{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.404 visninger | Oprettet:

29" vs. bedre udstyr {{forumTopicSubject}}

Jeg fik for et par uger siden desværre stjålet min gamle Canyon smiley Heldigvis dækker forsikringen selvom den var låst med en ikke forsikringsgodkendt lås. Når men den lyse side må være at man har mulighed for at købe nyt legetøj!

Efter snart at have besøgt alle afkroge af det store internet har jeg PT. kig på følgende 2 cykler. Det skal siges den udelukkende skal bruges til skoven. Jeg er selv 174 cm høj og vejer omkring 72 kg.

Radon Team 7.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58232/zr-team-7-0.html

Radon Race 5.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78454/zr-race-29er-5-0.html

Det lader jo til at folk generelt er helt pjattet med det der 29" frem for de gode gamle 26'ere for tiden. Jeg har dog nogle kraftige overvejelser mht. udstyrsforskellen mellem de 2 modeller. Der kan jo ikke herske nogen tvivl om at Team 7.0 er udstyreret noget bedre.
Især er forgaflen og bremserne noget der kunne tale for team'en. Jeg havde også Recon Silver på min gamle cykel og den fungerede ok, men selv efter talrige forsøg med forskellige lufttryk, synes jeg ikke jeg fandt et opsætning jeg var helt tilfreds med. Generelt synes jeg den enten var for blød og mistede for meget kraft ned i gaflen, eller også var den så hård at den ikke var god til ujævnt underlag. Jeg tænker at en SID-gaffel er bedre på dette område?
Det andet er bremserne på Race modellen. Det er stort set de samme jeg havde på min gamle cykel og de bremsede fint, men ift. andre jeg har prøvet (Shimano) synes jeg der er lidt "on/off" over dem. Det kan godt være lidt svært at dosere dem rigtigt da jeg ikke føler man har den sidste føling med. Jeg har aldrig prøvet Formula bremser, men af hvad jeg kan læse mig til skulle de være fornuftige på dette område.

Alt i alt er jeg lidt i syv sind omkring det bedre udstyr på Team 7.0 kan gøre op for fordelene ved 29" hjul. Prisforskellen på de to cykler er jeg ligeglad med. Hvad siger I, hvad var i hoppet på hvis I skulle købe cykel for omkring 7 kilo?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  29" vs. bedre udstyr
  • #1   20. okt 2012 Jeg har allerede læst en del for og imod 29", uden dog at blive væsentligt klogere på hvad der vil være det rigtige. Jeg kører udelukkende singletrack så hvordan cyklen er som pendlercykel er jeg ligeglad med. Har også snakket med en cykelhandler der slet ikke mente at der var nogen grund til at købe 26" i dag. Han snakkede blandt andet om at lettere hjul og bedre rammer mere eller mindre havde elimineret de klassisk nævnte ulemper ved store hjul.

  • #2   20. okt 2012 Pocoloco. Har du haft en 29er?

  • #3   20. okt 2012 Til 7000 så havde jeg også snuppet en 26. Alene mer prisen på en 29er gaffel gør at det bliver en noget dårliger udstyret cykel i den pris klasse. Har selv kørt 26 i mange år og køre nu på en 29er og ja der godt med speed på en 29er men de er også noget tunge idet med mindre man smider omkring de 12000-15000kr så begynder der at ske noget med lettere hjul og gaffel. Og igen så er ingen cykler hurtigere end ham der sidder på den så tag ud og prøv en 29er til omkring de 7000 og hvis du synes at det bare sagen så tag en 29er og hvis ikke så snup en 26 fra canyon eller radon.

  • #4   20. okt 2012 Det var et spørgsmål?

  • #5   20. okt 2012 Jeg tog skridtet og valgte en 29er og har aldrig fortrudt det.

    Årsagen til det Pocoloc skriver er nok at mange der har skiftet lyder helt frelst mig inklusiv.

    Når det er sagt deler jeg på ingen måde hans holdning. 29er klare sig RIGTIGT godt på tekniske single track. Man skal køre lidt anderledes end man plejer på en 26er.

    Men der er ulemper med de store hjul ingen tvivl om det. Mine hjul vejede 2kg alene uden skiver kassette m.m og det er en sjat. Især når dæk også vejer mere. Så det kan man helt sikkert mærker når det går op af over en længere tid. Men på alle andre sektioner i skoven var virkelig en fest på trods af de tunge hjul.

    Blev mine tider markant hurtigere på divs spor. Nææ det var Ca det samme plus minus 1-2min. Men turene var markant sjovere da de store hjul gav mere overskud på sporet.

    Jeg købte et sæt american classic hjul og svarede +500g og der kom virkelig en forskel.

    Pointen må være man skal ikke skifte for en hver pris specielt hvis budget ikke er til at få nogle lettere hjul på. Man kan sagtens leve med 2kg hjul men de er tunge op af.


  • #6   20. okt 2012 Hvad er det noget fis at sige, at n 29er er tungere og langsommere ud af sving?? Pocoloco, har du selv en 29er?
    Vil sige at efter jeg er selv er skiftet over til 29, er jeg blevet væsentligt hurtigere på de tracks jeg normalt kører, jeg synes at fordelene ved 29 er: Den er meget mere stabil over rødder, den er hurtigere på de flade stykker og singltracks og så selv om de er godt kringlet, jeg savner på ingen måde min 26er, for min 29 er bedre på alle punkter. ved ikke om du kan bruge det til noget, men tag evt ud og prøv lidt forskelligt.
    Stod jeg med dine penge, havde jeg købt 29eren, og evt sparet op til en bedre gaffel.


  • #7   20. okt 2012 Hej Niels, kan ikke være mere enig med Michael og Thomas.. Men prøv selv på egen krop.. Der giver løsningen de fleste gange sig selv..

  • #8   20. okt 2012 ok, så langsommere op i fart, sorry !
    Det er ikke hetz mod 26er, men prøver bare at beskriver, fra mine øjne, hvor fedt det er at køre 29er, personligt er jeg da fløjtende hvad du og i andre kører på..
    Men nu spurgte manden om råd..


  • #9   20. okt 2012 Er også skiftet til en 29'er gik dog samtidigt også en del op i udstyrs nivue, så ved ikke om du kan bruge mit eksempel til noget, men jeg blev generalt hurtigere af skiftet specielt på de tekniske stykker med rødder og smat, kan dog samtidigt også godt mærke at min gamle Rivettte 26"er (som er blevet ombygget til full-rigid singlespeed) er nemmere at smide rundt i helt skarpe hårnåle sving.
    Nå det er sagt er min paragon 29' heller ikke kendt for sine sublime svingegenskaber smiley


  • #10   20. okt 2012 Okay der vidst Ingen andre ind dig selv der køre det her op i en spids. Du kommer. Mere med nogle påstande som der ikke hold i. Så er det da klart folk de reagerer. Der Ingen herinde der håner dig.

  • #11   20. okt 2012 Ja jeg vil da også sige, at du hidser dig unødvendigt op..
    Egentlig gider jeg slet ikke bruge tid på dig, men kom til det alligevel.. det beklager jeg.


  • #12   20. okt 2012 Lige et helt andet spørgsmål. Er der nogle herinde der ved om canyon kommer med en 29'er fully i carbon?


  • #13   20. okt 2012 Mange tak for de mange gode svar! Jeg ved ikke om jeg er blevet meget klogere, men det er altid rart lige at høre andres mening. Om ikke andet er jeg blevet bekræftet i at der ikke et noget oplagt valg.
    Lige PT hælder jeg nok til at købe den Team 7.0. Står i den situation at jeg gerne skulle afslutte uddannelse og begynde at tjene bedre penge her til sommer. Så kan jeg altid overveje om der skal skiftes til en 29'er med ordenligt udstyr til den tid.

    Men har ikke taget min beslutning endnu, så alt kan ske. Canyons Yellowstone AL 5.9'er ser også lækker ud, den har dog desværre ret lang leveringstid pt.


  • #14   20. okt 2012 @Jens R: Da Canyon lige har opdateret deres side med 2013 modellerne bliver det nok tidligst om et års tid når 2014 programmet kommer. Men har ikke hørt nogle rygter ellers.

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #15   20. okt 2012 The proof is in the pudding - som man siger. Ved ikke hvor i Nordjylland du bor, men i Rold Skov kan du leje en 29er og lade det komme an på en prøve.

    (link fjernet)

    Alt andet lige, er en 29er mere oplagt - specielt for en begynder. Mere stabilitet, bedre greb, hurtigere gennem sving, mindre modstand, etc. Hvor 26erne stadig har en fordel er i hårnålesving, hvor man skal accelerere fra nærmest nul, desuden på "trail pumping" men, hvis du er til det ville du nok ikke starte denne tråd. Til sidst men ikke mindst er prisen også en faktor, hvor netop en nedsat 26er godt kan få en 29'er til listepris ligne en havelåge.

    Men prøv/ lej en for en dag.


  • #16   20. okt 2012 Jeg er gået fra en mellemniveau alu 26" til en high end carbon 29" - begge HT.
    Jeg syntes ikke at "accelrations spørgsmålet" er mærkbart, men til gengæld kan det virkelig mærkes. Jeg mener ikke at 29eren er svære på snævre spor, hvis man syntes at det er et prøblem, kan man jo prøve med kortere frempind+bredere styr.
    Den største forskel på MIT skift fra 26 til 29 er at 29 køre derhen hvor forhjulet peger, om der er rødder, sten eller mudder "i vejen" så triller den hen over det.
    Som nogle skriver kræver det en lille ændring i køre stil, jeg føler at jeg skal lissom køre lidt mere ind i svingne og bakkerne skal angribes lidt anderledes - de skal lissom angribes fra bunden.
    Håber mit indlæg kunne bruges


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #17   20. okt 2012 Større hjul...

    http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

    Iøvr. vejer hjulsættet til Yellowstone 6.9 2020g, som ikke er alverden i denne prisklasse.


  • #19   20. dec 2012 Hej Niels

    Jeg har købt nøjagtig den ene af de nævnte cykler. Radon Race ZR 5.0 29'er. Jeg har kørt på 26" før og det her er min første 29'er. Jeg er 196cm høj og har købt den i 22" Det er den helt rigtig størrelse for mig, og det er fantastisk at køre på en 29'er. Når det er sagt, det er dælme en stor cykel. Hvis du har nogle spørgsmål ang. 29'eren, er jeg manden der kan svare smiley Billedet er fra min stue smiley


    profilbillede
Kommentér på:
29" vs. bedre udstyr

Annonce