{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.949 visninger | Oprettet:

Ondt i knæ ( klikpedaler) {{forumTopicSubject}}

Hey. Er ny inden for det her med cykling. smiley Begyndte at køre MTB / XC for to uger siden, og synes det er rigtig sjovt... smiley Nå men lige til sagen, er begyndt at få ondt i højre knæ efter jeg monterede klikpedaler for en uge siden. Og så var det at jeg tænkte på om det kan være fordi pedalen er for "løs" så jeg kan bevæge foden alt for frit?? Skal siges at sadelhøjde meget gerne skulle passe, da jeg har tjekket den flere gange da jeg troede det kunne være det. Håber der er nogen som kan hjælpe, for vil nødig til at stoppe med at cykle... smiley På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i knæ ( klikpedaler)
  • #2   26. okt 2009 jeg er sikker på at din fod er indstillet forkert i forhold til dit knæ

    det er vigtigt du får det ordnet, for ellers risikerer du at få en kronisk slidskade


  • #3   26. okt 2009 Det tyder nok på at du træder lidt skævt, den bedste erfaring er den man får selv.
    Synes evt. du kan prøve at justere dine klamper lidt, både sideværs og frem/tilbage.
    Kunne også være din sadel, hvor langt fremme/tilbage den sidder. Stort set hele opsætningen af cyklen spiller ind her, synes du skal forsøge dig frem, for tror ikke der er nogen, der LIGE ved hvad der er galt, det kan jo være mange ting. =)


  • #4   26. okt 2009 Det er nemlig lige det jeg er bange for. Hvordan indstilles foden i forhold til knæet?? Har søgt herinde, men forstår ikk helt hvordan og hvorledes... smiley

  • #5   26. okt 2009 det kunne også saddelhøjden.

    Hvis du strækker dit knæ når du cykler så har du også problemer med knæet før eller siden smiley


  • #6   26. okt 2009 Martin: Jamen det er selv følgelig rigtig... smiley Kunne bare godt være der lige var lidt gode råd til indstillingerne smiley

  • #7   26. okt 2009 Michael: Tror saddelhøjden er fin nok. Har fulgt de foskellige råd til indstilling, og det hele ser fint ud i den forbindelse smiley

  • #8   26. okt 2009 Ja, det kan jeg godt se.

    Du kan starte med at tjekke om akslen på pedalen er lige overfor toppen af dit skinneben (det der sidder lige under knæskallen) Husk det er kun et vejleden mål, men det er nok et godt sted at starte.


  • #9   26. okt 2009 Er det der man skal sidde med i strømpefødder og så have pedalerne vandrette?? smiley

  • #10   26. okt 2009 Ja, glemte lige at sige at pedalerne skal være vandrette, den med strømpefødderne fangede jeg ikke lige? Du skal selvfølgelig have din cykelsko på, og tjek at dine klamper sidder under trædefladen (den bredeste del af din fod)

  • #11   26. okt 2009 Ok så er jeg med... smiley Vil sku lige få tjekket op på det... Klamperne skulle meget gerne sidde under trædefladen... smiley Det der undrer mig er at det kun er det ene knæ... smiley Men begge ben er jo nok langt fra helt ens hehe smiley

  • #12   26. okt 2009 Det kan snildt ske at man træder anderledes med det ene ben. Min kæreste var til et bikefit for lidt siden, og hun trådte også en anelse skævt med hendes venstre ben, det blev justeret ud med finjustereing af klampe, og så satte han en spacer i pedalakslen, så pedalen kom en anelse længere ud.

  • #13   26. okt 2009 Okay... Hvad koster det at få så'n en til at indstille tingene?? smiley

  • #14   26. okt 2009 Det koster 2000 for selve bikefittet og 500 ekstra for at få indstillet klamper/pedaler.

    Det er lidt halvdyrt, men det er en rimelig avanceret fremgangsmåde, hvor han måler alle dine bevægelser gennem nogle 3D målinger, fra receptorer han sætter på kroppen.

    Der handler det både om at undgå skader, og samtidigt om at få det maksimale ud af dit tråd.


  • #15   26. okt 2009 Kunne være jeg selv skulle forsøge i første omgang så smiley hehe... Det lyder sku avanceret... smiley Men så er der vel heller ikk noget at komme efter? smiley

  • #16   26. okt 2009 Ja, jeg kan bedst lide at rode med det selv, så får jeg en bedre forståelse for det hele smiley

  • #17   26. okt 2009 Ha ha ha ja det er sku ikk engang løgn, og så kan man jo oss hjælpe noob's som mig smiley

  • #18   26. okt 2009 Det kan også være du er startet for hurtigt op hvis du lige er startet

  • #19   26. okt 2009 Tænker du på at køre for hårdt?? smiley Får det nemlig kun når jeg cykler, og hopper jeg af imens det gør ondt er der heller ikk noget... smiley

  • #20   26. okt 2009 Ja, det kunne jo være at du starter med at overbelaste dit knæ hvis du ikke er vant til at køre (:

  • #21   27. okt 2009 Jeg havde det samme problem lige i starten. Det var fordi jeg trådte alt for hårdt i de tunge gear. Man bliver ivrig og nu skal den ****ing have gas, og så fik jeg netop ondt i det ene knæ. Er det dit stærke knæ, hvis du forstår hva jeg mener?

  • #22   27. okt 2009 Tror godt jeg forstår hvad du mener Martin, er bare ikk helt sikker på hvilke af mine knæ som er stærkest hehe... Var det oss i det øverste af knæet du fik ondt?? smiley Takker for alle de gode svar smiley

  • #23   27. okt 2009 Ja det var over knæet jeg fik ondt. Dit "stærke" knæ er som regel dit højre ben, hvis du er højre håndet og sjovt nok omvendt hvis man er venstrehåndet:)


  • #24   27. okt 2009 Jamen så må det jo være mit højre knæ smiley Kørte du så mere roligt for en stund eller hvad gjorde du for at komme af med det?? smiley

  • #25   28. okt 2009 Ja få varmet ordenligt op og så lad være med at træde så hårdt i de tunge gear, så hellere skifte lidt ned og så køre den km langsommere...

Kommentér på:
Ondt i knæ ( klikpedaler)

Annonce