{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MTB Carbon eller alu???
  • #1   1. jul 2013 I det prisleje ville jeg formentlig gå efter en alu med rigtig godt udstyr i stedet for en carbon med udemærket. Se evt. på canyons Grand Canyon i både carbon og alu. smiley

    Ellers kunne deres Nerve AL 29 måske være et forslag. Tror den kører rigtig fedt, og så er det altid mere behageligt med en full-suspension. smiley


  • #2   1. jul 2013 Hej Klaus! Tror du får et mere fyldestgørende svar, hvis du beskriver lidt om dine planer med din kommende MTB...!? Skov/motion/lidt af hvert....!?? ;-)))

    Held og lykke med cyklen...!!! ;-)))


  • #3   1. jul 2013 Enig med Karsten, hvad skal den bruges til? Og må den være brugt? Er det et krav at det er en 29'er, eller er 26 ok? Eller skal det være 27,5?

  • #4   1. jul 2013 carbon


  • #5   1. jul 2013 Til at starte på skal den bruges til motion. Tidligere har vi kørt nogen stykker 2 gange i ugen ca. 30-40km pr. gang, ville gerne op på det igen, men med en familie og børn i baghånden er det ikke nemt at nå.
    Til at starte på efter "pausen", kører jeg med cykelklubben i Hammel hver Torsdag... det er ca 20km pr. gang, da det er noget for hele familien og det er helt fint til at komme godt igang med.
    Tror det bliver ca 2 gange træning og så en webike cup eller lign. af og til.... så det er ikke nogen bestemt det skal bruges udover motionens skyld... synes bare det er rigtig motiverende og ha en lækker cykel, hvis I forstår?
    I er velkomne til at komme med nogen konkrete cykler som ku være et godt bud


  • #6   1. jul 2013 lige en tilføjelse... det er jo selvfølgelig 29´er vi snakker smiley

  • #7   1. jul 2013 du vil blive glad for en carbon jeg kørte et halvt år på min alu ramme og så købte jeg en carbon smiley


  • #8   1. jul 2013 Hvor er forskellen på carbon og alu udover prisen og kan det holde?...Og er der nogen bestemte du kan anbefale i Carbon Carl Johan?




  • #9   1. jul 2013 canyon laver mega gode cykler til forfuftige priser og ja det kan holde http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3020

  • #11   1. jul 2013 Har en Specialized Stumpjumper 19"/L på hånden.
    Den befinder sig i Hammel.
    Bygget sidste år med fede dele.
    Fuld x9
    Reba gaffel
    Roval Control hjul 1680 gram. Opsat tubeless med Fast Trak dæk.
    Elixir 9 bremser.


  • #12   1. jul 2013 det en fed cykel martin jeg vil bare anbefale en sram gruppe

  • Mackie A
    Mackie A Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #13   1. jul 2013 jeg ville vælge carbon, da forskellen på gear grupperne ikke er det helt store (udover vægt, i den prisklasse,).
    så du ville få mere ud af en carbon med xt gruppe end en alu med xtr.
    = min erfaring og mening


  • Mackie A
    Mackie A Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #14   1. jul 2013 kig evt på en HAIBIKE light SE carbon, den har xt grp , crankbrothers hjulsæt , margurin luftgaffel og skiver.. den bliver du ikke skuffet over

  • Mackie A
    Mackie A Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #15   1. jul 2013 Magura* rettelse

  • #16   2. jul 2013 Jeg vil vælge ALU.
    Hvis man får et slag mod rammen giver det risser og måske buler. Mens cabon får skader som du skal betale for at få lavet. Og jeg har set en hel del ødelagte rammer til div løb. Det er ikke hver gang jeg ser en, men måske til hver 5 løb.

    Ved godt at der er garanti på rammen, men styrt hvor rammen lander på en sten.??? Ved ikke hvordan garantien virker men tror ikke den dækker slevforskyldt skade.

    Men det ser jo godt ud med en Carbon ramme og der er nok visuelt der er den store forskel hvis du bare skal køre 20 km en gang om ugen og måske et par motions løb.
    En MTB på motions plan mener jeg ikke skal være af cabon, men det er der nok mange som har en anden mening om.


  • #17   2. jul 2013 jeg synes bare carbon er meget bedre at køre på

  • #18   2. jul 2013 jeg ville vælge en alu med SRAM gruppe helt klart, altså hvis det er vægen du tænker på, så kan du med en alu med en go gruppe komme ned på noget der ligner det samme som med en carbon med en knap så god gruppe:)

  • #19   2. jul 2013 Tak for alle de gode svar... så ka man jo lave et tillægsspørgsmål... hardtail eller Fully? Synes Canyon Nerve AL 7.9 er fed og prisen er heller ikke værsk.
    Nu kan jeg godt li og fyre den a på nedkørlserne og på de lidt mere lige stykker med rådder...ku en fully være en mulighed så?



  • #20   2. jul 2013 Canyon nerve Al 7.9 er også en fed cykel, som du med stor sandsynlighed vil blive glad for til træning. Den vil sikkert være mere komfortabel at køre på lange ture. Dog vejer den 2,3 kg mere end hardtailen, der også linkes til. Hardtailen er carbon og har en top forgaffel, så køreegenskaberne, med hensyn til nøjagtig styring og kraftoverførsel, vil være klart bedre på hardtailen og kombineret med den lave vægt så vil den være hurtigere og føles lækrere at køre på....

    Jeg har selv en specialized epic fully i 29" og alu ramme og jeg har en Specialized hardtail 29" hardtail i carbon med carbon hjulsæt. Alu'en bruger jeg om vinteren fordi den er billigere og jeg træner en del på saltede veje om vinteren. Hardtailen bruges om sommeren. Alu fully'en er lækker at køre på, bevares, men hardtailen er bare væsentligt hurtigere (føles den) og selv om der ikke er bagaffjedring på hardtailen så tager carbon rammen og carbon hjulsættene mange af de små stød, men de store stød ryger stadig direkte op i rygsøjlen og det har betydning på lange træningsdage/løb....

    Jeg overvejer selv en 3. mtb, nemlig en 27,5" fully i carbon til de lange tekniske ruter, da jeg kan få lidt ondt i ryggen til lange løb.....

    Når det er sagt så vil du helt overordnet set, med dit kørselsbehov sagtens kunne bruge begge de canyons du kigger på. Det kan godt være en hardtail vil være en smule hurtigere, men det betyder reelt set kun noget til løb og endda kun hvis du kører efter en god placering. Til træning så kan det godt være, at komfort generelt vil være vigtigere end de sidste sekunder i hurtighed og de mest nøjagtige styreegenskaber/køreegenskaber, så måske en fully er bedst for dig....


  • #21   3. jul 2013 hardtail i danmark og fully hvis du skal steder hen hvor det er hårdere end her:)

  • #22   3. jul 2013 Hardtail eller fully er et spørgsmål om smag. Jeg skal ikke køre hardtail mere, men helt fint at nogen vil. Der er dog mange, der mener at netop deres valg er bedst for alle.

    Jeg er 100% tilfreds med at køre 26'er fully i carbon. Hvad andre vil køre er op til dem. Nogle har det sjovere på alt muligt andet, det kommer an på personlig præferencer.

    Personligt vil jeg også hellere købe en god brugt, end en ny med mindre eksklusivt udstyr. Igen præference.

    Det gælder om at sætte sig ind i hvad man ønsker, og så vælge den låge man helst vil cykle på.


  • #23   3. jul 2013 Kører primært i DK. 3 gange om ugen. Kørte før 26" HT. Nu 29" fully.
    Jeg skal aldrig tilbage på hverken HT eller 26"
    Nogle af dem jeg kører med købte 29" HT - de fleste har nu udskiftet dem til fully...
    Også derfor jeg har den Stumpjumper på hånden...


  • Mackie A
    Mackie A Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #24   4. jul 2013 Jeg syntes os klart hardtail i dk, og så syntes jeg man har mere kontrol over cyklen.. fully er overkill og mere at servicere

  • #25   4. jul 2013 Jeg synes jo det er fedt at fyre den a på nedkørslerne og på de lige stykker. Og nu er ryggen ikke hvad den har været, og på min 26´er som je kører på nu er det hårdt for ryggen... så er spørgsmålet om en 29´er hardtail kan ta nok stød til ryggen eller, om man skal ta "mellemvejen" med en carbonramme eller gå hele vejen med en fully... for at sige det mildt, det er satme svært!!!
    Er nogen i tvivl om, hvis man kommer på en fully, om man får stået bagdæmperen stået til og fra... glemmer det faktisk ind imellem på den nuværende REBA smiley


  • #26   4. jul 2013 Specialized - Brian.... Så slipper du for at slå til og fra. Og det virker virkelig. Men så overskrider du nok din pris lidt.

  • #27   4. jul 2013 Klaus C: En S-Works Epic FSR med Brain for og bag koster ikke det store, hvis man kan nøjes med 26 tommer. Jeg har en, som jeg er virkelig glad for!

    Den er fantastisk nedad, og det er fedt at kunne blive siddende tungt i sadlen, når det går opad over rødder.

    De kan fåes til 20k plus/minus


  • #28   4. jul 2013 En 29" er væsentligt mere komfortabel end en 26" fordi de større hjul kører lige hen over hullerne frem for at køre ned i dem, så og sige. Carbon frem for alu er også typisk mere komfortabel fordi en carbonramme er stiv der hvor den skal være og blød hvor den skal være så stød absorberes.

    Så en 29" carbon hardtail vil være tæt på en fully 26" mht komfort og særligt i forhold til en specialized fully med brain bagaffjedring fordi denne bagaffjedring hører til i den hårde ende.....

    Men det er et svært valg. Jeg ville personligt i prisklassen omkring 15-16 t.kr gå efter en carbon hardtail 29" med bedre forgaffel og bremser. Gode hjulsæt får du ikke med på cykler i den prisklasse, så det kan tilkøbes senere hvis interessen bliver mere seriøs.

    Jeg kører i en MTB klub og her er det vel halvt om halvt der kører på fully kontra hardtail (en del har nok begge dele), men 90% kører på carbonrammer og de fleste har efterhånden skiftet til 29". Så der er lige så mange holdninger som mennesker....


Kommentér på:
MTB Carbon eller alu???

Annonce