{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sram vs shimano vs ?
  • #1   30. apr 2015 religions spørgsmål - jeg kan bedst lide Shimano på racer og Sram til mtb - Kan ikke fordrage Campagnolo..

  • #2   30. apr 2015 Jep, ren religion, jeg er Shimano mand, kan ikke forklare hvorfor, SRAM er bare ikke min kop the. Har kun mtb erfaring.

  • #3   30. apr 2015 Hvad der er bedst, er en smagssag og ikke en diskussion værd. Når pulsen er høj er det sjældent mærket på gear de fylder mest, bare for at sige ".. du bemærker nok ikke forskellen i gearskiftet, begge gør det de skal"

    Shimano og Campagnolo har længe været på racer marked, mens SRAM er et "nyere" mærke. Mener SRAM startede som eller købte Sachs - kan ikke huske det. Campa er dyrere en SRAM og shimano og laver kun gear til racer.

    SRAM fik nok deres største gennembrud med GribShift til mtb, mens deres trigger system ikke er så meget anderledes end Shimano. Idag er SRAM temmelig store og har opkøbt en række andre cykeldele producenter.

    SRAM har måske lidt mere fokus på vægten og simplificere, mens Shimano i højere grad ligger fokus på at funktionaliteten, di2 og div FlightDeck løsninger - det skal være lidt lækkert.

    Personligt synes jeg at SRAM begynder at blive lidt tarvelig i de billigere serier, der gør shimano det godt med deres SLX og 105. SRAM har virkelig ramt sømmet med deres XX1 serie. Prisen på XTR di2 er simpilthen for høj.


  • #4   30. apr 2015 Jeg ved godt at man ikke kan sige hvad der er bedst. Mere "pros n cons". personlige erfaringer og egne meninger er varmt velkommen.
    Jeg prøver såmænd bare at udvide min viden og måske at starte en mindre krig:)


  • #5   30. apr 2015 Har sram xo 1x10 på min trek og shimano xtr 1x10 på min cube. Sram er kontant og hård i skiftet hvor shimanos for mig føles lidt mere elegant.
    En fed ting ved sram xo type 2 er kobling systemet og låsbar arm, hvis kæde skal af.
    Shimanos ide med en on eller off kobling virker lidt ligegyldigt i min optik. Den er til enhver tid at foretrække aktiv.


  • #6   30. apr 2015 Bruger sram xo 1x10, og har kun shimano XT at sammenligne med.. Men jeg var ikke tilfreds med skiftet på XT. Fint og 'flydende', men bare ikke hurtigt og kontant nok til min smag. Sram derimod er langtfra raffineret i skiftet, men hurtig, hård og kontant.
    Kommer i hvertfald ikke til at bruge shimano igen.


  • #7   1. maj 2015 Må nok sige at til landevej´s cyklen så er jeg Campagnolo mand men alle mærker fungere ganske godt idag, de har også alle billige serier med uendelig lille forskel på ydelse men går vi højere op i hierarkiet så er der flere som går efter Shimano og Campagnolo idag men det skyldes kun at det nyeste Sram har haft lidt problemer med stabilitet og præcision (tabte kæder osv), for den typiske rytter sker det dog sjældent, World Tour holdene har dog droppet dem pga det problem.

    Til mountain bike er der ikke den store forskel udover lyd og fornemmelse, Sram er kontant i skifte hvor Shimano er mere smooth så lidt som Coca Cola vs Pepsi.

    Jeg ville dog ikke sammenligne XX1 med XTR DI2, det er to helt forskellige ting det er så svært at sammenligne de to mærker inden for grupper da pris jo også har en betydning vs ydelse.

    De eneste imellem dem man kan sammenligne direkte er X1 vs XT 1x11sp, der efter kommer XO1 og så kommer XTR 11sp (mekanisk M9000 serien) tæt på kommer så XX1 og den sidste XTR DI2 (elektrisk skifte).

    Noget jeg dog aldrig har forstået er den ublu pris Sram tager for deres kassetter og det er selv om de har sænket pris en del efter Shimano er kommet med 11sp, de er stadig langt mere kostbare end Shimano´s og et eller andet sted må man da føle sig narret af dem da de krævede den helt høje pris hvis de har kunne sætte den så meget ned.

    Det som tiltaler mig ved det nye XTR er forskifteren hvis man kører 2x11sp, kabeltræk er genial og super stift med samme præcision og så det at man på bagskifter kan justere bremsen/slæden i deres Plus funktion (der mener jeg ikke kun on/off) så ens behov bliver dækket så skifte er lettere, det skader da heller ikke at XTR 1/2/3 X 11 er en del billigere end XX1.

    Begge mærker har en god ydelse, og man går ikke galt hvis man er til det ene mærke vs det andet, de gør hvad de skal og de gør det godt ja faktisk rigtig godt. smiley

    Jeg er dog spændt på hvad der kommer fra FSA/Vision, de kommer med en komplet race serie inden for kort tid og der går snak om at MTB ikke er glemt så det skulle der være en chance for vi ser når det bliver messe tid i Tyskland


  • #8   1. maj 2015 Dejligt med noget morgenlæsning:)

  • #9   1. maj 2015 På landevej er jeg også klart campagnolo mand, jeg har shimano 6700 på vinter cyklen, og campagnolo chorus 2015 på sommer cyklen, tidligere havde jeg den nye type veloce håndtag og record skiftere, begge dele fungerer fantastisk, en stor fordel ved campagnolo er at man kan skifte flere ud af på kassetten, ved shimano kan man kun ind ad, og så synes jeg mere de ligger godt i hænderne med hvor skifte delen er placeret

  • #10   1. maj 2015 Jeg hælder også til Shimano, har di2 på både racer og Mtb, og kunne ikke finde på at bytte det med noget somhelst andet.

    Ulempen ved sram hvis ikke man bruger grip shift, er at på deres trigger er der ikke rapid plus som på shimano hvor man kan skifter flere klik ned af i højgear, der er sram faldet lidt af.


  • #11   1. maj 2015 Har prøvet begge dele, og er klart fan af Shimano smiley Shimano er som gearskifte skal være, nemlig nemt, hurtigt. Sram er også hurtigt, men bliver for kompliceret, da dem man skifter på har samme funktion, dvs trykker du for hårdt på skifteren, går den et gear ned, selvom du ville være et gear op. Det er selvfølgelig ikke noget problem på "hygge ture", men i løb eller andre pressede situationer, er det svært at være fintfølende mht. hvor hårdt man skal trykke. Man laver altså flere fejlskift, når det er aller vigtigst smiley

  • #12   1. maj 2015 Sram til MTB med deres XX1/XO1 geargruppe og Shimano til racer pga deres di2. Jeg har ikke prøvet campanolo......

    På mtb, der er det egentlig ikke så meget om det er det ene eller det andet mærke....her ville jeg mere fokusere på valg af type af geargruppe,,dvs om 1*11, 2*10, 1*10 og gearing på klinger og kassette. Her tilbyder SRAM en 1*11 gruppe med 10/42 t kassette og her kan Shimano ikke være med.

    På racer der er det mere lige til. Her kører man altid på 2*10, så her er grupperne mere sammenlignelige, så og sige.


  • #13   2. maj 2015 Jack

    Hvad er det Shimano nøjagtig ikke kan være med i ? er det en 42t ? eller er det at det ikke er lykkedes dem at lave en kassette til som kan koste det samme selv om Sram har sat deres ned til 2600kr fra 3800kr men stadig er mere end 1000kr dyrere end Shimano XTR kassetten som forresten kommer med 42T samtidig med at XT M8000 11Sp kommer i butikkerne i næste måned.

    Det som kunne vare en smart ting er at man prøver begge mærkers løsning frem for at dømme den ene ude uden at have kørt med det.

    Det som er problematisk med Sram 11sp er at det bliver dyrere og dyrere for hver kæde-kassette skift man laver kontra Shimano, faktisk skal man kun igennem 3 skift før at man har sparet differencen mellem DI2 vs mekanisk XX1 plus at man ikke skal ud og ændre på bagnav eller købe nye hjul for at opgradere til 11sp, det er stadig uendelig få cykler som der bliver solgt med XX1 i forhold til noget andet og med de kommende 2016 cykel modeller så bliver det end færre.

    Der er ingen tvivl om at Sram kuppede et marked med deres XX1 og kvaliteten er der heller ingen tvivl om men det var og er stadig ufattelig dyrt at opgradere sin cykel til det plus det at alle dele bare koster mellem 40 og 70% mere selv med de sidste prisnedsættelser, det kommer til at koste dem dyrt i den sidste ende på det store marked.

    Race er 11sp idag og ikke 10sp, den tid stoppede for 4år siden, selv den billigere 105 serie er 11sp så man kan rolig sige at 11sp er std på race idag.


  • #14   2. maj 2015 Shimano har ikke en 10'er på kassetten....det ved du jo godt Carsten....kører man 1*11 så bruger man tit 10'eren....jeg gør i hvertfald....Man kan så sige, at så skal man bare sætte en større klinge foran, men så kan man få problemer med de lave gear....eller man burde køre 2*10.....SRAMs 10/42 kassette har den fordel, at man sjældnere kommer til og mangle gear. Faktisk så har jeg selv den oplevelse at jeg aldrig mangler gear hverken på sporet, op af stejle bakker eller på grusstykkerne eller landevejen.......ved Shimano's 11/42 kassette der kommer man til og mangle gear.....



  • #15   2. maj 2015 Jeg er efterhånden lidt irriteret over at alt gøres op i penge......at SRAMs kassette er dyr og man skal tilkøbe en ny body koster jo ekstra penge......man glemmer bare, at alt i mens man sparer lidt på reservedelene, så mangler man gear ude på cyklen....

    SRAMs 1*11 løsning er innovativ og de går det ekstra stykke for at gøre det nødvendige for og skabe den tilstrækkelige gearing, hvor 10'eren er vigtig.

    Tænk hvis Sram tænkte ligesom Shimano....så fik vi ikke den bedst mulige geargruppe....det er der rigtig mange af os der gerne vil have mulighed for at betale for.....


  • #16   2. maj 2015 Beskeden fra shimano teknik er at den nye 11/42 kassette ikke kører optimal med Xtr 11 speed, jeg vil dog prøve den før jeg udtaler mig yderligt, lige nu bruger jeg Xx1 10/42 kassette på Xtr di2 dog også xx1 kæde, det kører pisse godt

  • #17   2. maj 2015 Xtr med 10/42 sram

    profilbillede
  • #18   2. maj 2015 Interessant Anders L...det bedste af sram og shimano.....

  • Kasper F
    Kasper F Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 29
    #19   2. maj 2015 Kører fuld SRAM Force 22 på raceren... Og jeg er ikke blank for at smide en Shimano bjerg-kassette på, når jeg skal køre bakker i udlandet.

    Med andre ord er det bedøvende lige meget, om du vælger SRAM eller Shimano. End of discussion.

    At SRAM skulle være sværere at betjene end Shimano - eller omvendt - er i virkeligheden kun et spørgsmål om tilvænning.


  • #20   2. maj 2015 Har man prøvet shimano di2 om det er på race eller Mtb, så vælger du aldrig en mekanisk gruppe igen om der står shimano eller sram på den..

    Shimano di2 er bare lidt foran i bussen


  • #21   3. maj 2015 Jack

    Shimano har valgt den konfiguration for at få en jævnere overgang mellem gear men savner man den så kan man sætte en 10´r + låserinng på i stedet, kan købes i løs vægt omend det er fra en landevejs serie.

    Pris er da meget relevant, man kan købe en DI2 og så vælge en 2x11sp løsning samtidig med at man kun har en trigger og lader DI2 skifte for dig, 99% af de fejlskift der har været tidligere skyldes menneskelige fejl og for dårlige forskiftere men med denne løsning har du altid den mest optimale kædelinie som man ikke har i en 1x11sp konfiguration.

    Så kommer argumentet vægt helt sikkert som modsvar men det skal man så tage at sammenligne med en endnu mere optimal udveksling i hvert gear fra top til bund og så skader det ikke at huske at firmaerne ikke laver til det lille marked i Dk men til det store marked som ikke lever med flade omgivelser og grusstier som der desværre er meget af i dk nu om dage.

    Syntes dog det er sjovt at du er træt af den med pris, kan nemlig mindes at du har brokket dig over Brain dæmpere med kort service periode og høj pris på service men det gør du ikke med kasseten?? det er den samme mængde penge vi taler om pr år så pris må have em stor betydning når det kommer til stykket.

    Havde det været småpenge så er det en ting men her snakker vi om 3000kr plus pr år og der vil rigtig mange tænke en ekstra omgang.

    Jeg basher ikke Sram 1x11sp, tvært imod det er en super god vare men ud fra en reel faktor så er et tæt gear hele vejen op igennem gear 1x11sp på sporet kontra det lidt tungere på det flade så er det tætte den mest effektive løsning og så det at eneste argument Sram fans har er det ene 10T tandhjul og kalder Shimano lort på den begrundelse, derfor Try and you know the difference IRL.

    Det jeg godt gad at se igen er at der kommer Gripshift fra Sram som passer til begge løsninger, startede med at køre med Gripshift tilbage i 1994 og gjorde det også da Sachs begyndte at snuse og forsøge sig så var en rigtig træls dag da de stoppede med den løsning, da det nye Gripshift kom til XO og XX så røg jeg også på det inc 1x11sp er bare gladere for det setup jeg har på mine cykler med 2x10 eller 1x11sp Shimano end den med Sram 1x11sp.

    Det fede er at der er mange flere rigtig gode løsninger på markedet end der nogen sinde har været uanset om man er til det ene mærke vs det andet, der er simpelthen en løsning til alle og en god en endda smiley


  • #22   3. maj 2015 Det skal så siges at inden for de næste 3-6 mdr vil både
    Sram X7 og X9
    Samt shimano XT
    Komme i både 1x11 2x11 og 3x11
    Sram forsætter med 11/36 kassette , dog er 10/42 kassetten brugbar dertil også.

    Shimano XT kommer med både med en 11/40 og en 11/42 kassette,

    Og kender jeg shimano ret, så vil XT M8000 nok også komme en di2 udgave


  • #23   3. maj 2015 Selvfølgelig kommer der flere og billigere modeller af 11speed og elektronisk gear bliver også billigere. SRAM startede 1x11 speed bølgen og det var et klogt træk.

    Har man en glæde ved at mærke sit elektroniske gear på mtb og ikke spekulere om bagskifteren til 3500-4000kr rammer en gren eller rod, så cool nok. For mig er gear og bremser noget der bare skal virke og jeg ligger ikke meget i følelsen. Derimod synes jeg det er mere relevant at diskutere suspension, hjul (og dæk) og rammer. Her kan der hentes laaangt mere på komfort, effektivitet og handling, hvilket er det allervigtigste på en mtb.

    #19 Kasper F har jo ret, hvis man kegler rundt i sine gear, er det jo nok en selv der har et problem eller justeret dem forkert.


  • #24   3. maj 2015 Carsten...

    Der fik du mig med hensyn til, at økonomi også spiller ind smiley (Brain er dyrt og servicere). Jeg har dog bidt i det sure æble og bestilt et service til 1600 kr. Jeg har dog tænkt meget over om min næste cykel skal være med Brain og indtil videre er svaret, ja....en Brain affjedring passer perfekt (er det bedste) til min kørestil og behov og så må jeg betale det det nu koster. Mit indlæg herom var nu ikke primært om prisen. Jeg søgte mere information om selve service-formen, hvor man jo ikke får sin egen bagdæmper/Brain tilbage, men en anden persons.

    Økonomi har selvfølgelig meget og sige og er også vigtigt for mig.......dit indlæg nr 13 læser jeg dog som om, at pris næsten er eneste parameter. Det er det jeg er lidt træt af, at en innovativ løsning fra SRAMs side (med 10'eren hvor en ny boddy desværre er nødvendig og kassetten er dyr) altid vil medføre, at du vil argumentere for, at SRAMs 1*11 geargrupper er noget lort.

    For mig er pris et parameter blandt mange andre parametre når jeg vælger geargruppe og alt andet udstyr.


  • #25   4. maj 2015 Jack

    Hehe det er nemlig det med gyngerne og karrusellerne, det hele hænger sammen i sidste ende smiley


    Kasper K

    Hvor tit knækker du en bagskifter?

    Tager du vejledende udsalgspris på en 2015 XX1 bagskifter og XX1 kassette så koster det omkring 6520kr (bagskifter 2472kr og kassette 3746kr) gør du det samme med en XTR DI2 så er pris 6535kr (bagskifter 4435kr og kassette 2100kr) dvs der er 15kr til forskel i pris, å kan det da godt være der med et uheldigt år ryger to bagskiftere med det har du allerede sparet på kassette brug på et år så det snak om det er dyrt DI2 er noget vrøvl, begge mærker kan man finde bedre priser på og rabat er ca den samme.

    Lige nu kan du købe en 2015 XX1 med kassette hos CRC for ca 5070kr og samme setup i DI2 5200kr så der er ingen prisforskel udover at næste gang man skal have en kassette (uden at have knækket bagskifter) så kan man proppe en 1000kr seddel i lommen med XTR løsningen vs XX1.

    Vælger man den mekaniske løsning så er vejledende pris 3760kr for begge dele men koster med lidt rabat 2990kr.

    Vi er for så vidt enige om det meste men det med at DI2 er vandvittig dyrt er det rene fatamorgana snak og en rigtig dårlig begrundelse for ikke at købe det vs XX1.


  • #26   4. maj 2015 #25

    Carsten, jeg kan ikke genkende dine priser. Jeg bruger ikke CRC, men R2-bike. De er nok ikke billigere, men dette er dagens priser:

    XX1 bagskifter + XX1 kassette= 227 + 297euro = 3877dkr

    Di2 XTR bagskifter + XTR kassette = 547 + 199euro =5520dkr

    XX1 er 1643dkr billigere. Samme dele er desuden 126gr lettere i XX1. For at få et di2 1x11speed setup mangler du stadig en dyrere skifter, batteri og ledningsnet.

    Ser ud som om du ikke er opdateret med prisen på XX1 kassetten, den er slet ikke så dyr, den koster ca. 700dkr mere end XTR. Bevares, det er også noget, men udfra hvad jeg har læst (taler ikke om erfaring her), holder den bedre pga. legering og at den er mere åben.

    Min pointe er at sandsynligheden for at knække eller bukke en bagskifter på MTB er langt større end på racer, hvilket du næppe er uenig i. Dertil mener jeg at di2 er en dyr løsning med begrænset "herligheds" -følelse. SRAM XX1 er bestemt også dyrt og sådan set også for dyrt hvis man ser på mulighederne i et 1x10speed.




  • #27   4. maj 2015 Husk lige når i regner prisen på XTR di2 at der også skal batteri til små 750,- ledningsnet ca 1000,- 5 stk smiley
    Junction boks 200,-
    Junction A display 800
    Og sidst men ikke mindst en lader til 500,-

    Så små 3250,- over i prisen


  • #28   6. maj 2015 Kasper

    De priser jeg bruger er 2015 modellerne og ikke 2014 modellen som sælges til en meget fornuftig tilbuds pris hos R2 når der er tale om XX1 men når man sammenligner pris er det vel ret praktisk at sammenligne 2015 produkter nu XTR er et 2015 produkt.

    XTR er R2 bike så temmelig dyre med (CRC har ikke lige ry for at være billige men rigtig mange handler der, derfor jeg valgte priser fra deres side) men det kan du jo selv tjekke som de fleste andre gør når de skal købe dyre varer (sikkert også dig selv) men ja det 2014 XX1 er til en fornuftig pris hos R2.

    Korrekt at der mangler lidt kabler, det er så noget man kan handle sig til en bedre pris, dog er de priser Anders kommer med lidt høje samt det ser ud til at det er til et 2/3 x 11sp og med 1x11 løsning så skal der en junktion boks, 2 kabler og batteri til plus en lader, display har ingen funktion der så er ikke nødvendig.

    Personlig har jeg kørt MTB i noget der ligner 25år som amatør men også som levebrød og har max knækket 5 bagskiftere i al den tid, der er jo en grund til at drop er lavet af alu og er udskiftelig (i gamle dage havde man alu bolt i bagskifter for at undgå det samme) så skulle uheld være ude så er det drop der ryger men ja det kan ske det er bare uhyggelig sjældent.

    Der hvor der er penge at spare er ved skift af sliddele Shimano vs Sram, det er sliddele som i længden gør XX1 løsningen mindre attraktiv da pengene pludselig løber stærkt henover et år, for mig er det en samlet pakke (altså forbrug over en sæson og ikke kun her og nu ved første gangs køb).

    Den anden løsning som jeg nævner er at købe en XTR i mekanisk som XX1 så har man en besparelse fra dag 1 og fremover, ydelse er der ikke den store forskel på hvis nogen overhovedet, det er mere om man er til kontant eller mere smooth skifte (en smagssag).

    Herligheds følelse, det kan man først vurdere når man har prøvet begge dele alt andet er formodning osv man kan selvfølgelig høre hvad andre der har prøvet begge dele syntes men som du selv siger så er det mere religion end ydelses forskel der er tale om, jeg kan lide begge mærker når det er trimmet rigtigt op med ordentlige kabler noget som mange desværre er for nærig til at købe selv om cyklen koster +20.000kr.

    Til danske forhold er en 1x11 løsning fint men kommer man syd for grænsen så mangler man pludselig gear.

    Vi er slet ikke så uenige, det er bare som Jack sagde tidligere at han var træt af at folk brugte en pris og så kalde det noget lort i stedet for hvad produktet reelt er XO1, XX1, XTR 9000, XTR 9050 er alle super fede produkter som har en plads, alle produkter skal vedligeholdes med sliddele som kommer løbende over setuppets leve tid og det er der man har en reel pris vs ydelse, fornøjelse og glæde. smiley

    Jeg har dog en bøn...kan du ikke give mig navnet på den kortudbyder som kan sælge dig Euro till 7.40kr, jeg betaler nemlig 7.47 ved ren swift og med mit mastercard så er den reelle pris 7.55 (paypal uha tør jeg slet ikke tænke på, de æder 7.6% i effektiv gebyr plus en kurs på 7.72), grund til at jeg spørger er at jeg har en del forbrug af Euro og vil meget gerne spare 10-15.000kr årligt hey, det er jo en ekstra rejse smiley



  • #29   6. maj 2015 Carsten

    Min løsning kører skam kun 1x11
    En ledning fra trigger Til display
    En ledning fra display til switch
    En ledning fra switch til batteri
    En ledning fra switch til bagskifter
    En ledning fra Remote til gaffel
    En ledning fra gaffel til display

    Det giver 6 ledninger.

    Alle mine priser stammer fra bike Components hvilke er butikken med de klart laveste priser.




  • #30   6. maj 2015 Hvis du kigger her så kan du se hvad der er nødvendigt til en 1x11sp løsning om det er til en hardtail eller fully (der er forskel) http://si.shimano.com/#seriesList/74 , der vil du se forskellige måder at trække kabler på, display er unødvendigt til 1X11 medmindre man nyder at se hvilket gear man kører i eller om batteristand, men da man lader op efter et par ture så kan man se det hjemme.

    Bike Components priser er helt almindelige ikke noget specielt der, de har så bare en fantastisk service og stort udvalg, særlig Julian har styr på tingene men de er også en af mine favoritter hvis jeg ikke kan få det direkte når jeg skal bruge dele.

    Denne butik er heller ikke ringe og bør opleves live, har aldrig oplevet noget lignende, kæmpe lager og kun kvalitet til fornuftige priser.
    http://www.alltricks.com/

    Hvis du mangler link´s til sider hvor du kan tjekker priser og lager ud så skal du bare sige til har 60-70 sider som kan konkurrere på priser og udvalg alle i EU.


  • #31   6. maj 2015 Har skam heller ikke købt mit på bike Components, blot en oplysning at deres priser er billig, i forhold til danske indkøbspriser.

    Alt mit kommer direkte fra shimano Nordic komplet XTR Di2 alt incl Trail 9020 bremser med Bremseskiver 8700,-
    Dog uden kranksættet, (for tung) smiley



  • #32   6. maj 2015 PS displayet fungerer som junction A boks, så skal bruges til både at lade med og opdateret software, ja for at starte hele gruppen op fra ny,

    Så om man bruger SC eller EW som junktionboks, så skal der minimum bruges 3-4 ledninger


Kommentér på:
Sram vs shimano vs ?

Annonce