{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.322 visninger | Oprettet:

Justering af SRAM RED {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal konkurrence imorgen på min nye Argon 18 E114 med SRAM RED. Cyklen har kørt under 1000km så det er ikke fordi at den er slidt op.

Mit problem er at når den er på den store klinge forrest så larmer den utrolig meget når den er på det 2 og 3 mindste tandhjul i bag. Jeg har prøvet at justere det ved at skrue på L og H i bag, men jeg synes ikke det hjælper.

Kassetten der sidder på er også SRAM RED, men har ikke være den den har kørt med hele tiden da den oftest har kørt med pladehjul.

Hvad kan jeg gøre for at udbedre det? Cykelmekaniker ja, men han har ikke åbent før imorgen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Justering af SRAM RED
  • #1   18. jun 2011 L er til lave gear så rør ikke den når det er de høje du vil juster det giver dig kun mere arbejde. du skal konsentrer (staves) dig om H og så spændingen på kablet samt om din forskifter sidder korrekt altså lige og i den rette højde ikke for lavt ikke for højt. og så er det ellers bare at prøve dig frem men gi dig god tid da hvis du laver en fejl kan du få fine skrammer på cyklen og i værste fald ødelægge geardele. men prøv det og se om du kn finde ud af det smiley

• #3   18. jun 2011 Okay tak, så det er noget med at skrue på H knappen og lytte sig frem.

Mht. forskifteren, den går på ingen måder imod kæden, men kan der også være noget her der skal justeres?

Kryll det er muligt, men hvor slidt kan det lige blive efter under 1000km? det hele ser ud som nyt.

• #5   18. jun 2011 Carsten . den justerskrue du snakker om sidder på bagskifteren selv. på landevejs greb og tt grebb i hvert fald sram der har du kun den mulighed der sidder intet på grebet selv. oftes har du nogen på stellet os . og ja L og H er til ydre punkter men nu snakker han om poroblemer med de 3 yderste tandhjul i bag så må der være noget med hans H skrue ellers er det fordi der er skidt i kablerne eller at kassetten og kæde er slidt smiley

• #7   18. jun 2011 Tænkte jeg nok for mtb greb/trigger har den . Og ja som sagt og beskreven i min første besked sklal man være forsigtig og det kan være den indstilling der er forkert eller os er hans kable for stramt eller løst eller 3. mulighed er der er skidt i kablerne som giver friktion men hvis det hele er helt rent og smurt op så må du lege lidt med den wirespænding smiley

• #8   20. jun 2011 Som nævnt - hold fingrene fra H7L skruerne - de har intet med dit problem at gøre - de justerer udelukkende yderpunkterne for hvor langt ind/ud bagskifteren kan bevæge sig - dvs. hvis du får dem strammet for maget, vil du ikke kunne skifte op/ned på hhv. det største/mindste tandhjul bagpå - og hvis du får dem løsnet for meget, kan du potentielt risikere, at kæden ryger af bagpå eller at bagskifteren går ind i baghjulet/støder på egerne i beghjulet.

Du skal have fat i fingerskruen på bagskifteren - normalt bruger jeg denne fremgangsmåde når jeg justerer min Red bagskfiter:
    - skift kæden ned på det mindste tandhjul på bagkransen
    - skift kæden op på den store klinge foran
    - men du drejer pedalerne rundt, strammer du nu kablet med fingerskruen på bagskifteren (dvs. drejer den mod uret) indtil kæden skifter op på det næstmindste tandhjul
    - drej nu skruen tilbage igen (med uret) indtil kæden skifter ned igen og finjuster gearet ved at lytte om kæden skramler
    - skift nu vha. skiftegrebet op på de større tandhjul - hvis kæden begynder at skramle/har svært ved at skifte opad, så juster med ca. ½ omgang (mod uret) - kontroller endvidere bagskifterens og kædens placering i forhold til tandhjulene - pulleyhjulene i bagskifteren bør stå alignet med tandhjulene i bagkransen og kæden være midt imellem det hhv. større/mindre tandhjul, så det ikke "griber fat" i tænderne på disse.
    - kontroller afstanden mellem bagskifter og bagkrans og juster evt. denne efter behov vha. den lille skrue ved geardroppet
    - kontroller at forskifteren ikke går på kæden når der køres i hhv. højeste/laveste gearing og juster denne efter behov

Se evt. denne video - den er ret god til at give en ide om, hvordan SRAM gear skal justeres:
    http://www.youtube.com/watch?v=sGofOtniBLU

God fornøjelse. smiley

• #9   20. jun 2011 Mange tak for hjælpen! det viste sig at være fingerskruen der skulle justeres lidt smiley

Kommentér på:
Justering af SRAM RED

Annonce