7.322 visninger
|
Oprettet:
Justering af SRAM RED {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal konkurrence imorgen på min nye Argon 18 E114 med SRAM RED. Cyklen har kørt under 1000km så det er ikke fordi at den er slidt op.
Mit problem er at når den er på den store klinge forrest så larmer den utrolig meget når den er på det 2 og 3 mindste tandhjul i bag. Jeg har prøvet at justere det ved at skrue på L og H i bag, men jeg synes ikke det hjælper.
Kassetten der sidder på er også SRAM RED, men har ikke være den den har kørt med hele tiden da den oftest har kørt med pladehjul.
Hvad kan jeg gøre for at udbedre det? Cykelmekaniker ja, men han har ikke åbent før imorgen.
okt 2007
Følger: 39 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 96 Svar: 1.139
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 30 Svar: 78
Mht. forskifteren, den går på ingen måder imod kæden, men kan der også være noget her der skal justeres?
Kryll det er muligt, men hvor slidt kan det lige blive efter under 1000km? det hele ser ud som nyt.
okt 2007
okt 2007
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 9 Emner: 4 Svar: 80
Du skal have fat i fingerskruen på bagskifteren - normalt bruger jeg denne fremgangsmåde når jeg justerer min Red bagskfiter:
- skift kæden ned på det mindste tandhjul på bagkransen
- skift kæden op på den store klinge foran
- men du drejer pedalerne rundt, strammer du nu kablet med fingerskruen på bagskifteren (dvs. drejer den mod uret) indtil kæden skifter op på det næstmindste tandhjul
- drej nu skruen tilbage igen (med uret) indtil kæden skifter ned igen og finjuster gearet ved at lytte om kæden skramler
- skift nu vha. skiftegrebet op på de større tandhjul - hvis kæden begynder at skramle/har svært ved at skifte opad, så juster med ca. ½ omgang (mod uret) - kontroller endvidere bagskifterens og kædens placering i forhold til tandhjulene - pulleyhjulene i bagskifteren bør stå alignet med tandhjulene i bagkransen og kæden være midt imellem det hhv. større/mindre tandhjul, så det ikke "griber fat" i tænderne på disse.
- kontroller afstanden mellem bagskifter og bagkrans og juster evt. denne efter behov vha. den lille skrue ved geardroppet
- kontroller at forskifteren ikke går på kæden når der køres i hhv. højeste/laveste gearing og juster denne efter behov
Se evt. denne video - den er ret god til at give en ide om, hvordan SRAM gear skal justeres:
http://www.youtube.com/watch?v=sGofOtniBLU
God fornøjelse.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 30 Svar: 78
Justering af SRAM RED