{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.569 visninger | Oprettet:

Full suspension vs Hardtail {{forumTopicSubject}}

Diskussionen omkring full suspension og hardtail har muligvis været oppe på forum førhen, men det er altid spændende at høre flere forskellige holdninger til de to typer mountainbike.

Jeg har i nu 5 år kørt på en 26" hardtail, og det er selvfølgelig blevet tid til en opgradering. Der står ingen tvivl om, at det skal være en 29", men spørgsmålet er så:

Skal det være en full suspension eller hardtail?

Snakken går om, at full suspension virker tung at køre på, og det i stedet er bedre med en stiv mountainbike?

Jeg tager gerne imod forslag til en mountainbike omkring 10 - 20.000 kr.

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Full suspension vs Hardtail
  • #1   13. jun 2014 Jeg er gået fra en 26'er Scalpel, til en 29'er Flash. Og det er egentlig vildt så komfortabel den er. Jeg har en Cannondale Save sadelpind monteret sammen med en lækker velpolstret WTB sadel. Den vejer 9.6kg, det samme som min Scalpel. Og den er væsentligt hurtigere. Personligt vil jeg ikke gå efter en 29'er fully. En hardtail er mere plug n' play, hvor der på en fully skal leges lidt med bagdæmperen for at få det fulde udbytte af den.

  • #2   13. jun 2014 Det afhænger af hvad du skal bruge den til. Hvis det bare er normale MTB ruter her i Danmark ville jeg sige at en hardtail er bedst, med mindre du døjer med ryggen. Men hvis du skal køre i udlandet er en fully måske lidt bedre, da den giver lidt mere frihed til at tage de vilde spor uden store problemer.

    Skriv hvad den skal bruges til, for så bliver det nemmere for os at guide dig i rigtig retning. smiley


  • #3   13. jun 2014 Den skal bruges til normale ruter i Danmark med primær træning ved Varde, bl.a. i grusgraven/sdr, plantage https://www.youtube.com/watch?v=T0aXIfnyIGk

    Dernæst døjer jeg en smule med ryggen, og har derfor også en fully i tankerne.

    Der er ingen tvivl om, at fully er god til nedkørsler, men kommer den også til at påvirker kørsel opad?

    smiley


  • #4   13. jun 2014 Jeg ville sige det fungere helt fint. Hvis man har 100 mm vandring bag til, er det minimalt hvor meget energi det tager fra en, og selv hvis man er semi-pro ville man kunne køre nogenlunde lige hurtigt på en fully som på en hardtail.

    Hvis du går efter noget mere behageligt ville jeg anbefale en fully, da det ifølge min erfaring er sjovere at køre på, samt skåner ryggen mere. Et godt eksempel kunne være som følgende:

    Canyon, hvis man er på jagt efter gode dele på en mainstream cykel:
    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3235

    Cube, som jeg syntes er god kvalitet for pengene. Det var min XMS i hvert fald:
    http://mhw-bike-house.de/shop/show/show_pr/Fahrraeder-und-Bikes/Mountainbikes-/MTB-Fullsuspension-29er/Cube/Cube-AMS-100-Super-HPC-Race-29-blackline-2014/~kid743/~tplprodukt_1/~prid6881.htm

    Eller Scott, der også er af en helt fin kvalitet:
    http://mhw-bike-house.de/shop/show/show_pr/Fahrraeder-und-Bikes/Mountainbikes-/MTB-Fullsuspension-29er/Scott/Scott-Spark-940-black-und-white-2014/~kid745/~tplprodukt_1/~prid6917.htm

    mhw-bike-house.de kan for resten godt anbefales. Min familie har købt flere cykler dernede, og hvis man tager en snak med dem, kan man være heldig at få lidt rabat. smiley


  • #5   13. jun 2014 Hvor og hvem har lavet det spor der??

    Det ser godt ud!


  • #7   13. jun 2014 overvejer at sælge min. Den har kørt 4 gange, tjek den ud

  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #8   14. jun 2014 Hvis du er fra Varde ville jeg tage ud til bikein, de har rigtig god service og vejledning, og de plejer også at have fornuftige priser.

  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 55
    #9   14. jun 2014 nøøøj det spor ser lækkert ud!!! er det til at finde rundt der ude hvis man ikke har været der før ? som lille bidrag til tråden så ville jeg elske at tæske min fully 29" der ude. Føler mig mere modig på en fully end en ht. Det mentale spiller en kæmpe rolle for mig. Jeg stod med valget mellem min epic comp eller en stumjump carbon. valgte som sagt epic'en da jeg føler mig mere tryk ved mere tekniske pasager. Og jeg syntes bestemt ikke min er tung. og det man mister i bagdæmperen får man i kondi smiley

  • #10   14. jun 2014 Hej Jesser,

    Du skal ud og prøve en af hver og selv se hvad der virker bedst for dig. Jeg kører selv rigtig meget i Søndre plantage (Det er nemt at finde for jer der er interesseret - jeg giver gerne en rundtur).

    Før kørte jeg på en 29'er carbon hardtail, den var fin og kørte fantastisk, men jeg ville prøve en fully, bare for lige at se forskellen.

    Nu kører jeg på en Cannondale Scalpel 29 i alu, og jeg vender ikke tilbage til en HT lige foreløbig. Forskellen er nem at mærke, jeg kan køre væsentligt længere uden at blive udmattet og øm, jeg har mere end dobbelt så meget selvtillid på cyklen og kører derfor hurtigere på nedkørslerne og de vilde steder. Opad bakke er intet problem, min HT hoppede nogle gange og mistede greb, det gør min fully ikke, den trækker bare igennem.

    Du kan skrive, så kan du prøve min fully ude på sporet en dag, så ved du om det er noget for dig.

    Mvh
    Niels


  • peter j
    peter j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42
    #11   14. jun 2014 Jeg er selv lige gået fra en 26" hardtail til en 27,5 fully, og jeg er super glad for at jeg købte en fully! Jeg ved godt at man siger at man kører hurtigere på en hardtail, men efter 2-3 timer på en hardtail var jeg banket rimeligt godt igennem, det er jeg slet ikke på samme måde på fully'en smiley
    Desuden så kører jeg hurtigere (både op og ned) på min nye cykel smiley
    Det er muligt jeg kunne køre endnu hurtigere på feks en 29" hardtail, men i så fald ved jeg det heldigvis ikke smiley
    Min eneste bekymring er, vedligeholdelse af fully, hvor tit det bliver nødvendigt, og hvor dyrt det bliver at holde den kørende smiley
    God jagt !


  • #12   14. jun 2014 Efter min mening kommer det an på hvilken type rytter man er og hvor man kører.

    Er man aggressiv, dvs træder stående og angriber bakken istedet for at 'overkomme' den siddende, så er HT det bedste valg.
    Er man derimod lidt mere afslappet i stilen og måske føler at komforten i fully giver en mere rolig oplevelse, så er valget fully.

    Hvad der er hurtigst, afhænger i høj grad af sporet. Men fully 29" i en alu version, bliver meget nem for tung, ihvertfald hvis man er en spinkel fyr.


  • #13   15. jun 2014 Med en fully kan du osse blæse igennem og lad affjedringensystemet arbejde det er lækkert. Ved HT banker den løs i bagenden ved nedkørsel. Synes fully er sjovere men det kommer and på om det for sjov og ballade eller konkurrence og tid

  • #14   25. maj 2018 Gamme tråd, ny update smiley Jeg vil også sige, at generelt tror jeg mange vil opleve, at de får mere selvtillid på sporet, hvis de går fra en HT og til en fully. Især når det bliver rigtig "grimt" og hvor man på en HT, skal være yderst forsigtig med sit linjevalg, så kan man groft set, bare pløje igennem, på en fully. Det kommer selvfølgelig an på, HVILKEN fully man kører på:-) Men jeg har en helt ny og frisk erindring, omkring en hardtail og to slags fully, på samme spor, samme nedkørsel og det hele, inden for et par timer. Og jeg kan tydeligt huske, da jeg kørte nedad, på min hardtail og så på en 120mm semi-trailcykel og der er ingen tvivl om, hvilken type cykel JEG foretrækker, når vi snakker "grove" og stejle nedkørsler! smiley En fully til dét tak! Til gengæld vil jeg sige, at skal jeg have en fully, så skal bagdæmperen, kunne låses fra styret (låses som en fox gaffel), for der er ikke noget mere træls, end at føle, at der går "alt" for meget energi tabt, i den "skide" bagdæmper!

    Så jeg vil sige. er du som de fleste andre (ikke verdensklasse hurtig) og vil have en mellemting, mellem sjov og xc fart på, så vil jeg sige: FÅ EN DROPPER UANSET HVAD! smiley På en hardtail især, fordi det kan transformere din tur på sporet, til en rigtig sjov og spændende følelse, frem for en form for "overlevelse", når der kommer nedkørsler, eller andet på sporet, hvor du med fordel, kunne droppe sadlen.

    Om det skal være den ene, eller anden teknologi, kommer vel helt an på HVAD man vægter højest ved sin hobby/sport OG hvor tyk ens pengepung er. For optimalt, så skal man da bare, have én af hver smiley Så kan man vælge den ged, som passer lige til det spor, plus man nok gerne vil høre hardtail, når det er vinter og man vil have minimum af vedligehold? (altså bare til tonstræning, hvor man holder formen ved lige)

    Men skulle JEG vælge én cykel og som primært skulle bruges, i den sjove sæson, nemlig om sommeren og som var vægtet 60% sjov og 40% race. Så ville jeg eksempelvis, kigge efter en xc/trail hybrid, som eksempelvis, en Scott Spark 920, 930 stykker. Canyon Neuron og den slags.

    Med hovedvægten på vilde spor, som noget man kunne finde i Silkeborg, så helt klart en trailbike, eller noget enduro

    Men det er da helt sikkert, at kører man ikke meget lange maratons og meget "vild" spor, så kan man komme rigtig langt OG få en masse sjov, på en god gammel hardtail smiley Der er jo idag, også det vi kalder PLUS og FAT bikes, som også kunne tages med i opstillingen, for de kan også noget!


Kommentér på:
Full suspension vs Hardtail

Annonce