{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Justering af gear på gammel racer {{forumTopicSubject}}

Kalder cykel-entusiaster.
Jeg har lige købt en flot gammel centurion racer fra 1995 og jeg er ellevild, - men kæden hopper og jeg tror at jeg skal justere gearene. Jeg vil meget gerne lære hvordan man gør og har derfor ledt og ledt på Google og youtube efter en hjælpevideo men forgæves. Er der nogle der ved hvotdan man justerer gear, som sidder på stellet?

Hilsen den grønne racer-entusiast


Kommentarer på:  Justering af gear på gammel racer
  • #1   9. nov 2021 Nu er der jo flere måder at kæden kan "hoppe" på. Det ligner umiddelbart at der ikke er index (klik) i dine skiftere? I givet fald skal du jo så bare sætte endestoppene - og så er det dig selv, der skal sørge for at bagskifteren står rigtigt... smiley
    Der bør være masser af vejledninger til justering på youtube ( https://www.youtube.com/results?search_query=adjust+rear+derailleur).

    Men der er desværre også en god mulighed for, at kæde/krans og evt. klinger er slidt ned. Så vil kæden "hoppe over" krans/klinge, når man træder til. Hvis det er kransen, vil du typisk kunne finde gear, hvor den ikke gør det?
    Jeg er tilhænger af at skifte kæde lidt oftere da kranse/klinger typisk er væsentligt dyrere - og de dør meget hurtigere, når kæden er slidt. Så jeg bruger gerne en kædeslidsmåler (til ~10-15kr incl. fragt fra Kina* - eller sikkert en 40-50 kr hos din lokale cykelpusher), som bare er et stykke dumt metal man sætter i kæden - og som hvis den "falder i" indikerer hhv. 0.75 eller 1.0% slid. Kan sikkert fåes mere avanceret og med andre tal.
    Og hvis man skifter klinge/krans** (førstnævnte holder typisk meget længere end sidstnævnte - nok pga. mange flere tænder) synes jeg også man bør tage kæden med.

    Nuvel tilbage til sagen: Du kan evt. starte med at kigge på klinge/kassettes tænder. Hvis de er asymmetriske (bliver hule på "træksiden"), skal du nok have skiftet noget. Nogle klinger er symmetriske (=flade) og kan bare vendes... smiley Krans** og kæde kan aldrig reddes!

    Go' arbejdslyst! smiley
    Mvh.
    Anders

    *) chain wear checker / indicator / tool. Fx aliexpress.com/item/1005002231598656.html
    **) Det skal der desværre specialværktøj (for say 100-200 kr) til at gøre selv.
    ***) Jeg har én gang spild min tid med at samle en "ny" af "pæne" tandhjul fra gamle kranse. Det kan efter min overbevisning overhovedet ikke betale sig!

    PS: Vær lige OBS på om bremseklodserne er slidt ned. Baghjulets fælg ser noget medtaget ud på billedet (OK - det er nok rent gæt i den opløsning, men pointen holder). Og det er noget lettere/billigere at skifte klodser end fælge. Jeg har slidt maaange klodser og en del fælge da jeg pendlede i Kbh... (Ville ha' ønsket at skivebremser havde været almindelige på andet end ultra-highend MTBs dengang! smiley


  • #2   9. nov 2021 Hej Helena B
    Hvis du har set youtube igennem efter "derailleur adjusment" så burde du have fået den nødvendige information ud fra denne søgning, der ud over er det egentlig meget simpelt.
    Du skal sørge for at kæden ikke hopper ud over kanten af tandhjulene, kig langs kæden (langs cyklen) og sørg for at derailleur armen samt kæden liner sig lige op med tandhjulene på både det store og det lille tandhjul bag på. Dette er din "grænse" så kæden ikke ryger ud over, foran skal du kigge det lidt mere efter da både vinkel og min. - maks bevægelsen også skal passe så du ikke ender med at kæden blive trukket forkert på.
    Men der er kun en måde at lære det på, gør det smiley

    Dog er der en hage ved at bare købe en ny kæde og smide på, det er som Anders F nævner så kan dine tandhjul være slidt. Jeg har selv en cykel som er fra omkring 60-70'erne og der er tandhjulene stadig brugbare, så jeg er ret sikker på at du ikke vil få problemer hvad det angår. Men du kan evt tjekke og se med en ny kæde om tandhjulene griber kæden ordenligt, og går dybt nok.

    Jeg vil dog også næven at en god rens vil gøre tingene meget lettere at justere og få til at glide let, en cykel kæde skal IKKE være pløret ind med olie, den skal faktisk være så tør som muligt udvendigt ellers tiltrækker den snavs. Oliering af kæderne gøres for at få ledene smurt indvendigt, hvor efter man renser overskynde olie af igen for ellers ender de med at blive slidt hurtigere af grus, sand og snavs og så ender de med at se ud som den gamle du står med nu.

    Jeg ville med glæde have vist dig hvordan det gøres via video på min egen, men den står desværre adskilt for tiden efter den er blevet malet og modificeret lidt og jeg får den nok ikke samlet lige foreløbigt.

    Men det er en rigtig fin cykel du har fået fingrene i der, og den skal nok komme til at fungere godt igen uden de helt store investeringer. Som sagt, kæden skal nok skiftes og det kan være dine kabler binder pga korrosion indvendigt som også vil gøre at tingene ikke glider som det skal.

    Jeg håber du finder ud af det, og det lykkedes for dig.


Kommentér på:
Justering af gear på gammel racer

Annonce