{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montering af opvaskemaskine 700 kr.
  • slå græsset - Akut 700 kr.
  • udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Grillreperation 400 kr.
  • Fill gas boiler/gasfyr with water - showing low water pressure 999 kr.
  • Elektriker 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  26" eller 29"?
  • #1   16. aug 2013 Søg på forum. Det har så vidt jeg ved været oppe en del gange. smiley

  • #2   16. aug 2013 Du skal vælge en 29".....det er det eneste rigtige til en mindre erfaren motionist der kører en blanding af asfalt, grus og skov.

    Lyt ikke til dem der vil foreslå en 26" og sågar en cross-cykel, fordi disse cykler vil kun være at foretrække i bestemte situationer og typisk kræver valg af disse, at man har stor erfaring med cykling og kender ens kørselsbehov mere præcist. Med andre ord er man usikker, så skal man købe en 29", må tommelfingereglen vist være...

    Jeg synes mere du skulle fokusere på om du vil have en hardtail eller en fully....


  • #3   16. aug 2013 Ahhh Jack det er altså noget af en generalisering ( for ikke at sige en værre gang vrøvl). Netop den alm motionist vil have masser af glæde af 26". Ja en 29 er hurtigere ( ca 2-4% viser div test) og har bedre greb og det er så det.
    Er man en tung gut div 85-90 kg+ så skal man ihvertfald sørger for at det er en ordentligt hjulsæt der sidder på en 29 og det er desværre der der bliver sparet hos producenterne
    Og ang en Cross cykel så er der dælme mange folk som køber sig en MTB som burde have købt sig en cross cykel istedet når man ser hvad den bliver brugt til.
    Man har ikke brug for en MTB for at køre skovstier og asfalt. smiley



  • #4   16. aug 2013 Jamen Bjarke, alt du gør er jo reelt at argumentere for en 29", men nævner at hvis og hvis og hvis så burde man købe en 26" eller en cross. Er han i tvivl vil du så måske råde ham til at købe en cross ????

    29" eller 26" er ikke en religionskrig. Langt de fleste der køber en ny MTB køber en 29" og med god grund. Derfor er mit råd. Lyt ikke til alle dem der argumenterer for en 26" eller en cross. Hvis du går ud i butikkerne og spørger så vil de sige en 29" og det er ikke kun fordi det er det de har på lager, men fordi det er det folk køber og gerne vil have....


  • #5   16. aug 2013 ......at det så viser sig på sigt, at en 26" eller en cross er det rigtige for trådopretter er noget helt andet......det må han finde ud af på sigt når han har fået noget mere erfaring i kørsel i skoven (går ud fra trådopretter ikke har ret meget MTB erfaring)...

  • #7   17. aug 2013 Jamen jeg har på ingen måde noget imod 29" kørte selv 29´er indtil maj måned i år. Og mener bestemt også en 29er passer godt til dansk XC kørsel, bare ikke i de standard opsætninger som en 29er til under 10000-12000 kr eller mere endda (herhjemme og ikke på udenlandske netbutikker) er opbygget med. Med 3x10, tunge bløde flexende hjul, skæve tunge og alt for grove dæk ala Nobby Nic

    Men derfra også til at sige manden ikke skal lytte til folk der foreslår andet end 29" og at det kræver stor erfaring samt at man skal kende sit kørsels behov mere præcist for at køre 26" holder jo på ingen måde. Hvad dælen skulle en nybegynder så have gjort for 2 år siden. ladet være med at begynde at køre MTB?
    Så er forskellen altså heller ikke størrer.
    en 29er fordel er absolut også dens ulempe de store hjul, de er bare ikke ret stærke ifh 26" derfor hvis man vil køre 29er så sørg for at det er med et ordentligt hjulsæt

    Netop som begynder kunne det være værd at overveje at købe en brugt 26" netop for at se om det var noget for en at køre MTB, da disse kan fåes billigt. og så kunne man bruge den som vinter cykel hvis man mener de ter nødvendigt at have spdan en smiley















  • #8   17. aug 2013 Hvor skal man prøve sig frem....på en parkeringsplads foran Heino på Roskildevej????.....hvem låner mtbs ud så man kan få lov at køre ude i skoven. Jeg kender ikke de butikker. Selv en tur i skoven på henholdsvis en 26" og en 29" mtb for en nybegynder tror jeg ikke er nok til at man kan finde ud af hvilken en man på lidt lægere sigt vil synes om.

    At Bjarke efter mange år skifter sin 29" ud med en 26" styrker jo mit argument om, at når man får erfaring så finder man ud af hvad man er til. At Bjarke lige nu synes det er sjovest på en 26" ændrer ikke på at den mest sikre anbefaling til trådopretter er en 29".

    Hvorfor skal man vælge 26" bare fordi det var godt nok før 29" kom på markedet ?????

    Jeg kan godt følge argumentet om, at hvis trådopretter ingen penge har, at han så sandsynligvis får mest cykel for pengene ved at vælge en brugt 26".

    Det er de sædvanlige hvis nu og hvis nu, så vil en 26" være bedst. Med de oplysninger vi har om trådopretter om, at han ønsker sig en mtb til blandet kørsel, så vil det sikre svar være en 29". Jeg kan sagtens stille forudsætninger op som ville gøre, at jeg anbefalede en 26" eller en cross....

    Når man opretter en tråd som denne så vil der altid komme svar fra mange med 26" mtbs eller cross cykler, men det er ikke repræsentativt for det som folk køber mest, nemlig 29".

    29" er det sikre valg og sandsynligvis det rigtige for langt de fleste.


  • #10   17. aug 2013 Hvor...???

  • #11   17. aug 2013 Specialized koncept store feks. Der kan du leje mtb'er på dags basis



  • #12   17. aug 2013 Specialized koncept store ligger kun i København og så udlejer de vist kun 29". Der er dog også mulighed for at låne cykler i en butik nær Hareskoven, hvilket jo kunne være et meget godt sted og prøve nogle forskellige MTBs.

  • #14   17. aug 2013 De lokale cykelklubber kunne også sagtens tænkes at have noget udlejning eller lign.

  • #15   17. aug 2013 Nu har det bestemt ikke noget at gøre med erfaring at jeg har skiftet til en 26", hvordan du så end er kommett frem til det.
    Har kørt MTB siden 1994 så erfaringen var der nu, allerede da jeg købte en 29"
    Stod jeg og skulle vælge mellem en 26" og en 29" til det samme beløb så have jeg taget den med det bedste udstyr, for større er forskellen ikke for en alm. motionist


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #16   17. aug 2013 Er det en ordentlig cykelhandler man har, så kan man altid låne en MTB til en tur i skoven for en 500 kr, og hvis man så køber noget så får man de 500 i rabat smiley

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #17   17. aug 2013 Dt er måske nemmere hvis du nævner hvor i landet du befinder dig smiley

  • #18   17. aug 2013 Bjarke, nu ligger du igen nogle forudsætninger ind. Denne gang noget med udstyrsniveau.

    Er det ikke mere relevant at prøve, at se bort fra udstyrsniveau og så f.eks. sige, at hvis du har to ens udstyrede cykler, hvilken ville du så vælge.

    Jeg ville måske også hellere vælge en 26" til samme pris som en 29" hvis den havde væsentligt bedre udstyr, men det har jo ikke noget med hjulstørrelsen at gøre. Hvis det f.eks. var godt udstyret 26" fully mod en tung 29" hardtail, så ville jeg måske vælge 26"eren. Hvad jeg ville vælge er dog ligegyldigt. Til en nybegynder, der kører i blandet terræn, der er 29" sandsynligvis at foretrække for langt de fleste....

    Jeg forstår ikke argumentet med, at så er forskellen heller ikke større....ud fra det synspunkt så er alt jo lige meget og vi kunne lige så godt slutte tråden her....Jeg er også motionist og for mig betyder det rigtige udstyr rigtig meget.

    Jeg antog bare du havde valgt en 26" fordi det var en bedre cykel, men der skulle måske bare ske noget nyt...fair nok, men de hjælper jo ikke trådopretter som sandsynligvis skal ud og købe en MTB for første gang til brug på LANDEVEJ, PÅ SKOVVEJE og PÅ SPOR....

    Selvfølgelig kan han komme fint rundt på en 26" og han kan sikkert finde en rigtig fint udstyret en i brugt. Skal han købe en ny så bliver udbuddet af 26" dog mere og mere begrænset.

    Begynder han at køre i MTB klub så vil han opleve, at stort set alle kører på 29". Det er dog ikke som sådan et argument for, at han skal køre 29", men mere en konstatering af, at de fleste altså synes, at det er vejen frem. Mange af dem der kører på 26" er dem som ikke har fået skiftet endnu. Enkelte foretrækker stadig 26", men det er som jeg siger i særlige situationer, som kunne være man er meget lille, man foretrækker lettere hjul og lettere cykel, det er sjovere eller hva det nu kan være.

    Hvorfor ikke begynde og koncentrere sig om det skal være en hardtail eller en fully i stedet for. Det synes jeg er meget mere relevant for en nybegynder.....

    Vi bliver dog aldrig enige, men det skal vi jo heller ikke være........LYT nu til det tavse flertal og køb en 29" indtil du har erfaring nok til selv at kunne tage beslutningen, eller brug en masse tid først på at prøvekøre testcykler, kammeraters cykler mv.


  • #19   17. aug 2013 .....tror vist snart Jacob N skal på banen.....

  • Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jul 2006

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 25
    #21   19. aug 2013 Jeg er selv nybegynder og brugte en masse krudt på at finde ud af om det skulle være 26 eller 29. Valgte en 29 hardtail. Ville dog ønske jeg havde brugt lidt mere krudt på at testkøre fully mod hardtail, da jeg i dag er i tvivl om jeg har valgt rigtigt mht. det.
    Men når det så er sagt, så skal jeg nok prøve at få det bedste ud af mit valg. Og så bliver min næste cykel nok, med stor sansynlighed, en fully. Men om det bliver 26 eller 29, aner jeg ikke. Måske er 27,5 "tha bomb" til den tid. smiley


  • #22   19. aug 2013 Jack - man er da godt dum hvis man ikke sammenligner udstyr på 26" vs 29" da en 29" er en del dyrere end en 26" med samme udstyr. Derfor valgte jeg også en 26" for et par uger siden.

  • #23   19. aug 2013 Lars K: jeg siger jo også at jeg måske kunne finde på at vælge en 26" istedet for en 29", hvis udstyret er væsentligt bedre til samme pris. Det kunne dog også være omvendt, afhængig af den konkrete forhandlings- og udbudssituation man står i...., men helt generelt set så er prisforskellen på 26" og 29" altså ikke ret stor, men at du har fået en god pris på en 26" er jo igen en af de hvis nu og hvis nu situationer, som 26" ejere bringer frem. Et egentlig argument for og i mod hjulstørrrelsen synes jeg ikke det er med mindre cirka 1000 kr betyder rigtig meget for en...

    Nu ved jeg ikke hvad for noget udstyr du har fået bedre af....er det lidt bedre bremser eller geargruppe, så ville de fordele de større hjul stadig giver en uerfaren motionist i blandet tærren, nok stadig være gældende. Kører du udelukkende teknisk singletracks så ville bedre bremser jo godt kunne være med til tippe fordelen hen i mod en 26",'men det er jo slet ikke det tærren trådstarter skal køre i.

    Mange prioriterer forkert når de køber cykel.....og du kunne jo godt være en af dem....så dit råd hjælper jo ikke rigtigt trådstarter synes jeg...


  • #24   19. aug 2013 ....og Lars K.....jeg gentager, at trådstarter skal køre på ASFALT, SKOVVEJE og SPOR. Her vinder 29" hjulsæt over 26" hjulsæt, det tror jeg selv de mest hårdnakkede 26" fans kan blive enige om.

    At du har købt en 26" er jo ikke et argument for at trådstarter skal. Har du nogensinde prøvet at køre på en 29" og hvad tærren kører du selv i....

    Nu er jeg lidt fræk, men det kunne jo være der var en glad butiksejer, der endelig er lykkes med at få solgt sin sidste 26" MTB, med et klækkeligt nedslag i prisen....


  • #25   19. aug 2013 Jack - prøv og tag et kig hos diverse forhandlere, man får væsentligt mere for pengene uden at forhandle hvis man køber 26". Men enig vi prioritere alle forskelligt, hvem siger du prioritere de samme værdier som trådstarter ? smiley

  • #26   19. aug 2013 Jamen, det eneste vi ved om trådstarter er det tærren han skal køre i og med de få oplysninger så er det jo let et anbefale den rigtige hjulstørrrelse....,men hvis og hvis og hvis, så ændrer anbefalingen sig, men trådstarter skal tænke sig rigtig godt om inden han beslutter sig for en 26", med alle de fordele en 29" har i det tærren han skal køre i...

  • #27   19. aug 2013 jack - ja jeg har også kørt 29" bl.a. her i weekenden og forskellen er altså ikke så stor som mange påstår. Der kørte vi asfalt, strand, skov og marker. Men jeg er da helt enig i at 29" er bedre end 26" hvis begge cykler er 100% identiske derudover, så længe de steder man kører ikke er alt for krævende, men så betaler man altså også for den meget lille fordel der er. Men de steder hvor der ikke var alt for meget plads havde jeg altså noget nemmere ved at komme rundt.

  • #28   19. aug 2013 .

  • #29   19. aug 2013 Jamen Lars K: Nu argumenterer du jo netop for at 29" hjul er bedre end 26" til trådstarters tærren.....

  • #30   19. aug 2013 Jack - ja såfræmt du har 2 identiske cykler!! men det er vidst kun folk med en pengetræ i haven der ikke ser på prisen og hvad man får for sine penge smiley Som Martin C skriver så får man med stor sandsynlighed nogle væsentligt tungere hjul med 29" og hele ideen med 29" røget i vasken smiley

  • #31   19. aug 2013 Martin C: Selv på spor er 29" generelt set at foretrække. Ja mange vil endda sige, at netop her har de større hjul deres berettigelse. Se bare på hvilken hjulstørrrelse de professionelle vælger til mtb løb. De vælger næsten alle sammen 29". Der hvor der er større betydning/forskel er om de kører på hardtail eller fully.....det er da også her jeg mener trådopretter skal bruge sin energi på at vælge rigtigt....26" er for folk med helt specielle ønsker, ligesom en cross er, som sagt i mine første svar...

  • #32   19. aug 2013 Jack - så hvis renault vinder et racerløb er det den hurtigste bil man kan købe ? igen ser du bort fra prisforskellen, dem der deltage i mtb løb har smidt flere penge for deres cykel end vi andre nogensinde kommer til.

  • #34   19. aug 2013 DaveB - noget i den stil smiley

  • #35   19. aug 2013 Sjovt som vi alle faktisk er enige om, at 29" generelt set
    er at foretrække fremfor 26" hvis tale om identiske cykler i samme prisleje. Nogen mener godt nok forskellen ikke er så stor, men stadig en fordel til 29" intet mindre.


  • #36   19. aug 2013 Nogen tager moderen, andre tager datteren...

    NEXT!!!


  • #37   20. aug 2013 Jack - hvorfor er det sjovt ? det er jo utopi at tro man får en 29" med samme udstyr til samme pris som en 26"
    Jeg synes også en BMW kører bedre end min skoda, der er bare lige det der med prisforskellen igen.


  • #38   20. aug 2013 martin c - det lyder til du følger en del med i diverste mtb turneringer ? er det sådan at de ALTID cykler på den samme cykel eller har de f.eks. 26" til nogle konkurencer og 29" til andre ?

  • #39   20. aug 2013 Martin, har du et link til den Scott hybrid.

    Trek hoppede også på den vogn et par år tilbage men droppede der ret hurtigt igen.


  • #42   20. aug 2013 Martin, ritchey p27.5 er dæleme også en lækker ramme helt klart min næste mtb smiley

  • #44   21. aug 2013 27,5" er det eneste rigtige!!

  • #46   22. aug 2013 27.5" bliver størrelsen for dem der tror de får det bedste fra 29" og det de har svært ved at slippe ved 26". Det kræver tilvænning at køre på 29" og ja, nogen situationer vil den føles lidt mere stor, men det kompenseres der for i andre. Man ruller så meget lettere over rødder og med bedre greb.
    Hvis ikke 29" har givet 26" dødsstødet, vil 27.5" gøre det. Mange producenter er stoppet med lave 26". Det er ikke alle der har eller vil få 27.5" på programmet i 2014.

    Er helt enig med Jack. Ham der køber en 26" idag er sikkert glad når han går fra butikken, men sælgeren er endnu mere.


  • #47   22. aug 2013 Kasper K - 29" tvinger 26" lige så meget ud af markedet som elbiler tvinger brændstof biler ud af markedet smiley

  • #48   22. aug 2013 eftersom flere og flere mærker dropper 26, så må indhugget af elbiler være større end jeg troede...

  • #49   22. aug 2013 Michael G - hvilke mærker har droppet 26 ?

  • #50   22. aug 2013 Lars K, du kan jo selv lave en lille søgning. Jeg ved at Specialized, Cannondale og Cube (bare for at nævne nogle store mærker, der er uden tvivl flere) har helt eller delvist fjernet 26" modellerne indenfor HT og XC. Det er stadig muligt at få 26" til DH, Freeride og AM. Om 29" nogensinde bliver dominerende til de grene af MTB, skal være usagt. Gider ikke rigtigt at kommentere på din samligning med Elbil i dk.




  • #51   22. aug 2013 Man kan stadig købe 26 specialized jeg gider ikke søge efter cube og cannondale, men jeg tvivler på du har ret smiley

  • #52   22. aug 2013 top modellerne kommer kun i 29 lars:)

  • #53   22. aug 2013 Alle xc modeler HT og fully fra specialized er 29 kun enduro modeller der også laves i 26 der laves topmodelen er stadig 29. DH modellerne er stadigvæk 26 men kun et spørgsmål om tid før at de bliver til 27.5

    Stevie Smith vandt feks cranksworks på en davincie 27.5 prototype



  • #54   22. aug 2013 Urban A - ja det er korrekt, men så ved jeg ikke hvad vi kan bruge det til i denne diskution smiley

  • #55   22. aug 2013 Yup præcis den. Den er også på hjemmesiden. Den står vidst omkring 6-k for rammen. Så fed og old school. Så med 1*11 feks så der ikke skal så mange kabler på...

  • #56   22. aug 2013 Følgende mærker af de større kommer med et godt eller stort udvalg i 27.5" til sæson 2014.

    Merida, Fokus, KTM, Trek, Jamis, Kona, Scott, Fuji, BMC, Storck, Bergamount, Sapim, Bianchi, KHS, Corratec, Lapiere, Devinci og rygtet i branchen siger også Canyon, Giant (som mere eller mindre stopper 26" samt fjerner en stor del af 29" modellerne også, 16 nye 27.5" modeller kommer).

    Der er også alle de små/mindre mærker og de får eller har allerede et godt udvalg i 27.5".

    Specialized og Cannondale bader videre i deres syn at der kun er en størrelse men mon ikke de opdager at de har taget fejl og hopper med på vognen når de mister markedsandele i løbet af 2014.


    Michael og Martin

    Den Ritchey 650b (P-275) er ikke bare lækker at se på den er en fryd på en god singletrack..

    Cykel porno kalder jeg det og en som enhver voksen MTB rytter bør ha i sin samling og særlig hvis man er en af dem som også kørte tilbage i 90´rne (nostalgi og kvalitet skader jo aldrig) smiley


  • #57   22. aug 2013 Der er absolut ingen grund til at betale overpris fra Biketoys (medmindre man vil betale 1000kr ekstra).

    Rammen koster ca 840€ (6300kr) i EU + forgaffel og dele kan man jo bare rykke over og pludselig er det kun eger og fælge der skal arbejdes med hehe og måske en ny saddelping (den køre med 27.2), tror ikke du vil fortryde men Marin er også et godt mærke (flere modeller er designet af Ian Alexander fra Whyte bikes) personligt ville jeg dog vælge Ritchey da der er mere historie, nostalgi samt at Ritchey bruger sine Ritchey Logic rør som han selv har udviklet.


Kommentér på:
26" eller 29"?

Annonce