Cube 29 fully: AMS 29 RACE 2012 vs. AMS 120 PRO 29 2013 {{forumTopicSubject}}
Hej Cykelgalleri
Jeg har fået to priser på ovenstående cykler og vil gerne høre jeres mening. Jeg skal bruge cyklen til motions ture i skoven / trail. Jeg er ca. 183cm høj og blev rådgivet til at købe en 19" - enige?
De to cykler har jeg sat skrevet lidt om nedenfor
vejl. udsalgspris / min pris
AMS 29 RACE 2012 20.999kr. / 15.900kr.
For/bag Fox Factory 32 Float 29 FIT RLC 15QR, 120mm, Taper / FOX RP Boost Valve Factory.
Sram X0 3x10-speed
Formula R1X discbrakes
12,7kg.
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/review-cube-bikes-ams-29-race-12-46122
vejl. udsalgspris / min pris
AMS 120 PRO 29 2013 17.999kr. / 14.700kr. - Denne er en demo og har været ude at køre i skoven. Prisen kan kommer længere ned, afhængigt af hvor slidt den er.
For/bag Fox Float CTD, 120mm / Fox Float CTD
Shimano XT/SLX 3x10-speed
Magura MTC Discbrakes (Kan ingen info finde om præcis den bremse)
13,4kg
(link fjernet)
Jeg vil gerne have jeres mening, 2012 modellen er bedre end 2013 modellen selvom den er brugt? Og om 2012 modellen er de sidste 1.200kr. bedre?
Har i spørgsmål til mit indlæg så spørg endelig.
På forhånd til for jeres hjælp.
Mvh
Jonas Bjerg
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 27 Svar: 335
Og hvis jeg skulle vælge ville jeg gå efter 2012 model.
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
nu skriver du, at du ville vælge 2012 modellen, vil du komme med en yderligere kommentar omkring hvorfor?
dec 2011
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 116
dec 2011
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 116
12 modellen ligner den har meget mere race kørestilling.
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
Har du nogen kommentar vedr. affjedringen på de to?
Ydermere, hvor langt ned i prisen mener du jeg skal før at demo modellen AMS 120 PRO 29 2013 bliver den mest attraktive, pris/udstyr?
Mvh Jonas
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 4 Emner: 4 Svar: 18
Udstyret generelt gør at jeg ville gå efter 12, selvom der er nyere FOX dæmpere på 13´eren så er det ganske gode dæmpere som sidder på 12´eren, og så er den ny
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 27 Svar: 335
Uden jeg har kigget mere på det ville jeg tro at du har bedre hjul på Race udgaven.
Jeg er selv shimano-mand, og når det er sagt, så ville jeg stadig vælge 2012 modellen.
Men kommer 2013 modelen ned på 10.000,- ville jeg nok vælge den.
Da jeg købte min mtb var den også ny men fra sidste år. Der var jeg heldig og presse den fra 24.995,- til 17.000,- men det var også en 26" og de er nok lidt nemmere og presse ned i pris.
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
@Jakob s, pro modellen har en lillebror i 2013 der hedder AMS 120 29 og den har jeg også fået pris på men tænker ikke at den på nogen måde konkurrere med de to andre http://www.bikester.dk/cube-ams-120-29-29-mtb-fully-rod-sort-331734.html
10.000 er også ca. den pris Kluas M vil ned på før han ville vælge 2013 udgaven. Sælgeren har godt nok sagt at han har samme dækningsgrad på alle de tre cykler og at han ikke vil gå længere ned. Men må sige at det er noget af et spring du lavede i prisen på din nu tjekkede jeg lige hjulene, men google var ikke min helt store ven der, udover jeg kunne finde hvilke hjul der var på cyklerne. 2012: DT CSW MA 2.0 straightpull wheelset, 28 spokes, 15QR / X12
2013: Sun Ringlé Radium wheelset, QR/X12, 32 spokes.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
2012 Race
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 27 Svar: 335
Ret mig hvis jeg ikke har ret carsten.
Seat tube 470 - 470
Top tube 597 - 597
seat tube angle 73,5 - 73,5
Head tube angle 70 - 69
Chainstays 450 - 452
Wheel base 1130 - 1145
Og din skrit højde passer til en 19,2" - 19,4" alt efter hvor man kigger. Personligt vil jeg altid gå ned i ramme størrelse, for så at få en mere stabil ramme og så bare et lidt længere sadelrør og måske frempind. Så 19" vil jeg sige passer dig.
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 242
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Tager du eks en Race så vil du som Jakob rigtigt siger få en cykel som er stejlere og mere levende, det gør at ned kørsler er en smule sværere og det samme hen over rødder og steder med tætte/mange sten, når det så er sagt så får du en mere præcis cykel når du køre på snoende singletracks.
Du vil også opleve pga den 2mm kortere kædestræber er lidt mindre følsom end den lidt længere (udvekslings forskel), det er i mine øjne en fordel til de danske forhold.
De lettere hjul er endnu en stor gevinst og særlig når vi snakker om en cykel som vejer 13kg, det giver bedre acceleration noget du får så rigeligt gavn af på de typiske snoende danske spor.
Det at cyklen har de 15mm kortere aksellængde stiller dog større krav til dine tekniske evner, en fordel i mine øjne for så bliver du løbende en bedre kører hvor en lang aksellængde giver en rolig og tilgivende kørsel, altså en som stiller en del mindre krav til dine evner og bliver man så bedre af det...hmmm nej mener jeg ikke det giver i stedet en falsk tryghed og misforstående tro på egne tekniske evner.
Det som gør en cykels køreegenskaber er stellet, materiale og geometri, det er ikke om der sidder blandet udstyr eller finere gear på, det er vigtigt at huske men noget mange går mere op i end at få en cykel som rent faktisk er værd at køre på ud fra ens egne fysiske mål.
Min tanke er klart ud fra din højde og skridt længde at du skal have en cykel med kort akselafstand pga dine lange ben og kortere overkrop.
Om den såkaldte 19" (47cm har aldrig været 19" nærmere 18" som den typisk vil blive kaldt) er det rigtige for dig, det vil jeg mene men jeg vil anbefale dig at prøve en nummeret større også og se hvad du føler dig bedst til rette på.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
15mm længere akselafstand, 2mm ændret udveksling i bagstag og ca 6mm længere skrårør (69gr vs 79gr) giver en temmelig stor forskel som kan mærkes.
Din beskrivelse af forskel i kørestil er vi ret enige om, måden jeg kort vil sige det...
AMS Pro er til motionist som ønsker lidt ekstra komfort, en cykel som stiller mindre krav til bruger men som minus får man mindre fun-factor og dårligere respons under styreegenskaber noget som helt ikke må ske nu 29" i forvejen er en smule handikappet på det område.
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
@ Bertram a, tak for dit begrundede input også! - Nu skal jeg også til at undersøge hvorfor Straightpull er bedre end normalt "pull" - tak..!!
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Er det hjul som er lavet fornuftigt så har det ikke den store betydning, man kan lave super gode hjul af begge løsninger.
I det her tilfælde er det så Race modellen som har det og det er ikke et minus men heller ikke et større plus (de er dog lettere at efterspænde)
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
Det singletrack jeg kommer til at køre mest på har ingen lange stejle nedkørelser men er mere teknisk med sving, rødder osv. Som jeg læser dit indlæg, så er du tilhænger, lige som de andre, af at jeg vælger den lige handikappede 2012 race på grund af geometrien/stellets udformning og at jeg når jeg kører på race udgaven vil få en mere præcis køreteknik ( det vil jeg gerne have ) Muligheden for at prøven model race i en større størrelse findes ikke, da de kun har den ene tilbage?
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 27 Svar: 335
Tror vi er enige. Jeg mente at de var ens i den forstand at begge passer til den samme højde køre.
Og tak for info om det her:
"Du vil også opleve pga den 2mm kortere kædestræber er lidt mindre følsom end den lidt længere"
Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Og ja, så er cyklen 18,5" (=469,9mm)
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Umiddelbart vil jeg også mene det er den helt rigtige størrelse og i værste fald vil det kun betyde at du evt skal skifte frempind (kommer an på dine armes længde).
En følgetråd er at når du hopper op på cyklen (der skal være en som holder den eller du køre på den) så kigger du ned på midt af navaksel ovenfra og så skal du helst have center af nav ca 1-2cm foran styr på frempinden, er den det og du sidder godt så er du godt på vej
Skal du til at køre løb så vil du nok foretrække en smule længere frempind men er det træning og funfactor så er en let oprejst position ikke så dumt at ha
Jakob...
Det er lige det vi er
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
jul 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 8
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 242
Cube 29 fully: AMS 29 RACE 2012 vs. AMS 120 PRO 29 2013