Cykelgear
Når du står over for at skulle købe en ny cykel, er der mange spørgsmål, som trænger sig på, fx mht. cykeltype, mærke, pris, materiale etc. Et af de spørgsmål, du i den forbindelse bliver konfronteret med, er antallet og typen af gear. Hvad betyder antallet af gear på din cykel? Det afhænger som bekendt af, hvad du skal bruge cyklen til, hvilket terræn du cykler i, samt hvor langt du typisk cykler.
En cykel med mange gear giver dig bedre mulighed for at finde det rigtige gear til forskellige terræner og forskellige hastigheder. Hvis du omvendt kører mindre ture på fladt terræn, fx i byområder, er det ikke nødvendigt for dig at have mange gear på cyklen. I det følgende kan du læse om nogle af de ting, du skal være opmærksom på, når du skal vælge den helt rigtige geartype til din cykel. Det anbefales, at du overvejer dine behov og ønsker i forhold til cyklen grundigt. Uanset hvad findes der altid en cykel, som passer til dine behov.
Udvendigt eller indvendigt gear
Noget af det første, du skal tage stilling til, er spørgsmålet om udvendige eller indvendige gear. Udvendige gear er kendetegnede ved, at der typisk er flere gear at vælge imellem, og at afstanden mellem gearene er mindre end ved indvendige gear. Udvendige gear skiftes ved, at man flytter kæden mellem nogle tandhjul, der har forskellige størrelser, og som sidder synligt - dvs. udvendigt - på cyklen. Pga. at der ved udvendige gear er et direkte kædeskift, er det muligt at skifte gear temmelig hurtigt. Dette bevirker en meget lav gnidningsmodstand med det resultat, at man let kommer fremad. Af denne grund bruges de ofte på mountainbikes og racercykler.
Det skal dog siges, at de udvendige gear - i modsætning til de indvendige - kræver en del vedligeholdelse og ikke mindst regelmæssig rengøring. De indvendige gear har ry for at være lettere at skifte end de udvendige, og derfor føler mange sig mere trygge ved de indvendige gear. Endelig er der forskel i vægten på de to typer af gear. Det skyldes, at baghjulet på en cykel med indvendige gear er noget tungere end baghjulet på en cykel med udvendige gear. En let cykel er derfor forbundet med udvendige gear. Udvendige gear er også noget mere udsatte end indvendige gear, hvilket naturligvis skyldes, at de sidder udvendigt. Udvendige gear passer heller ikke sammen med en ordentlig kædeskærm, der kan beskytte mod olie og snavs fra kæden. Så vil du undgå at blive beskidt, bør du ikke vælge et udvendigt gearsystem.
Om du skal have indvendige eller udvendige gear, handler derfor helt og holdent om, hvad du skal bruge cyklen til. Skal du kun bruge den til korte ture, ville det mest almindelige være at vælge et indvendigt gearsystem. Bruger du cyklen på et mere professionelt plan, kan der være en idé i at vælge de udvendige gear.
Elektronisk cykelgear
Et alternativ til de mekaniske gearsystemer er det elektroniske gearsystem, også kaldet automatisk gear, som oftest bruges inden for den professionelle cykelsport. Denne form for gear fungerer på den måde, at nogle sensorer både for og bag på cyklen registrerer kædens placering og justerer den automatisk, således at kæden ikke larmer. Gearskiftet foregår i praksis på den måde, at rytteren trykker på en knap, hvorefter bremsesystemet automatisk justeres afhængig af, om man skifter foran eller bagi. Med et lillebitte tryk på knappen kan rytteren skifte gear lynhurtigt og præcist uden at skulle gøre noget andet end at trykke på knappen. Dette kan være en helt klar fordel i en konkurrencesituation, hvor rytteren med den ene hånd kan skifte gear ubesværet samtidig med, at han fx drikker eller spiser noget vha. den anden hånd.
Single speed og fixie cykel
Ud over de ovennævnte former for cykler findes der også cykler med et fast gear - de såkaldte fixie cykler - og cykler, der er kendetegnet ved, at de kun har et gear og en fast nav - de såkaldte single speed cykler. Den grundlæggende tanke bag disse to cykeltyper er, at cyklen skal være så simpel som muligt. At en cykel kun har ét fast gear betyder, at pedalerne altid kører rundt, når hjulet på cyklen er i bevægelse, og derfor ikke kan køre i friløb. Det kan en single speed cykel derimod. Nogle single speed cykler er sågar designet sådan, at de ikke har nogen bremser og kan cykle baglæns, og derfor er de velegnede til at udføre tricks på. Skal cyklen bruges i trafikerede områder, er det dog uforsvarligt at køre på en cykel uden bremser!
Justering af cykelgear
Cykelgear skal justeres med jævne mellemrum, for at cyklen kører optimalt. Du justerer nemmest gearene ved at hænge cyklen op, så du kan komme til at dreje pedalerne rundt og foretage den bedste indstilling af gearene.
Fastfrosne gear
Som allerede nævnt kræver nogle former for gear mere vedligeholdelse end andre. Afhængig af geartypen vil vintervejret ofte byde på udfordringer og ekstra vedligeholdelse af især de udvendige gear. Mange cykelejere har oplevet det fænomen, at man vågner op til en cykel, hvor gearene er frosset fast. Nogle gange må man ganske enkelt håbe på, at cyklen ikke står i enten meget høj eller lav gear, fordi gearkablerne er frosset fast. Naturligvis er det bedst at være på forkant med vintervejret og have sikret sig mod fastlåste gear på forhånd, men selv når skaden er sket, er der ting, man kan gøre.
Fastfrosne gear skyldes, at der dannes små ispropper inde i gearkablet, som bevirker, at gearene ikke kan skiftes. Hvis der bare er én lille isprop, kan det være nok til, at gearene fryser fast. Her drejer det sig først og fremmest om at få smeltet ispropperne og derefter få vandet ud af gearkablerne. Dertil findes der både en kortsigtet og en mere langsigtet løsning. Den kortsigtede løsning går ud på, at du tager cyklen med ind i en varm eller lun kælder, således at ispropperne kan smelte. Vend derefter cyklen på højkant, således at vandet kan sive ud af kablerne. Det kan du fx gøre ved at placere forhjulet op mod en væg.
Herefter kan der dog stadig sidde vand og fugt i kablerne, og det bringer os til den mere langsigtede løsning. Den mere langtidsholdbare løsning går ud på, at du tager cyklen med hen til din cykelhandler. Han kan skille kablerne ad og blæse al fugten væk med en trykluftsblæser og smører kablerne med silikone. På denne måde bliver dine cykelgear mere modstandsdygtige over for frost.
Gode råd om cykelgear
-
Shimano 3-gears nav fejl :-(
Er der nogen, der har erfaringer med følgende fejl på et Shimano Nexus SG-3C41 3-gears nav? Navet "låser" typisk [i]flere[/i] gange for hver pedalomdrejning og småbremser også i processen. Man kan l... -
God pris for denne cykel?
Jeg kan købe denne cykel for 7.000 kr. som udstillingsmodel med nogle få overfladiske skrammer. Er det en god pris i forhold til cyklens specifikationer og hvad der ellers findes på markedet i sa... -
Nishiki 707. Noget værd?
Hej alle. Knægten skal til at have hans første rigtige voksen cykel. Og vil gerne ofre noget ordenligt. Har fået et kanon tilbud på en Koga F3 da vi har rigtig gode erfaringer med netop Koga.... -
Nexus 7 vil ikke skifte ned
Hej Jeg er ved at sætte en Raleigh i stand med Nexus 7 gear. Jeg kan ikke få den til at skifte ned. Fint når kablet hiver og skifter op, men når jeg prøver at 'skubbe' skifte ned kan kablet ikke få ... -
SRAM 7 gear... kan ikke adjusteres i gear 4
Kære cykelnørder Gearene (SRAM 7) på min cykel er underlige. Kigger man på klik-boxen, er det som om, når der på håndtaget står gear "5" så er jeg faktisk i gear 4 på klik-boxen (med stregerne ove... -
Gl norsk mountainbike med sjæl - værd at reparere?
Jeg har købt denne gamle norske mountainbike til min datter, da hun manglede en lettere cykel til en cykeltur. Efter at have kørt på den, er det endeligt lykkedes mig at overtale hende til at udvendi...
Cykelgear
Upload dine billeder
Brugte cykler
-
Håndlavet Schweizisk Velo Lang cykel fra slutningen af 1960'erne. Bygget af Master-framebuilder Alois Lang Reynolds 531 stel som er lavet af dobbelt koniske mangan stålrør med forkromet Nervex Professional 49/162 muffer og forkromet forgaffel/baggaffel. Campagnolo gaffelender for/bag kører perfekt, ligesom ny, da den er bygget op med sprit nyt Campagnolo Ultra Torque kranksæt, udvendige kranklejer, rustfri kæde. 28" dobbeltbundet hjulsæt med 7 indvendige gear. Der er monteret Campagnolo Super Record kronrørslejer Nye brune dæk, Brooks sadel, styrbånd , blankt styr og frempind, Pelago chrome front lad, Microshift gearskifter og kabler, pedaler osv. Stelstørrelsen er 58 cm
Kr. 9.700 -
Harthiner Racer fra 1960, håndbygget på Østerbro Stelstørrelsen er 56 cm. Cyklen er ombygget til moderne bycykel og har fået ny Brooks B17 lædersadel, ny højglans poleret frempind/styr, pedaler, sadelpind og Pelago forkromet frontlad. Den kører med et nyere 28" dobbeltbundet hjulsæt med 3 indvendige Shimano gear og fodbremse. Schwalbe Delta Cruiser dæk. Datidens top-model, Grundlagt i 1913 af Christian Harthiner, Ndr. Frihavnsgade, Kbh Ø. fremstår med original lakering. Håndbygget af Reynolds 531 dobbelt koniske mangan Molybdæn stålrør og Nervex Professional 49/162 muffer. Campagnolo gaffelender for/bag, Stronglight kronrørslejer og kranksæt med udboret aksel for vægtbesparelse Et stykke dansk cykel historie.Harthiner var et af de førende mærker i Danmark i 1920'erne og frem til omkring 1960'erne. De blev kørt på af pro. cykelryttere til seksdagesløb i Forum og Ordrupbanen, samt Danmarks og verdensmesterskaber i landevejsløb osv. Kay Werner , Evan Klamer , Jens Sørensen , Rik Van steenbergen osv... Samme steltype som blev brugt i Tour de France
Kr. 6.300 -
Note: Kædestrammeren og gaspatronerne medføler ikke. Mærket på cyklen passer ikke, eftersom siden her hverken tilbyder "andre" eller "custom" i deres kategori. Cyklen er 100% custom. Den har et aluminium stel, hvor kabelrør er blevet fjernet til fordel for at fører kablet internt i stellet for at gøre den mere ren at se på. 26" hjul. Baghjul er 56mm bredt, forhjul er 46mm bredt. Begge hjul har guldnipler, guld topcap som styrstrammer og guldbolte ved bremseskiven og tandhjulet. Med andre ord, der er IKKE sparet på detaljerne. Sidder på 26"-2.0 THICKSLICK dæk. Cykelcomputer; Cateye quick. Mørkeblø metallisk farve fra MOTIP, bekldt med varigeret baldguld. Lige styr beklædt i brunt Gusti styrbånd (læder) og brun Gusti lædersadel, plus brun læder stelbeskytter ved kæde og stel. med bullhorn bremser. Bagbremsen er en rullebremse (mekanisk), forbremsen er 160 bremseskive (mekanisk). Den har Shimano Nexus 8 speed, interne gear. Den kommer med ringeklokke, forlygte som er indmalet i blå, og glasset er farvet gul (fordi gul er racing) og baglygten kan lades op i en USB port. Den har kostet godt og vel 12.000 i dele alene. Pris er uden prof hjul opretning, samling og maling.
Kr. 9.999 -
Vitesse Reynolds 531 Nervex retro / vintage cykel, håndbygget i Odensen, fra starten af 1960’erne Stelstørrelse: 59 cm Cyklen kører ligesom ny, den er ny-serviceret og ombygget fra racer til mere moderne cykel med sprit nye 28” dobbeltbundet aluminium fælge og indvendige Shimano Nexus 3 gear med fodbremse. Komplet nyt kranksæt, krankboks , klingebolte , kæde , styr, sadelpind og sadel. Schwalbe Marathon Plus dæk. Crane Japan ringeklokke , Pelago forkromet commuter frontlad Stellet er lavet af Reynolds 531 dobbelt koniske mangan stålrør med franske Nervex Professional 49/162 muffer og stronglight kronrørslejer Der medfølger en aftagelig bagskærm og et sæt cykellygter
Kr. 4.350
Videoer
-
2x1 "singlespeed"
Hey drenge, jeg har kørt meget 1x9 1x10 og single speed, og mener at det hele kan bruges i skoven, dog syntes jeg at det er meget svært at finde den perfekte gearing til singlespeed, og at det er irriterende at skulle geare om når man skal køre i de forskellige skove. så jeg tænkte, kan man ikke bare smide 2 klinger for an og lave en 2x1? har ikke hørt om det før men besluttede mig for bare at prøve det... har samlet det og det fungere perfekt! det eneste jeg skal have lavet om er at jeg køre med singlespeed kæde og der skal jeg have smidt en mtb på istedet. 2x1 kan anbefales, du har et gear til at bruge også en "tøse gear" til når det går rigtig op af... -
Efter en tur hos cykelsmeden...
Hejsa, jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres mening, omkring mine gear på min cykel! Jeg har lige lige hentet den ved Fri-bikeshop her til eftermiddag. Den har fået ny bagskifter på, som jeg selv har monteret. De skulle så bare sætte kæden på, kablet ned til bagskifteren samt indstille gearene. Jeg har før selv indstillet gearene, men jeg tænkte, at når det var nyt, så ville jeg hellere få en professionel til det. Vi fik snakket om det, og prisen ville ligge omkring de 200.- inkl. et nyt kabel. Jeg får så hentet den og kommer af med 405 kroner, hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, men jeg tænkte, at så længe den virkede, så går det nu nok. Men som i kan se på videoen, så kører gearene mildest talt, ad helved til.. jeg går så ind med den igen, og mekanikeren mener at det er fordi, at skifteren er blevet "mishandlet" men den fungerede altså fint, med den gamle opslidte bagskifter jeg kørte med før.. Er det ikke kun rimeligt, at de får den i nakken igen, og får den indstillet ordentligt, uden beregning, Da det er der jeg tror problemet ligger? han mente selv, at det var kablet mellem skifteren og bagskifteren, der skulle skiftes, hvilket jeg ikke ser nogen sammenhæng i.