{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu et 26" vs 29" studie
  • #2   8. aug 2014 Når nu Christopher nævner 27,5", så synes jeg næsten at debatten omkring 27,5 vs. 29 er mere væsentlig. Eftersom Giant også satser på 27,5" ved de kommende 2015-modeller.

    Tror 26" forlængst har tabt

    Jeg følger bestemt med i denne debat;)


  • #3   8. aug 2014 Seriøst.. Kan det ikke være f***king ligegyldigt?

    Hvis du gerne vil være 2,3% hurtigere i et 60 minutters løb, så brug din tid på at træne dine lårbasser og din teknik, i stedet for at undersøge hvilken hjulstørrelse, der hypotetisk og på papiret, er hurtigst.. Eller køb noget carbon, det er noget der dur!

    God tur i skoven (eller videre ud på google) ...


  • #4   8. aug 2014 Synes "qat" har ret. Man kan diskuterer i en uendelighed hvad der er bedst. Det kommer også an på størrelse på folk. Cykler med en på 160 cm og han ville jo ikke kunne nå på en 29" men han er lynende hurtig på en 26". Der jeg vil hen er at vi alle er forskellige og skal tage hvad man passer bedst til. Jeg bliver på 29" og uanset om Giant eller andre mærker satser på 27,5" det gør det jo ikke bedre for mit vedkommende.

    Men til dem der elsker at debattere så kan i jo fortsætte her i det uendelige;-)

    God weekend til jer alle.


  • #5   8. aug 2014 Jeg har postet den poster (link) da det er en helt ny undersøgelse og da ikke for at pisse nogen 26" brugere af. Det er en videnskabelig undersøgelse, om det er ligegyldigt og interessant er jo op til dig at vurdere, men det er den slags undersøgelser der i et vis omfang gør os forbrugere klogere, hvilket jeg mener er interessant da der har været meget diskussion om 29" er et rent marketings gimmick.

    Til qat: tror de fleste godt ved at træning er måden man bliver hurtigst på. Kører du XC og går op i tiderne, så er 2,3% ikke uvæsentlig - forudsat du stadig træner.


  • #6   8. aug 2014 Det var sandelig heller ikke for at pisse dig af at jeg kommenterede og beklager da hvis det ser sådan ud:-/
    Synes da på sin vis også det er interessant nok, men der har bare været så mange debatter om 26" vs. 29" og nu 27,5" vs. 29" og synes da det er fedt at man nu kan vælge i mellem 3 størrelser, selvom der måske i fremtiden kun er plads til 2 størrelser og om det bliver 26 og 27,5" må fremtiden jo vise:) men tror nu 29" har fået en fast plads på markedet.


  • #7   8. aug 2014 29 vil altid være bedst. Det er derfor jeg har monteret 29 hjul på min racer også. Det giver bare det ekstra på toppen!

  • #8   8. aug 2014 Ha ha, Michael..
    Har du så husket et 29" dæk og lavt dæktryk?

    Kører den nye ged hurtigere?


  • #10   8. aug 2014 Den er hurtig ingen tvivl om det. Men det som jeg har lagt mest mærke til, er hvor meget komfort der er i rammen i forhold til min boardman.

    På den gamle havde jeg altid en summen i røven fra asfalten på den ene eller anden måde. Det er væk nu! Den er ikke blød men den optager meget af de ujævnheder fra asfalten. Det er helt klart den største forskel.

    Gearingen er ikke den samme så fart er lidt svært og sammenligne med pt. Men vil skyde på at jeg er 1-2km/t i snit hurtigere på mine ruter.


  • #11   8. aug 2014 26 aint dead

  • Emil  Tandrup
    Emil Tandrup Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #12   9. aug 2014 Ikke for at genere nogen, jeg synes folk skal vælge hvad de synes virker bedst, men jeg tror ikke nødvendigvis altid, at 29" er hurtigst.
    Jeg prøvede en 29" på en meget smal og teknisk rute, som snoede sig vildt. Og jeg følte ikke, at jeg kunne komme lige så hurtig rundt, og at 29" føltes klodset, ifh. til min 26".
    Men på lange lige strækninger, er 29" klart hurtigst! Min onkel træder slet ikke lige så hurtigt/hårdt, som jeg, når vi kører side om side.

    Apropos det Muro skriver, fandt jeg for et par måneder siden, en ret sjov video på Youtube smiley

    http://m.youtube.com/watch?v=nfZylC-n4qE


  • #13   9. aug 2014 Jo dårligere ens teknik er jo større forskel er der på resultat ved hjulstørrelse.

    Når det så er sagt så er denne undersøgelse på ingen måde ny, den er bare først blevet publiceret inden for det sidste halve år og undersøgelse er det samme værd som et hul i jorden når man ikke engang sammenligner alle hjulstørrelser.

    Der er simpelthen for meget bla bla bla omkring det med hjulstørrelser, teori er en ting en anden er hvilke spor og evner bruger har og størrelse på rytter har stor indflydelse samtidig, de "kloge" er så klar til at smide en lille person på en 29" men det siger mere om deres evner frem for ren viden...

    Sorry men er bare ved at brække mig over tråde som den her som kun siger at de test der er lavet "videnskabelig" ikke er lavet af særlig kyndige folk men hey alle kører tilsyneladende på flade eller helt lige spor i skovene.

    Brug tiden på rigtige test, dvs cykler der er testet på Rigtige spor og se så den virkelige forskel med de forskellige hjulstørrelser.


    Emil

    Når man har større hjul på har man også en anden gearing ud af sine gear, derfor træder i forskelligt når i kører i samme "gear" omkring hvor mange kræfter der bruges kan du kun måle med watt måler, din onkel skulle gerne have nogle stærkere muller i sine ben end dig så logisk nok bruger han mindre kræfter.


  • #14   9. aug 2014 Der er ingen tvivl om at 26" ikke længere dur i skoven efter opfindelsen af 29"

  • #15   9. aug 2014 Vrøvl.... Børge

    Der er stadig folk på world cup niveau som vælger dem og flere af dem på 29" er på vej væk fra dem til 27.5", af samme grund at de mærker som har sværget til 29" pludselig har ændret deres sortiment til at have 27.5", noget du vil se hvis du tager til løb af den kaliber.

    Har man prøvet cykler i alle tre størrelser og identisk kvalitet så, mærker man stor forskel på ydelse så skal man overveje om man så ikke bør lære noget teknik i stedet.

    Man vælger ud fra tekniske evner, fysik og den type spor man kører på.


  • #16   9. aug 2014 Ironi

  • #18   9. aug 2014 Er der så ikke lige nogen der kan forklare Nino Schurter at han altså ikke kan køre fra en 29" på en 27,5" for det er åbenbart ikke gået op for ham.

  • Thomas S
    Thomas S Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 49
    #19   10. aug 2014 Priserne på brugte 26'' rasler ned, så personligt er jeg nok hurtigere på en 26''. Jeg kan få en lettere og bedre 26'' cykel for de samme penge som en tungere 29''. Det giver mere end 1min 15sek

  • #21   10. aug 2014 En 29" er selvfølgelig hurtigere end en 26"...en 26" kan måske føles hurtigere og dermed sjovere at køre på, men hurtigere er den ikke....

    Interessant er også, synes jeg, at til nybegyndere, der er en 29" også at foretrække fremfor en 26". De større hjul giver bedre komfort (da de ruller over små huller/sten/rødder) og de har bedre greb i skovbunden. Dermed kræver en 29" faktisk mindre teknisk kunden for at komme igennem skoven...


  • #22   11. aug 2014 "Vrøvl.... Børge

    Har man prøvet cykler i alle tre størrelser og identisk kvalitet så, mærker man stor forskel på ydelse så skal man overveje om man så ikke bør lære noget teknik i stedet."
    ...

    Vrøvl Carsten. Den undersøgelse jeg har linket til er udført af schweiziske elite MTB udøvere, tror nok deres teknik er god.

    "Når det så er sagt så er denne undersøgelse på ingen måde ny, den er bare først blevet publiceret inden for det sidste halve år og undersøgelse er det samme værd som et hul i jorden når man ikke engang sammenligner alle hjulstørrelser.

    Der er simpelthen for meget bla bla bla omkring det med hjulstørrelser, teori er en ting en anden er hvilke spor og evner bruger har og størrelse på rytter har stor indflydelse samtidig, de "kloge" er så klar til at smide en lille person på en 29" men det siger mere om deres evner frem for ren viden...

    Sorry men er bare ved at brække mig over tråde som den her som kun siger at de test der er lavet "videnskabelig" ikke er lavet af særlig kyndige folk men hey alle kører tilsyneladende på flade eller helt lige spor i skovene."


    Vrøvl Carsten, undersøgelse er publiceret første gang i Juli (19th Annual ECSS-Congress, Amsterdam 2014) og kalde institutionen "Section for Elite Sports, Swiss Federal Institute of Sport" med et hold elite mtb udøvere for ikke særlig kyndig, er decideret uklogt!!

    Vrøvl, vrøvl og vrøvl Carsten.. Du har ikke læst undersøgelsen og jeg man sidder med en fornemmelse af at du ikke engang har prøvet mtb med forskellige hjulstørrelser. Ved ikke hvad du "brækker" dig over, men dine egne postulater er ret vidt gående.



  • #23   11. aug 2014 Kasper

    Hvis den test var lavet af den Schweiziske elite så ville 27.5" hjul været en del af testen, en meget stor del af deres "elite" kører slet ikke på 29" længere og har ikke gjort det de sidste to år (slet ikke i år).

    Den test blev vist på ECSS kongressen men den blev publiceret tidligere i et fagblad (skal nok finde den frem men bliver svær at finde online men så scanner jeg den bare op i stedet). Når det er sagt så kan man få nøjagtig de resultater ud af en test som man ønsker, det er kun et spørgsmål om at tilpasse testen og havde den været seriøs så ville 27.5" ha været en del af testen alt andet er useriøst.

    Der er intet postulat i at cykler og hjulstørrelser har deres forcer på deres områder og det er uanset 26, 27.5" og 29" og endda være den hurtigste løsning til den enkelte opgave hver for sig og det ved alle (behøver man ikke være forsker for at vide mtb kører er rigeligt til det).

    Din påstand om at jeg "ikke engang" har prøvet alle varianter er bare tåge snak, du aner ikke en bønne om jeg har prøvet det eller endda har alle varianter selv, kan dog sige at din manglende viden om mig og hvad jeg har, laver og ved er lig nul, det er kun indviede som kender til det og dem er der fire af her på siden, du er ikke en af dem.

    Det jeg brækker mig over er de utallige ligegyldige " fuldt dækkende test vs29" " der bliver linket til og startet tråde over om nøjagtig det samme, pinlige er at det er de samme mennesker som linker, de glemmer sjovt nok at linke til test som gælder alle tre størrelser samt at sige under hvilke omgivelser de er lavet.

    Det er fint man er 29" fanatiker men rækker ens tanker ikke længere så er det intet værd ved vejledning og test.



    Børge

    Jeg var så træt af sådanne ekko tråde som denne at jeg ikke fangede det Ironi og ja du har så evigt ret smiley


  • #24   11. aug 2014 Carsten, jeg vil gerne præcisere at det ikke er min påstand at du ikke har prøvet alle hjulstørrelser og det skriver jeg heller ikke. Men jeg skriver at man sidder med en fornemmelse af at du har en masse postulater du på ingen måde kan bakke op med noget. Det er fint du er kritisk, men dit grundlag er for tyndt og du virker useriøs når du kalder dem der står bag undersøgelsen for ukyndige. Ønsker du at blive taget seriøst, så brug mere tid på at fortælle om din erfaring eller baggrund end at svine den slags undersøgelser til - vær mere saglig.

    Tror de fleste erkender at 26" kan have det rette element og man kan få en undersøgelse til at vise det man gerne vil. Når 27,5" ikke er nævnt, kan det skyldes at den er midt i mellem. Forskellen mellem 26" og 27,5 kan nærmest opnås ved at skifte fra 1.9" til 2.35" dæk. Jeg vil bestemt ikke påstå at 27.5" er noget skidt eller dårligere end 29" at køre på, blot at størrelsen ikke er interessant i undersøgelsen, da den falder midt i mellem de testede størrelser.
    Denne her debat, er ikke så meget anderledes end debatten om lav profil vs høj profil til racer eller aero generelt. Er det rent marketing gimmick eller kan der reelt opnås bedre tider/hastighed ved geometriske/fysiske ændringer på den traditionelle opfattelse af en cykel.

    MTB sporten har teknologisk set udviklet sig meget - mere end hvad man ser indenfor racer. Det tror jeg skyldes mindre konservatisme. Den bidrager du ikke med.



  • #26   11. aug 2014 Som trådstarter skriver. "Så er debatten blæst igang" Det har han da helt ret i;-)

  • #28   11. aug 2014 Hvis man lige skal tage argumenterne med her om hvorfor de professionelle nogle gange vælger 27,5 frem for 29, så er det pga lavere vægt og hurtigere acceleration (fordi hjulene vejer mindre og er lidt mere stive), samtidig med, at man beholder mange af de fordele større hjulsæt giver.

    Forskellen på 27,5 og 29" er dog ikke så stor og entydig som den er mellem 26" og 29". Jeg har set en del XCO MTB løb den seneste tid og ingen kører på 26" (jeg så i hvert fald ingen). Det var mere et issue om man skulle vælge en fully eller hardtail og hvilken type dæk man kører med.

    Jeg har været med i en del diskussioner her på siden tidligere om 26" stadig har sin berettigelse i forhold til 29". Førhen var der stadig mange der var fortalere for 26", men jeg synes ikke vi hører til dem mere. Måske de nu også har fået prøvet en 29" (eller 27,5")

    Jeg kunne godt tænke mig at have en 27,5" også, men problemet er, at jeg ikke vil kunne skifte hjulsæt og dæk imellem mine cykler, så det bliver desværre nok ikke til noget....


  • #30   11. aug 2014 DaveB: Er du også ligeglad med bedre komfort og køreegenskaber generelt, især i skoven over rødder, gennem mudder og løs jord.

  • #32   12. aug 2014 Jeg kom til at køre fra en 29" i går!

    Er det forkert når jeg kun kører 26"?????

    Hjælp


  • #33   12. aug 2014 Ja Børge, det er fysisk umuligt, jeg vil gerne have du køre tilbage og siger undskyld.

  • #36   12. aug 2014 martin J. Så spiser du din is på en forkert måde. Alle ved jo at sukker er hurtig energi så du burde jo rent faktisk cykle væsentligt hurtigere efter en is!

  • #38   12. aug 2014 @bjarke L
    "Er der så ikke lige nogen der kan forklare Nino Schurter at han altså ikke kan køre fra en 29" på en 27,5" for det er åbenbart ikke gået op for ham."

    Tror sku han ville køre fra de fleste om han så kørte på min yngste datters 20" cube smiley

    Kan kun sige at 29 fully føles perfekt til mig og mine xc/marthons behov, men drømmer da om en stål 27.5 HT til sjov, ballade og teknik træning med ungerne
    Kan godt selv se hykleriet når jeg fortæller ungerne og deres forældre at de ikke bøhøves en fjedergaffel og at skifte den ud med en rigid måske ville være en fordel (på de fleste børne cykler er gaflen alligevel for ringe og for tung), når jeg selv ruller ud på en fully



  • #40   12. aug 2014 Hold nu kæft og kør jeres skide cykler end at diskutere herinde for fanden da også det kun kvinder der siger jo større jo bedre men de indrømmer osse at en mellem ting er bedst 27.5 smiley smiley

  • #41   13. aug 2014 Mange af jer der argumenterer med "professionelles valg.. bla bla" glemmer fuldstændigt at de professionelle er sponsoreret af dem der laver cyklerne.. Hele ideen med at sponsorere professionelle er jo at få sit grej frem i rampelyset! Nu er det 650b der er det nye og derfor kører mange professionelle på dem! Jeg tror egentlig de er pisse ligeglade! De kører på det highend grej de får stillet til rådighed.

    Marketing og reklame er det det handler om. Og I hopper alle sammen lige i fælden. Kør nu på det I føler passer bedst til jeres kørestil og foretrukne terræn. For mig personligt er det 700c/29" Og ikke om jeg overhovedet gad at overveje at skifte min gode cykel ud med en 27.5'er fordi marketingsafdelingerne rundt om hos de store producenter vil have solgt nogle cykler.

    Om 5 år kører vi sikkert alle rundt på 29+ cykler, fullsuspension fatbikes osv.. fordi det er det nye..


  • #42   13. aug 2014 Martin J.
    Jo lige precis, er med i HMIF-MTB og har også en finger med i ruten såvel som forældre/barn træningen hver anden lørdag
    Hedder for øvrigt Lars T. i de kredse (T som Teknik, Temmelig nørdet, Tunge ben, Trailbuilder, Talkshow mm)


  • #43   13. aug 2014 Kørte forbi rigtig mange 29" i weekendens Hot cup løb. Min cykel (26") kan ikke læse så den ved ikke den er langsommere....

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 4
    #44   13. aug 2014 Hej

    Prøv lige at læse denne artikel
    http://enduro-mtb.com/en/dialled-rides-tuning-tips-from-the-pros-jared-graves/

    Og ja han køre 26 og vinder en del, ca midt på siden kommer hans version på hele den snak om 26, 27,5 og 29

    PS køre igen på 26 og 27,5 kunne ikke få det til at fungere på en 29


  • #45   13. aug 2014 Ps: den artikel er hvis ikke Up to date smiley

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 4
    #47   13. aug 2014 Hej Muro

    Så se denne
    http://enduro-mtb.com/en/interview-jared-graves-talks-training-mental-focus-and-2014/

    Er det tidssvarende, samme mand samme cykel yeti SB-66C altså en 26.
    Tjek lige hans hjemme side og se hvad der skete her i august.

    Det jeg mente med den anden var hans mening om hvilken hjulstørrelse man skal vælge


    Enduro: What’s your current thinking on wheel size? Have you been working much with 650b and have you found any significant benefits for your style of riding?

    I’ve been trying some 650b prototype stuff, I really like it, but it’s not a game changer like people say! I do think it’s probably a bit faster for the majority of trails (but definitely not all) but it’s not going to completely transform your riding! The wheel size debate is blown so far out of proportion it’s not funny. A good rider will be able to ride any wheel size fast. At the end of the day it comes down to what you enjoy, and that’s all it should be about. Some people like how a 29er smoothes a trail out and gives a more forgiving ride, other people love how they can throw a 26 around, and love how it makes you really work the trail to maintain your speed. I think 26 inch wheels make better/more skilled riders, and are more fun! All have their positive and negative points; it should be all about personal preference and how you like to ride, and nothing more. People arguing about what’s better is pointless, everyone likes different things.

    Det var dette afsnit jeg mente, men det læste du nok ikke da det var en "gammel" artikel


  • #48   15. aug 2014 Han har lige fået en custom SB6c med den nye Fox36 og 650b

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 4
    #49   15. aug 2014 Det ved jeg men han bliver ved med at køre SB66c som i sidste løb her i august

Kommentér på:
Endnu et 26" vs 29" studie

Annonce