{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.538 visninger | Oprettet:

Volpi
Volpi
Tilmeldt:
17. jul 2011
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 98 Svar: 261

Cykelmekaniker - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg går med kraftige overvejelser om ny uddannelse og endnu engang er tanken om cykelmekaniker poppet op.
Min baggrund er pædagog (faglært) og har tidligere arbejdet som tømrer (ufaglært).
Som pædagog er man jo ikke fantastisk godt lønnet og jeg må indrømme at løn også spiller ind ift ny uddannelse. Da jeg grundet brud på rygsøjle og medfødt ryglidelse skal finde mit kommende job i et fag som ikke er hård fysisk tænker jeg ikke at cykelmekaniker er et no go.
Så jeg vil spørge jer som er mekaniker til løn og fysisk arbejdsmiljø.
Cykling har altid været en passion for mig, hvilket helt sikkert også farver min lyst til den uddannelse, men det er vel ikke ligefrem skidt;-)?
Hvordan er job mulighederne? Og ift voksen elev pladser, er det noget der overhovedet er muligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykelmekaniker - hvordan?
  • #1   26. jun 2014 Jeg følger med her! smiley

    Da jeg nok selv står på listen over elever der starter på grunduddannensen, på herningsholm erhvervsskole! (Får svar i næste uge)

    Jeg er uddannet mine-arbejder på grønland, og mit knæ kan ikke holde til al den fjeld vandring, derfor søger jeg nyt erhverv, og hvorfor ikke gøre sin hobby til sit levebrød!?


  • #2   26. jun 2014 Du skal ikke blive cykelmekaniker pga lønnen det er helt sikkert.

  • #3   26. jun 2014 Det var nu heller ikke for lønnen alene. Men niveauet er jo altid rart at vide.:-)..
    Som med pædagog uddannelse er det nu heller ikke for at lave guld, men mere at finde arbejde med trivsel.
    Jeg er mere nysgerrig på start løn. Udfra nogle der reelt kender faget, samt muligheder for at forhandle sin løn.


  • #4   27. jun 2014 Selv som team mekaniker byder det på at stå op det meste af dagen, om jeg så justerer gear, montere nye klinger eller retter hjul så foregår langt det meste mens du står op.

  • #5   27. jun 2014 jeg vil sige nu er jeg udlært mekaniker og jeg blev virkelig skuffet over min start løn som udlært den lå på 110kr i timen smiley og har nu været udlært i ca to år og ligger stadig kun på 128kr i timen, havde jeg vidst at lønnen var så ringe var jeg aldrig blevet mekaniker det er helt sikkert..

    og en anden ting er at mange tror de skal stå og skrue på dyre racer og mtb cykler men det er ikke helt sådan en hverdag ser ud for de fleste mekanikere der er det nok mere en ny kæde på en Raleigh turist med lukket kædekasse hehe:)

    som Gustav goss skriver at man står op hele dagen er også korrekt men jeg sys dog ikke det er noget problem da man somregl står på gummimåtter så i hvert fald ikke et problem for mig

    smiley


  • #6   27. jun 2014 og så er det i mine øjne super ringe arbejdstider

  • #7   27. jun 2014 Ikke godt for ryggen;
    Står op det meste af tiden - løfte tunge cykler (medmindre de har et automatisk hejse system, hvilket jeg tror de færreste har)
    Lønnen kan altid forhandles - hvis du får lære som lærling så starter lønnen på (mener jeg) omkring 68kr i timen og ryger op til omkring 95kr i timen til sidst i læreperioden.

    128 er en meget lav løn, jeg får 130 og er lige nu kun deltidsansat og ikke engang som mekaniker. - Men nok pga forretningen ikke er med af en overenskomst - derfor er Dansk Metal det eneste rigtige. Selvom det er lidt dyre, er det det værd, for hele brancen.

    ARbejdstiderne er somregl "butiks tider" dvs dårlige arbejdstider - nogle vælger dog at åbne værkstedet 2-3 timer før butikken og igen lukke de 2-3 timer før, hvilket jeg synes er det bedste for mekanikerne - og så har man jo mere af dagen efter.

    Men helt sikkert et super job, med mange muligheder - også i udlandet.

    Har selv både været i Norge og på Club La Santa - og Gustav som team, får man også fede oplevelser ud af - men IKKE løn, løn er bare noget man lige kan leve af - medmindre man self bliver fastansat i en ordentlig butik, hvilket mange nok starter på omkring 21000 - 22000 før skat..


  • #8   27. jun 2014 Bjørner
    Bevars, men det åbner døre til de noget sjovere og mere spændende jobs.
    Hvis man går op i sit arbejde og kan sit kram så får man en bedre oplevelse ud af det.


  • #9   27. jun 2014 Ja selvfølgelig - har hørt lidt om at det ikke ligefrem er et job på lysserøde skyer for sådan et team - men stadig, du får vel fede oplevelser rundt omkring i verden?

  • #10   28. jun 2014 løn og dine kvalifikationer hænger sammen.

    hvorfor give en tosse som ikke kan en skid og ikke går op i det, meget i løn. det er en stor udgift.

    Går du op i det, har passion for det og ved hvad du snakker om, er hurtigt, så kommer lønnen derefter.

    vil sige mange rundt omkring skal stramme sig op, for hvad man hører fra kunder laver mange dårligt arbejd eller service. har selv oplevet det.

    men et arbejd er en passion ikke et sted man bare for løn.

    lærlinge hænger på træerne, det er bare hvem som gider og er dygtigt nok, man gider at tag i lærer.

    men 21-22 er normalt når man er udlært i storbyen, på landet ligger det på ca 19-20 mener jeg. der sker også mere i storbyen, så der er større omsætning smiley


  • #12   28. jun 2014 Hvis vi (håndværkere) gik lidt op i løn! Så var vi slet ikke i danmark. Bum!
    Ansvar følger lønnen, og ansvaret som cykelsmede har, er vist godt begrænset til nærmest ingenting!

    Jeg vil gerne være cykelmekaniker, så jeg kan lære at efterse mine egne cykler og fordi min hobby bliver langt billigere med rabatter osv!
    Jeg har prøvet noget praktik, hvor jeg bare elskede at se kunderne med smil, hente deres kære cykler igen! Det føles 110% som den rigtige vej at gå, for mig!

    Den glæde vil jeg nu ikke bytte for mere i løn som evt. skraldemand!


  • #15   28. jun 2014 DaveB: Jeg vidste ikke at det hed cykelsmed som ufaglært, og cykelmekaniker som faglært. Nice, at man til tider stadig kan blive klogere!

    Og bevares at man skal have hjælp til det! Det eneste jeg skal have hjælp til på min bike, det er hjælp til udskiftning af kranksæt, og kun fordi jeg aldrig nogensinde får taget mig sammen til at bestille den nøgle!

    Nogle mennesker har slet ingen interresse i hvordan ting de virker, ligesom ham der søger cykelnørd! Og dem kan man så kræve 500kr for at bruge 5min på at justerer gear og bremser! smiley


  • #16   28. jun 2014 Griner stadig. Han kunne med 2 Youtube videoer lære det selv, og sparer de penge!

Kommentér på:
Cykelmekaniker - hvordan?

Annonce