{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.432 visninger | Oprettet:

Cube 29 fully: AMS 29 RACE 2012 vs. AMS 120 PRO 29 2013 {{forumTopicSubject}}

Hej Cykelgalleri

Jeg har fået to priser på ovenstående cykler og vil gerne høre jeres mening. Jeg skal bruge cyklen til motions ture i skoven / trail. Jeg er ca. 183cm høj og blev rådgivet til at købe en 19" - enige?
De to cykler har jeg sat skrevet lidt om nedenfor

vejl. udsalgspris / min pris
AMS 29 RACE 2012 20.999kr. / 15.900kr.
For/bag Fox Factory 32 Float 29 FIT RLC 15QR, 120mm, Taper / FOX RP Boost Valve Factory.
Sram X0 3x10-speed
Formula R1X discbrakes
12,7kg.
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/review-cube-bikes-ams-29-race-12-46122

vejl. udsalgspris / min pris
AMS 120 PRO 29 2013 17.999kr. / 14.700kr. - Denne er en demo og har været ude at køre i skoven. Prisen kan kommer længere ned, afhængigt af hvor slidt den er.
For/bag Fox Float CTD, 120mm / Fox Float CTD
Shimano XT/SLX 3x10-speed
Magura MTC Discbrakes (Kan ingen info finde om præcis den bremse)
13,4kg
(link fjernet)


Jeg vil gerne have jeres mening, 2012 modellen er bedre end 2013 modellen selvom den er brugt? Og om 2012 modellen er de sidste 1.200kr. bedre?

Har i spørgsmål til mit indlæg så spørg endelig.
På forhånd til for jeres hjælp.

Mvh
Jonas Bjerg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cube 29 fully: AMS 29 RACE 2012 vs. AMS 120 PRO 29 2013
  • #1   10. jul 2013 Størrelsen passer dig godt nok ville jeg mene.
    Og hvis jeg skulle vælge ville jeg gå efter 2012 model.


  • #2   10. jul 2013 Tak for svaret Jakob S,
    nu skriver du, at du ville vælge 2012 modellen, vil du komme med en yderligere kommentar omkring hvorfor? smiley


  • Kasper D
    Kasper D Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 116
    #3   10. jul 2013 Jeg havde snuppet 2012 modellen smiley

  • Kasper D
    Kasper D Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 116
    #4   10. jul 2013 Min grund er: X0 gear i stedet for Xt mix,
    12 modellen ligner den har meget mere race kørestilling.


  • #5   10. jul 2013 Kasper D, full fremfor mix - modtaget smiley Vedr. kørestilling så ved jeg ikke om der er nogen forskel, begge stel er som jeg ser det: HPA 7005 Advanced Hydroform ERC Triple Butted, Agile Ride Geometry, X-12.
    Har du nogen kommentar vedr. affjedringen på de to?
    Ydermere, hvor langt ned i prisen mener du jeg skal før at demo modellen AMS 120 PRO 29 2013 bliver den mest attraktive, pris/udstyr?
    Mvh Jonas


  • #6   11. jul 2013 Personligt vil jeg mene at der min. skal være 5-6000,- forskel før du skal overveje 13 modellen. Jeg ville også gå efter 12´eren, prøv om du ikke kan presse den yderligere ned smiley

    Udstyret generelt gør at jeg ville gå efter 12, selvom der er nyere FOX dæmpere på 13´eren så er det ganske gode dæmpere som sidder på 12´eren, og så er den ny smiley


  • #7   11. jul 2013 Jeg er ikk 100% sikker men som jeg husker det fra min Cube tid, så er Pro-modellen den føreste i rækken. Dvs. den billigeste AMS hedder pro, og for at få den ned i pris skal der jo mindre gode dele på.
    Uden jeg har kigget mere på det ville jeg tro at du har bedre hjul på Race udgaven.
    Jeg er selv shimano-mand, og når det er sagt, så ville jeg stadig vælge 2012 modellen.
    Men kommer 2013 modelen ned på 10.000,- ville jeg nok vælge den.

    Da jeg købte min mtb var den også ny men fra sidste år. Der var jeg heldig og presse den fra 24.995,- til 17.000,- men det var også en 26" og de er nok lidt nemmere og presse ned i pris.


  • #8   11. jul 2013 @Klaus, det er de nyere FOX dæmpere jeg er lidt vild efter, er CTD (climb trail decent - har læst lidt om det ) ikke det andre kalder for brainsystem - og i såfald noget med at den kun er "aktiv" når det er nødvendigt, eller hvordan skal det brainsystem forståes? Enig i, at det er lækkert med en helt ny cykel. smiley

    @Jakob s, pro modellen har en lillebror i 2013 der hedder AMS 120 29 og den har jeg også fået pris på men tænker ikke at den på nogen måde konkurrere med de to andre smiley http://www.bikester.dk/cube-ams-120-29-29-mtb-fully-rod-sort-331734.html
    10.000 er også ca. den pris Kluas M vil ned på før han ville vælge 2013 udgaven. smiley Sælgeren har godt nok sagt at han har samme dækningsgrad på alle de tre cykler og at han ikke vil gå længere ned. Men må sige at det er noget af et spring du lavede i prisen på din smiley nu tjekkede jeg lige hjulene, men google var ikke min helt store ven der, udover jeg kunne finde hvilke hjul der var på cyklerne. 2012: DT CSW MA 2.0 straightpull wheelset, 28 spokes, 15QR / X12
    2013: Sun Ringlé Radium wheelset, QR/X12, 32 spokes.


  • #9   11. jul 2013 Jonas inden du springer på en 19" så kunne det være godt hvis du lige oplyser din skridt længde for der er rimelig stor forskel på målene på de to stel både i vinkler, akselafstand, rør længder osv dvs i grund og grund to helt forskellige cykler.

    2012 Race


    profilbillede
  • #10   11. jul 2013 2013 Pro

    profilbillede
  • #11   11. jul 2013 @ Carsten, udover at det er en sjov øvelse, svært at presse præcist som en sadel, så har jeg målt min skridtlængde til 86,5cm. Vil du hjælpe mig med at analysere hvilken størrelse jeg skal have i de to cykler? smiley

  • #12   11. jul 2013 For mig at se er de nu ret ens. Pro udgaven har bare 69° kronrør mod 70° på race. det giver pro modellen 15mm længere mellem hjul. Det gør race udgaven er lidt mere styrevillig og levende og pro mere stabil men langsom styring.
    Ret mig hvis jeg ikke har ret carsten.

    Seat tube 470 - 470
    Top tube 597 - 597
    seat tube angle 73,5 - 73,5
    Head tube angle 70 - 69
    Chainstays 450 - 452
    Wheel base 1130 - 1145

    Og din skrit højde passer til en 19,2" - 19,4" alt efter hvor man kigger. Personligt vil jeg altid gå ned i ramme størrelse, for så at få en mere stabil ramme og så bare et lidt længere sadelrør og måske frempind. Så 19" vil jeg sige passer dig.


  • #13   11. jul 2013 Bedre hjul på 12 og med straightpull eger, XO gear. Den ville jeg også vælge

  • #14   11. jul 2013 Jonas

    Tager du eks en Race så vil du som Jakob rigtigt siger få en cykel som er stejlere og mere levende, det gør at ned kørsler er en smule sværere og det samme hen over rødder og steder med tætte/mange sten, når det så er sagt så får du en mere præcis cykel når du køre på snoende singletracks.

    Du vil også opleve pga den 2mm kortere kædestræber er lidt mindre følsom end den lidt længere (udvekslings forskel), det er i mine øjne en fordel til de danske forhold.

    De lettere hjul er endnu en stor gevinst og særlig når vi snakker om en cykel som vejer 13kg, det giver bedre acceleration noget du får så rigeligt gavn af på de typiske snoende danske spor.

    Det at cyklen har de 15mm kortere aksellængde stiller dog større krav til dine tekniske evner, en fordel i mine øjne for så bliver du løbende en bedre kører hvor en lang aksellængde giver en rolig og tilgivende kørsel, altså en som stiller en del mindre krav til dine evner og bliver man så bedre af det...hmmm nej mener jeg ikke det giver i stedet en falsk tryghed og misforstående tro på egne tekniske evner.

    Det som gør en cykels køreegenskaber er stellet, materiale og geometri, det er ikke om der sidder blandet udstyr eller finere gear på, det er vigtigt at huske men noget mange går mere op i end at få en cykel som rent faktisk er værd at køre på ud fra ens egne fysiske mål.

    Min tanke er klart ud fra din højde og skridt længde at du skal have en cykel med kort akselafstand pga dine lange ben og kortere overkrop.

    Om den såkaldte 19" (47cm har aldrig været 19" nærmere 18" som den typisk vil blive kaldt) er det rigtige for dig, det vil jeg mene men jeg vil anbefale dig at prøve en nummeret større også og se hvad du føler dig bedst til rette på.


  • #15   11. jul 2013 Jakob

    15mm længere akselafstand, 2mm ændret udveksling i bagstag og ca 6mm længere skrårør (69gr vs 79gr) giver en temmelig stor forskel som kan mærkes.

    Din beskrivelse af forskel i kørestil er vi ret enige om, måden jeg kort vil sige det...

    AMS Pro er til motionist som ønsker lidt ekstra komfort, en cykel som stiller mindre krav til bruger men som minus får man mindre fun-factor og dårligere respons under styreegenskaber noget som helt ikke må ske nu 29" i forvejen er en smule handikappet på det område. smiley


  • #16   11. jul 2013 @ Lækkert med dit input endnu engang.! - fin forklaring..
    @ Bertram a, tak for dit begrundede input også! - Nu skal jeg også til at undersøge hvorfor Straightpull er bedre end normalt "pull" - tak..!! smiley


  • #17   11. jul 2013 Straightpull er nu bare at nede hvor eger og nav mødes ja der er så ikke den klassiske bøjning på eger, det kan betyde mindre chance for at eger knække´r og nav ikke går i stykker i flange, de kan revne men så skal det være lorte nav ellers sker det yderst sjældent.

    Er det hjul som er lavet fornuftigt så har det ikke den store betydning, man kan lave super gode hjul af begge løsninger.

    I det her tilfælde er det så Race modellen som har det og det er ikke et minus men heller ikke et større plus (de er dog lettere at efterspænde) smiley


  • #18   11. jul 2013 BANG @Carsten er på banen igen - TAK - Så jeg ikke da jeg skrev ovenstående ^^...
    Det singletrack jeg kommer til at køre mest på har ingen lange stejle nedkørelser men er mere teknisk med sving, rødder osv. smiley Som jeg læser dit indlæg, så er du tilhænger, lige som de andre, af at jeg vælger den lige handikappede 2012 race på grund af geometrien/stellets udformning og at jeg når jeg kører på race udgaven vil få en mere præcis køreteknik ( det vil jeg gerne have smiley ) Muligheden for at prøven model race i en større størrelse findes ikke, da de kun har den ene tilbage? smiley


  • #19   11. jul 2013 Carsten

    Tror vi er enige. Jeg mente at de var ens i den forstand at begge passer til den samme højde køre.

    Og tak for info om det her:
    "Du vil også opleve pga den 2mm kortere kædestræber er lidt mindre følsom end den lidt længere"

    Det havde jeg ikke lige tænkt på.
    Og ja, så er cyklen 18,5" (=469,9mm)


  • #20   11. jul 2013 Jonas...

    Umiddelbart vil jeg også mene det er den helt rigtige størrelse og i værste fald vil det kun betyde at du evt skal skifte frempind (kommer an på dine armes længde).

    En følgetråd er at når du hopper op på cyklen (der skal være en som holder den eller du køre på den) så kigger du ned på midt af navaksel ovenfra og så skal du helst have center af nav ca 1-2cm foran styr på frempinden, er den det og du sidder godt så er du godt på vej smiley

    Skal du til at køre løb så vil du nok foretrække en smule længere frempind men er det træning og funfactor så er en let oprejst position ikke så dumt at ha smiley

    Jakob...

    Det er lige det vi er smiley


  • #21   11. jul 2013 @ Carsten - Jeg regner ikke med, at komme til at køre løb, men det jeg vil ikke afvise det lige med det samme smiley Du og også de andre har været til stor hjælp. Jeg er nu sikker på at jeg går ned til cykelsmeden i morgen og ser om der er 1-2cm fra nav til styr på min forhåbentlige kommende Cube AMS 29 RACE 2012 - tusinde tak for hjælpen til alle! smiley

  • #22   18. jul 2013 Lige for at runde denne her tråd af. Jeg købte en AMS 29 RACE 2012 og jeg glæder mig meget til at komme ud og kører de danske skove tynde smiley - Flere billeder kan ses i min profil smiley

    profilbillede
  • #23   18. jul 2013 Tillykke med den. Hvis ikke du har gjort det så husk at opret den smiley

Kommentér på:
Cube 29 fully: AMS 29 RACE 2012 vs. AMS 120 PRO 29 2013

Annonce