{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.383 visninger | Oprettet:

jonas m
jonas m
Tilmeldt:
12. okt 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

MTB Billig 29" eller Middel 26" {{forumTopicSubject}}

Hej, Forum!

Jeg er kommet i et dilemma med hensyn til køb af en ny cykel. Jeg sætter stor pris på en ordentlig forgaffel, og har læst mig frem til at luft som regel er bedst på mellemklasse-cyklerne.

Jeg har også læst mig frem til at de ”nye” 29” kører bedre og giver en mere behagelig tur, dog uden at kunne sammenligne dem med en 26" selv.

Jeg har igennem medarbejdercykler.dk fundet to modeller der frister:

Den billige hvor der er skåret ned på forgaffelkvaliteten, men som er 29”:
www.medarbejdercyklen.dk/Default.aspx?ta...uctID=705&Page=0

Og den lidt dyrere der har nogle lækre features, men kun har 26”. Det skal siges at denne cykel ligger lige på smertegrænsen af hvad jeg synes en cykel skal koste efter mine behov.
www.medarbejdercyklen.dk/Default.aspx?ta...uctID=707&Page=0

Så hvad synes I? Den billige 29” hvor forgaflen ikke helt lever op til drømmecyklen, eller den lidt dyrere 26” hvor delene er i top?
I må også gerne fortælle lidt mere om jeres erfaring inden for 26” vs 29”, og hvilken forgaffel man burde vælge.

På forhånd tak – Jonas.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MTB Billig 29" eller Middel 26"
  • #1   11. mar 2013 dine links linker ikk til nogen cykel smiley

  • jonas m
    jonas m Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
  • #3   11. mar 2013 Der er ingen tvivl om at jeg ville ta' nummer 2 af dem du linker til. smiley


  • #4   11. mar 2013 Enig med Pede B

  • jonas m
    jonas m Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #5   12. mar 2013 Har I nogle holdninger til 26" VS 29" og coil-forgaffel VS luft-forgaffel?

  • #6   12. mar 2013 Til de priser kan du godt finde bedre cykler, men jeg ved ikke det er fordi det er en fordel at handle der hvor du kigger?

    Canyon som eksempel kan levere også en 29 med ordenlige dele og gaffel til mindre end du betaler for den dyre der hvor du kigger.



  • #7   12. mar 2013 Nu har begge de to cykler du linker til fjedergafler, ingen luftgafler..
    Information om delene er meget mangelfuld.

    Du kan, som Bamze nævner, få en meget bedre cykel til samme pris hos fx Canyon... Både 26" og 29"..

    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3008

    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3005


  • #8   12. mar 2013 Til snakken om 26 vs. 29 er der nok ikke mange, der vil påstå, at 26 er bedst. Jeg kører dog selv 26'er.

    Det gør jeg fordi man netop kan få en cykel med noget bedre udstyr for de samme penge. Mit grej skal virke. Slut, færdig, det skal bare fungere! Derfor lægger jeg mere vægt på, at det er noget godt grej, der sidder på, end at jeg nok kunne køre stærkere på en 29'er. Det er vigtigt for min køreoplevelse, at det hele bare spiller, så jeg vil ikke gå på kompromis med gear, bremser mm.

    Det fedeste ville nok være en S-Works som min, bare som 29'er i 2013 udgave, men den har jeg ikke råd til. Men jeg havde råd til en 26'er fra 2010, og jeg glæder mig altid til at komme ud på den!

    Geargruppe/bremser skal i mine øjne være en af de 2-3 bedste grupper fra en producent. Ellers er der gået for meget på kompromis. Hos Shimano vil jeg køre XT eller XTR. Har engang kørt med SLX forskifter, det gik også, men generelt vil jeg ikke gå længere ned. De 2-3 bedste grupper er beregnet til at blive brugt rigtigt. Nu kender jeg ikke så meget til SRAM, har XX på min S-Works, men det er det eneste jeg kender til SRAM. Vil dog tro, at det er på samme måde.

    Skulle jeg få tilbudt en prøvetur på en 29'er vil jeg nok takke nej. Af den simple årsag, at min S-Works kører pissefedt, og det ville være trist, hvis jeg ikke længere syntes det var min drømmecykel. Det er trods alt fedest at køre på det man helst vil køre på, også selvom det skulle skyldes uvidenhed smiley


  • jonas m
    jonas m Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #9   12. mar 2013 Den dyre jeg linkede til, har da en Rock Shox RECON GOLD 100mm luftgaffel; det må da være en luftgaffel?

    Men jeg har været inde og kigge på Canyon's hjemmeside, og har fået øje på Yellowstone 5.9 og 6.9. Som det ser ud har de rigtigt nok bedre specs til en billigere penge.
    Vil det efter jeres mening, kunne betale sig at købe 6.9'eren frem for 5.9'eren?

    Jeg ved godt det er lidt dyrere at købe 29" frem for 26", men har browset lidt rundt og er kommet til den konklusion at det kan betale sig med en 29".


  • #10   12. mar 2013 Tjah, i teksten står der "Fjederforgaflen er en ROCK SHOX med lock out monteret på styret" - det virker ikke som et sted der ved hvad de snakker om i hvert fald..
    Har du pengene til det, så er 6.9'eren klart et step op!


  • jonas m
    jonas m Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #11   12. mar 2013 Haha, jeg kan godt se forvirringen nu. Det er skrevet meget uprofessionelt.

    Jeg tror at jeg må hive den lidt tungere tegnebog frem og så have en god cykel mange år frem i tiden.
    Mange tak for de fede svar I gav! Det har hjulpet mig hen et sted hvor jeg er bedre tjent!



  • #12   12. mar 2013 Magnus J. Hvis du nu kiggede på delene og vidste hvordan de så ud, så ville du vide at det er en luft gaffel på den der cycle pro

  • #13   12. mar 2013 fransen; sidder på en lille skærm, gad ikke bruge tid på at zoome, læste bare teksten...

  • #14   12. mar 2013 OK.

  • #15   12. mar 2013 Har selv denne cykel, og den køre sgu godt. 29" fælge og ok gear. til prisen var det nok den bedste cykel jeg kunne finde smiley
    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3006


  • jonas m
    jonas m Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #16   13. mar 2013 Fedt, alle sammen!
    Jeg er kommet frem til Yellowstone 6.9 passer bedst til mine behov.
    Tak for jeres svar; de fik mig hen til en bedre cykel til prisen!


Kommentér på:
MTB Billig 29" eller Middel 26"

Annonce