{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.025 visninger | Oprettet:

Fra 26'er fully til 29'er carbon kværn {{forumTopicSubject}}

Jeg venter p.t på min nye cykel som er en 29'er carbon raket.

Jeg er dog utrolig spændt på hvordan bliver at gå fra en blød 26'er fully til en 29'er HT

Nogen som har gjort det samme som kan berette lidt herom ?

Mvh Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra 26'er fully til 29'er carbon kværn
  • #1   25. nov 2012 Ja jeg har.. Hvis du plejer at sidde ned og træde får du dig en periode hvor benene lige skal i træning til at stå op og træde. Den vil føles hård at køre på i forhold til din fully men med mere komfort end en 26er ht.

    En 29 ht skal samlignes med en 26ht og her er komfort større på en 29er. Nogen betydeligt mere end andre smiley



  • #2   26. nov 2012 Hvilken en hardtail venter du på ?

  • #3   26. nov 2012 Bertram a:

    Jeg søger lidt mere stivhed, men stadig end smule komfort så jeg er lidt spændt smiley
    Lever en 29'er HT op til dine foreventninger ?

    Jack:

    Jeg har bestilit en af de nye canyon carbon modeller.


  • #4   26. nov 2012 Hej Jens - Nu kigger jeg selv lidt på canyon for tiden, kan jeg få dig til at smide en besked herinde omkring hvordan dit indtryk af din nye raket har været? smiley og tillykke med den btw. smiley

  • #5   26. nov 2012 havde min ryg ikke nogle dårlige dage havde jeg valgt den her den er lækker
    http://www.dba.dk/specialized-marathon/id-87703647/#


  • #6   27. nov 2012 Ja, det er en lækker specialized marathon du linker til. Til den pris kan den både slå canyon på pris og udstyr. Her tænker jeg specielt på de lækre Roval control carbon hjulsæt og brain forgaflen, samt selvfølgelig specializeds altid fantastiske rammer.....Jeg skal lige huske og sige jeg har en cykel magen til......

  • #7   27. nov 2012 A G og Jack.

    jeg har bestilt denne her:
    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3020

    Dertil har jeg købt et sæt amcerican classic hjulsæt og så ender den i 21000. personligt synes jeg rammen er federe og for at være ærlig synes jeg ikke specializeden er 6 klio mere værd( den er trods alt brugt).. Ellers rigtig fed cykel med brain og hjulsættet der smiley

    Jack, hvad er dine holdninger angående mit emne ? smiley

    Mvh Jens



  • #8   27. nov 2012 Martin S: Det skal jeg nok, men det bliver først leveret i uge52 smiley

  • #9   27. nov 2012 Er yderst tilfreds med min ht 29 men når jeg er træt savner jeg en dæmper. Men nu har jeg også en 29 fully under opbygning. Se begge i min profil smiley

  • #10   27. nov 2012 Jeg er selv gået fra 26" alu fully til 29" carbon HT.

    Jeg oplevede at 29" HT carbon var meget mere effektiv i trådet, hvilket skyldes lavere vægt, stivhed i rammen og naturligvis ikke tab bagerste affjerdring. Efter den oplevelse er jeg ret sikker på at HT er langt mere det rigtige valg for mig til løb. Alu Fully er helt fin som træningscykel.

    Jeg tror at hvis din form er mindre god, vil fully måske føles som et bedre valg.


  • #11   27. nov 2012 Hej Jens:
    Ingen tvivl om at den Canyon er en fed cykel. Og så vil jeg sige at du gør det rigtige, som jeg synes mange glemmer når de køber cykel. Du prioriterer et bedre/godt hjulsæt frem for den bedste geargruppe. Gode og lette hjulsæt på en 29" er nu engang noget af det vigtigste.

    Jeg har aldrig prøvet at køre på en fully, men jeg har selv en 26" alu hardtail (S-works M5 ramme) og har netop købt en 29" carbon hardtail og har nu kørt på den 4 gange. Kun 2 mindre ture i skoven ellers primært på flad asfalt/grusstier, fordi jeg pt døjer med to overbelastede knæ. Jeg kan dog udtale mig om effekten af de større hjul og det at gå fra alu til carbon ramme.

    De større 29" hjul har mange fordele, da de har større kontaktflade til jorden og dermed står bedre fast i mudderet/underlaget. De forcerer små forhindringer bedre (rødder, sten, små huller), fordi de simpelthen ikke synker ned i hullerne imellem og dermed bare kører hen over. Dermed klatrerer de bedre opad og står bedre fast ligeud og man vil også opleve en større komfort. Om de så kører hurtigere på lange lige strækninger er lidt diskutabelt, fordi man siger det jo blot er et spørgsmål om gearing.

    At køre carbon ramme (og i mit tilfælde også carbon hjulsæt) gør som Kasper K siger, at føler større stivhed, men også væsentlig større komfort.

    Dog vil jeg sige, at hvis man køber en rigtig dyr fully, så vil den nok komme tæt på en hardtail (f.eks. Epic s-works), så er affjedringen blevet så god at man ikke mister ret meget i stivhed i selve bag-affjedringen i forhold til en hardtail. Men der er stadig en forskel i stivheden.....

    Jeg var i tvivl om jeg skulle have en 29" hardtail eller en 29" fully. Det blev en hardtail og det er fordi når jeg kigger på hvilket terræn jeg kører i så er en hardtail alt rigeligt og måske bedst. Desuden fik jeg mere for pengene og lettere vægt. Jeg ville gerne bruge den til diverse mtb-motionsløb, ikke dem der kun kører på singletrack, men de andre, hvor man ikke kører på helt så tekniske ruter, men derimod kører langt, f.eks. 80 km (kategoriseres som marathonløb). Desuden kører jeg selvfølgelig i skoven, men det er mere på de store stier, skovveje/grusveje og lidt singletrack. Her er en hardtail alt rigeligt, særligt når det også er en 29". Kun på de mere tekniske singletrack eller ruter med mange rødder og en masse sten er en fully måske at foretrække. Dette kører jeg også på, men dette terræn udgør ikke en særlig stor del af mine samlede køreture. En hardtail 29" vil selvfølgelig også klare sig godt i et sådan terræn, men man vil skulle arbejde hårdere for at komme igennem en teknisk rute, fordi man vil skulle køre en mindre lige rute og skulle stå mere op i sadlen, samt man vil få flere stød/slag pga den mindre affjedring, og dermed mindre komfortabel tur.

    Jeg læste i går om nogle udenlandske mtb løb på over 100km, hvor man kørte mange højdemeter og her kørte 9 ud af 10 i top 10 på hardtail 29".

    I den prisklasse på ca. 20.000 kr. du har købt cykel i, der er en hardtail måske at foretrække frem for en fully, hvilket jeg argumenterer for i en anden tråd (Den hvor en vil købe en specialized comp alu fully 29" til 18 t.kr.). Det er simpelthen fordi jeg synes man får mere for pengene i en carbon hardtail 29".....


  • #12   27. nov 2012 .....og så vil jeg sige, at selvom en alu-ramme vejede mindre en en carbon-ramme så ville jeg stadig købe carbon, pga stivheden, komforten og de bedre køreegenskaber en carbon ramme har.......

  • #13   27. nov 2012 Kasper K:

    Jeg har en ok form så jeg tror ikke det bliver et problem smiley

    Jack:

    Tak for den ellers fine beskrivelser og jeg har som du siger prioriteret et godt hjulsæt frem for en bedre geargruppe. Den nye X9 plus gruppe skulle være ok.

    Det er også læmgere løb jeg kører, det næste jeg skal køre af de lange er aalborg marathon på 101 km og der tror jeg nemlig. som du beskriver at en 29HT er et ok valg.


  • #14   27. nov 2012 Jens, jeg kørte selv Hillerød Marathon 103km på min 29" HT og det var det rigtige valg. Selvfølgelig følte jeg mig træt/stiv i ryggen, men så længe smerten ikke er større i ryggen end i benene, går det nok smiley Man må godt føle sig lidt brugt i kroppen efter 5timer på cyklen.

    En lille kommentar til effektiv tråd - HT vs Fully

    Når du køre opad er det vigtigt at trådet er effektivt, det er her du virkelig har brug for at alle kræfterne bliver brugt på at komme fremad/opad. Mærk forskellen opad en ujævn stigning med din forgaffel låst og ikke låst. Der er stor forskel og efter min mening et tydeligt eksempel på det tab der kan være i en fully. Vel vidende vi ikke køre opad konstant, så handler det om at finde de små ting der giver en lille fordel - mange bække små... Derfor brug eller sørg for din cykel har remote lockout eller brain. En fully kan også være en fordel opad, hvis der er mange rødder, det giver bedre greb, men her kompensere 29" meget godt synes jeg.


  • #15   27. nov 2012 Ja der er lige præcis sådan nogle løb, som aalborg marathon jeg gerne vil køre, når jeg får bugt med min overbelastningsskade i knæene. Her vil en ny hardtail carbon 29" fremfor en blød alu 26" fully være langt at foretrække......Til mellemruten på 50 km ville hardtailen måske være endnu mere at foretrække, fordi her ville længden ikke være så hård ved kroppen. En fully er jo mere tilgivende for ryggen.....

  • #16   27. nov 2012 Vi er helt enige, tror det er få der kan sige sig fri for ømhed efter et marathonløb. Ellers har man ikke givet sig nok:)..

    Så jeg kan konkludere at lidt træning på 29'eren HT så lykkes der hele..


  • #17   19. jan 2013 Hej.

    Jeg skulle have fået den leveret i uge 52 i 2012, men ny leveringsdato er i uge 4. Lidt en skam Canyon er så dårlige til at overholde de estimeret leveringsdatoer..

    Skal nok skrive en opdatering når jeg har været på ryggen af svinet ! smiley


  • #18   19. jan 2013 Jeg ventede 9 mdr på en niner ramme smiley

  • #19   19. jan 2013 hehe bertram, det er fandme også lang tid! Jeg skal køre aalborg marathon 27 april så jeg vil gerne have cyklen noget før så jeg kan lære den ordentligt at kende smiley

  • #20   19. jan 2013 @jens r..

    Som at de 9 mdrs ventetid ikke var nok så var rammen ridset da jeg fik den. Så nu venter jeg igen på en 2013 ramme..


  • #21   19. jan 2013 Det jo fuldstændig sindssygt.. Hvornår kan du påregne at modtage din nye ramme så ? Har ellers tjekket din kværn ud, lækkert projekt du har fået lavet dig der! smiley

  • #22   20. jan 2013 Krydser fingre for marts, men hvem ved.... Bare lidt træls at jeg har købt lir efter at den er orange og jeg nu får en der grøn....

    Et lille tip til din cykel er at købe en saddelpind med "flex" og husk at man især på ht kan mærke hvis man har for meget luft i dækkene. Det er jo her noget af "affjedringen" er smiley


  • #23   20. jan 2013 Den grønne farve de har er rigtig sprød, men det er da rigtig øv at alt dit lir skal skiftes nu!.. Regner med en Carbon newultimate sadelpind, den gir sig lidt:).. Hvad tænker du på med flex?

  • #24   20. jan 2013 Affjedring, kig evt på syntace hiflex. Canyon laver også selv en i samarbejde med ritchey så det kan være at den bliver leveret med den smiley

  • #25   20. jan 2013 Tror ikke jeg vil have en saddelpind der flexer så meget, savner kontanthed efter at have kørt 26 fully og den håber jeg på at kunne finde i en 29'er HT cabon. Den bliver lavet tubeless og der kommer carbon saddelpind på - så skal jeg nok få komfort ;)..

    Hvad måtte du slippe for den Niner ramme ?


  • #26   20. jan 2013 3100 eur

Kommentér på:
Fra 26'er fully til 29'er carbon kværn

Annonce