{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.012 visninger | Oprettet:

Lars S
Lars S
Tilmeldt:
18. maj 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5

Ny cykel kontra gammel cykel {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en 19 år gamle gul 😉Centurion Invincible med aluminium stel og campagnolo avanti gear og højprofil hjul ..den er blevet støvet af iår og er kommet ud at kører igen...hvis (når) jeg køber en ny cabon racer med min shimano 105 gear til ca 15000 kr ...hvor meget stærkere kan jeg så kører jeg kørte 48 km med et gennemsnit på 31 kmt. ....kan i give et bud på der...hej


Kommentarer på:  Ny cykel kontra gammel cykel
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 496
    #1   19. maj 2017 hvis din centurion er smurt og velholdt, samt monteret med nogle hurtige dæk, vil hastighedsforskellen være tæt på 0 km/t

  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #2   19. maj 2017 Tak Jørn ...jeg for sætter med den lidt endnu og ser om lysten stadig er der sener på året ..god weekend

  • #3   19. maj 2017 Både og vægten på fælgene er nok også til forskel og sammen med dækkene kunne der være mindre rullemodstand.
    Ligeledes hvis cyklens vægt er forskellig dvs tungere, er det jo også
    Ekstra kilo oveni.
    Og hvis der er en større klinge foran er det muligt at komme højere op i fart.

    Men alt i alt er det også i en artikel på bikeradar bevist at en ny og federe cykel gør en hurtigere (mentalt) smiley
    Og det ved alle at det går lige i benene smiley


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #4   19. maj 2017 Helt sikker Peter det giver noget men det giver og noget mentalt den anden vej at overhale en rytter med en ny smart cykel ..til Stjerne Tour i Grindsted overhalede jeg en del på de 62 km jeg kørte (med 2 andre) med 33 km i gennemsnit (havde kørt 50 km i uge op til så var lidt forbedret ) smiley Grand Prix 4000 dæk er det et okay hurtig dæk

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 496
    #5   19. maj 2017 Continental Grand prix 4000s er blandt de hurtigste dæk der findes.
    til kørsel i flade Danmark betyder det ikke ret meget om din cykel vejer 1 kg eller 2 mere eller mindre.
    Du kan hente noget fart med et bedre hjulsæt, men på en ny carboncykel til 15000 er det standardmonterede hjulsæt sandsynligvis ikke bedre end hjulene på din Centurion.
    billigste måde at hente fart på, er ved at forbedre din aerodynamik, kør i tætsiddende tøj, der ikke blafrer, og sænk overkroppen, så dit frontareal formindskes


  • #6   19. maj 2017 Ser ofte vægten nævnt som en faktor - og nogle er villige til at betale mange hundrede (tusinde) kroner for at spare 100 gram på pedaler, eller 1 kg. på stellet. Reelt betyder en lille vægtforskel minimalt (kun mentalt, eller måske for topatleter) - som Jørn også skriver.
    Og så vejer rytteren måske 10 kg for meget - det var så meget bedre, smartere, sundere og billigere at tabe sig et par kg smiley
    Forventer nu en "shitstorm" fra alle jer "udstyrs-junkier" smiley


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #7   19. maj 2017 Føler min gammel cykel bliver bedre og bedre med den debat selv om en gul racer ikke er mode længre ...vægten på manden er der godt styr på 84 kg fordelt på 194 cm og en fedtprocent på 13 % ....jeg kan klart anbefale spinning på watt cykler det virker og man kan se om formen bliver bedre ...tak for kommentar

    profilbillede
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 496
    #8   19. maj 2017 Fin cykel, men du skal have ændret vinklen på dit styr. Bremsegreb skal sidde næsten vandret, måske pege en smule opad. Og undersiden af styr skal pege en smule nedad.
    Overvej om det virkelig er nødvendigt at køre med den store kuffert bundet op under sadlen, der er tre lommer i din cykeltrøje, beregnet til reserveslange, dækjern og andet grej


  • #9   19. maj 2017 Jørn, når du siger skal er det så regler omkring det på området rent proffesionelt? Det kunne jeg forestille mig

    Men som amatør er det vel sådan set frit valg hvor man vælger at sætte det. Visuelt er det absolut ikke pænt på den måde der, imo, men hvis rytteren er tilfreds med det er der vel næppe noget der ligefrem taler imod at man gør sådan? Ellers vil jeg ihvertfald gerne høre det.

    Mit indtryk af landevejs delen af cykling er at den er extremt præget af det prof miljø og man absolut ikke må træde ved siden af på nogen punkter. Sadlen vandret, selvom det måske er meget mere behageligt at have den tippet lidt fremover så der er plads til bollerne. Alt sammen fordi der er et regelsæt der siger noget andet for prof ryttere.

    Hvis der er tekniske argumentationer for ting og måden de gøres på giver det i min optik god mening, men ellers er det vel bare at nyde at folk får brugt deres cykler uanset hvordan de så gør det.


  • #10   19. maj 2017 LaLLe

    Jeg sagtens følge dig i at motionisterne hopper på trends fra profferne, men lige her ser styret altså ud til at sidde helt helt forkert.
    Det ser ud til at bremserne er næsten umulige, eller i hvert fald meget svære at nå, når man holder lavt i styret. Du kan næsten se hvordan underarmen vil pege skråt nedad og hånden så skal pege skråt opad for at nå bremsegrebet.


  • #11   19. maj 2017 Enig, omvendt så ligner det så også at man kan ligge sig i en tri-styr lign stilling og have fornuftigt godt fat i bremserne samtidig.
    Tænker at de er blevet sat sådan med vilje af den ene eller den anden årsag, da der næppe er nogen cykelmekkere der ville sætte det sådan der af sig selv. Og hvis ejeren er tilfreds med den stilling er det vel som det skal være.

    På min cross cykel søgte jeg også godt rundt på nettet da jeg skulle montere bremsegreb på den og kom frem til at alle de "regler" der omkring placering på styr ikke holder ret meget når man så har et styr med lidt flare i dropsne og uden den traditionelle vandrette stykke i bunden af dropsne. Har også vinklet grebene mere end bare lidt over vandret for det er der jeg synes det er mest behageligt. Dog langt fra så extremt som det der.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #12   19. maj 2017 Det er muligt at styret skulle stå anderledes ..jeg vil have optimeret indstilling på cyklen jeg tror styret står sådan pga manglede højde på styrepinden ...hvis jeg evt køber ny cykel vil jeg måske få lavet en bikefit så jeg får den rigtige størrelse det koster 1395 inden og 300 for indstilling efter køb ...jeg vil lige gogle om indstilling af racer for at se om jeg sider nogenlunde rigtig på den gamle

  • #13   19. maj 2017 Selvfølgelig skal Lars bare sætte sit styr så det er mest behageligt. Men noget kunne tyde på at der er andre dimensioner på cyklen som er skæve, hvis det er den mest optimale stilling for ham.

    Noget helt andet... Jeg vil egentlig også gerne give Jørn ret i det med saddeltasken. Det virker lidt overkill med en så stor taske. Hvad har du egentlig med i den Lars?
    Jeg kan forstå at der er behov for at have en masse med når man kører MTB, men på landevejen er der sjældent behov for ret meget. Jeg har aldrig mere med end 2 slanger, dækjern og multitool. Og det kan nemt ligge i en baglomme.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #14   19. maj 2017 Dan s ...jeg er også enig med jer om den taske den er stor tror endda den kan lynes sammen så den er mindre sådan som den er skulle man tror jeg har dåsebajer med ...der er kun 2 dækjern,2 slanger og 3 umbrco nøgler så den skal laves mindre...cyklen er fundet frem fra udhuset for 2 uger og vasket og smurt efter den har stået et par år siden jeg sidst cyklede et par gange ...nu er lysten kommet igen efter at formen er kommet op og vægten ned...farten er noget højre en da jeg startede med at race for 19 år siden ...så nu skal det optimeres lidt på den gamle racer ..starter med indstillingen og evt sadeltasken ....et nyt spørgsmål. ..er det risikabelt at købe brugte carbon cykel ...jeg tænker kan man nemt se om stellet har brud ?

Kommentér på:
Ny cykel kontra gammel cykel

Annonce