i friløb. Det kan en single speed cykel derimod. Nogle single speed cykler er sågar designet sådan, at de ikke har nogen bremser og kan cykle baglæns, og derfor er de velegnede til at udføre tricks på. Skal cyklen bruges i trafikerede områder, er det dog uforsvarligt at køre på en cykel uden bremser!
Justering af cykelgear
Cykelgear skal justeres med jævne mellemrum, for at cyklen kører optimalt. Du justerer nemmest gearene ved at hænge cyklen op, så du kan komme til at dreje pedalerne rundt og foretage den bedste indstilling af gearene.
Fastfrosne gear
Som allerede nævnt kræver nogle former for gear mere vedligeholdelse end andre. Afhængig af geartypen vil vintervejret ofte byde på udfordringer og ekstra vedligeholdelse af især de udvendige gear. Mange cykelejere har oplevet det fænomen, at man vågner op til en cykel, hvor gearene er frosset fast. Nogle gange må man ganske enkelt håbe på, at cyklen ikke står i enten meget høj eller lav gear, fordi gearkablerne er frosset fast. Naturligvis er det bedst at være på forkant med vintervejret og have sikret sig mod fastlåste gear på forhånd, men selv når skaden er sket, er der ting, man kan gøre.
Fastfrosne gear skyldes, at der dannes små ispropper inde i gearkablet, som bevirker, at gearene ikke kan skiftes. Hvis der bare er én lille isprop, kan det være nok til, at gearene fryser fast. Her drejer det sig først og fremmest om at få smeltet ispropperne og derefter få vandet ud af gearkablerne. Dertil findes der både en kortsigtet og en mere langsigtet løsning. Den kortsigtede løsning går ud på, at du tager cyklen med ind i en varm eller lun kælder, således at ispropperne kan smelte. Vend derefter cyklen på højkant, således at vandet kan sive ud af kablerne. Det kan du fx gøre ved at placere forhjulet op mod en væg.
Herefter kan der dog stadig sidde vand og fugt i kablerne, og det bringer os til den mere langsigtede løsning. Den mere langtidsholdbare løsning går ud på, at du tager cyklen med hen til din cykelhandler. Han kan skille kablerne ad og blæse al fugten væk med en trykluftsblæser og smører kablerne med silikone. På denne måde bliver dine cykelgear mere modstandsdygtige over for frost.
Gode råd om cykelgear
-
Køb af ny MTB
Hej jeg tænker på at købe en MTB Jeg har haft 2 Mountainbikes i mit liv som barn en Marin og som ung mand en GT nu vil jeg gerne have en igen jeg kan huske der var noget der hed cykelkubben der blev ... -
Hurtig slidtage på 45kmt EL-cykel
Jeg har købt min første EL-cykel 45 KMT. En Giant Quick E+ FS. Jeg er enorm glad for den og den lever helt op til mine forventninger. Lige indtil efter jeg har kørt mindre end 200 km a ture på... -
Gearskifter springer over
Hej Cykelfolk, Jeg har en hverdagscykel med følgende 10-speed gearskifter[b] SHIMANO XT Gear Shifters Set Rapidfire SL-M780 [/b] men har problemer med at den kun har "8 positioner". Det vil sig... -
Problemer med kæde.
Det er nok for nogle herinde et meget trivielt spørgsmål, men har gennem noget tid haft problemer med min cykelkæde falder af/bliver trådt af når jeg træder hårdt i pedalerne. Jeg er vant til selv at... -
Køb af ny cykel
Hej, Er der nogen der kan fortælle mig om det er fornuftige priser for disse to cykler, og da dette vil være mit første køb, er jeg ikke så klog på hvad der er en fair pris for sådan en type cykel... -
sram nav montering
Hej, Jeg ville reparere min mors cykel, som trængte til lidt reparation, men i øjeblikket har jeg gjort det værre, for nu vil den overhoved ikke skifte gear. Jeg fik skillet et gammel sram s7 ad...
Cykelgear
Upload dine billeder
Brugte cykler
-
Er du glad for at cykle, men oplever forhindringer p.g.a. en skade, operation eller slidgigt? Kan du ikke gennemføre en fuld pedalomdrejning, som kræver at knæet kan bøje ca. 120 grader? Så er løsningen måske en justerbar pedalarm til montering på en racercykel med udvendige gear. Ved at forkorte pedalarmen kan man “komme rundt” med en mindre vinkel i knæ- og hofteleddet. Løsningen kan bruges på både en hometrainer og på landevej. Den justerbare pedalarm er god i to forskellige situationer: 1) Som hjælp i genoptræning efter skade i knæ, brud på ben, i fod eller hofte, eller hvis du har fået en knæ- eller hofteprotese. I starten bruges en kort pedalarm, som gradvist forlænges efterhånden som bevægeligheden forbedres. Træningen optimerer til endnu mere bevæge- lighed. 2) Hvis dit problem er slidgigt (artrose) er det vigtigt at vedligeholde styrke og bevægelighed i hofte og knæ. Du vil sandsynligvis have brug for to pedalarme, og du kan eksperimentere med længden af pedalarmene efter dine behov. Oplyst pris er for et kranksæt og én pedalarm i aluminium. For andre muligheder kontakt Peter Baastrup.
Kr. 3.308
Videoer
-
2x1 "singlespeed"
Hey drenge, jeg har kørt meget 1x9 1x10 og single speed, og mener at det hele kan bruges i skoven, dog syntes jeg at det er meget svært at finde den perfekte gearing til singlespeed, og at det er irriterende at skulle geare om når man skal køre i de forskellige skove. så jeg tænkte, kan man ikke bare smide 2 klinger for an og lave en 2x1? har ikke hørt om det før men besluttede mig for bare at prøve det... har samlet det og det fungere perfekt! det eneste jeg skal have lavet om er at jeg køre med singlespeed kæde og der skal jeg have smidt en mtb på istedet. 2x1 kan anbefales, du har et gear til at bruge også en "tøse gear" til når det går rigtig op af... -
Efter en tur hos cykelsmeden...
Hejsa, jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres mening, omkring mine gear på min cykel! Jeg har lige lige hentet den ved Fri-bikeshop her til eftermiddag. Den har fået ny bagskifter på, som jeg selv har monteret. De skulle så bare sætte kæden på, kablet ned til bagskifteren samt indstille gearene. Jeg har før selv indstillet gearene, men jeg tænkte, at når det var nyt, så ville jeg hellere få en professionel til det. Vi fik snakket om det, og prisen ville ligge omkring de 200.- inkl. et nyt kabel. Jeg får så hentet den og kommer af med 405 kroner, hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, men jeg tænkte, at så længe den virkede, så går det nu nok. Men som i kan se på videoen, så kører gearene mildest talt, ad helved til.. jeg går så ind med den igen, og mekanikeren mener at det er fordi, at skifteren er blevet "mishandlet" men den fungerede altså fint, med den gamle opslidte bagskifter jeg kørte med før.. Er det ikke kun rimeligt, at de får den i nakken igen, og får den indstillet ordentligt, uden beregning, Da det er der jeg tror problemet ligger? han mente selv, at det var kablet mellem skifteren og bagskifteren, der skulle skiftes, hvilket jeg ikke ser nogen sammenhæng i.