{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.797 visninger | Oprettet:

Er gamle racere håbløse? {{forumTopicSubject}}

Min genbo og jeg fik et par øl i går og vi kom til at snakke om at cykle sammen næste år. Han har lige købt en brugt racer til 20.000 kroner. Jeg har ingen racer, men er vant til at cykle mountainbike og reparere cykler. Vi løber jævnbyrdigt, så vi kan sagtens følges ad, hvis materiellet ikke skiller os ad.

Jeg har en svaghed for gamle cykler, men jeg er i tvivl om, hvorvidt de er håbløse at køre på. Helt konkret har jeg set en 20-25 år gammel Principia Gaia med komplet (20-25 år gammel) Shimano 105 gruppe. Den koster 1500 kroner og er i god mekanisk stand, men teknologien er jo efterhånden gammel. Vil jeg ærgre mig, hvis jeg skulle bruge denne cykel til at træne på? Jeg skal kun ofre ca. 1500 kroner mere for at få en nyere cykel med 105 eller Ultegra gruppe. Helt konkret har jeg set en Radon med Ultegra gruppe til knap 3000 kroner som er 6-7 år gammel.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• indkøb 1.000 kr.
  • Reparation af hængsel på en skabslåge 1.320 kr.
  • Græsslåning af flere omgange 3.150 kr.
  • Hjælp til en dryppende vandhane 1.800 kr.
  • Jeg skal skifte fire tændrør på en Audi A4 2.0 TFSI, årgang 2010. 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er gamle racere håbløse?
  • #1   19. okt 2020 har brugt sommeren på en 40 år gammel Aage Krøll, vidst nok en Kawamura/Nishiki med den tids udstyr (2 x 6 gear og skifter på skrårør) Jeg havde også en skilling til over så jeg tænkte at det var nu hvis jeg skulle prøve en 20 kkr. sag. Den gamle har naturligvis fordelen ved at passe mig, mens Emonda kun er i installationsfasen, men nok 4 kg. lettere og 2 x 11 Ultegra.
    Jeg har en testrute, Rønne - Østerlars - Pedersker - Rønne, lige godt 60 km. Og selvom jeg prøvede 2 gange, er det den gamle der holder rekorden. Med andre ord Sidder du rigtig på cyklen og er transmissionen i orden opdager du nok ikke forskellen, med mindre cyklen dyrkes virkelig intensivt. Men lykke til med experimentet!
    smiley

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #3   19. okt 2020 hvis din Principa passer i størrelsen og er velholdt, får du ikke meget ud af at skifte til en nyere cykel.
    Der hvor du kan gøre en forskel, er dit valg af dæk.
    på websiden https://www.bicyclerollingresistance.com/ kan du se rullemodstand og punkteringsresistens på en mængde forskellige dæk

• #4   19. okt 2020 Tak for jeres svar! I det store regnestykke tror jeg heller ikke, at vægten spiller en væsentlig rolle. Dækkene har stor betydning (også for komforten) og det er en super fed hjemmeside. Jeg falder tit over den, når jeg søger på nye dæk.

Jeg hopper nok på en gammel hest, når den rigtige byder sig. "Nørderne" går ufattelig meget op i hjul, og jeg kunne måske holde øje med nogle nyere hjul, hvis jeg ville opgradere en gammel cykel. Eller hvad tænker I?

• #5   22. okt 2020 Du skal passe lidt på med at investere i nyere hjul på en 20-25 år gammel cykel. De "gamle" racere havde navbrede på 120mm bagpå, hvor nyere er på 130mm. Så er det nok bedre at finde et sæt gamle highend hjul i god stand og få dem frisket helt op med nye lejer.

• #6   22. okt 2020 Tak, det havde jeg slet ikke overvejet.

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #7   22. okt 2020 120 mm nav almindeligt for over 40 år siden
    I firserne kørte man med 126 mm nav.
    En 20-25 år ny ramme har helt sikkert den moderne 130 mm navbredde

• #8   22. okt 2020 Du har ret Jørn, som altid. smiley

Dog havde min gamle Peugeot fra '97 126mm bagnav...

Anyways, så tænker jeg ikke det skader lige at måle efter inden man smider flere tusinde kroner efter et nyt hjulsæt.

Kommentér på:
Er gamle racere håbløse?

Annonce