{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.697 visninger | Oprettet:

XT eller X9 ? What to choose ? {{forumTopicSubject}}

Godaften folkens.

Jeg sidder og kigger på disse to cykler da min egen blev stjålet i dag -.-

Cube med XT :
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54494/ltd-race-black-anodized.html

Radon med X9 :
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78446/zr-race-6-0-sram.html?mfid=52

Prisforskellen er kun 400 kroner men har bemærket at Sram er dyrest i anskaffelse. Men er kvaliteten også det bedre? Har ingen erfaring med Sram så har brug for nogle guideningslinjer af en slags. Håber nogen kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  XT eller X9 ? What to choose ?
  • #1   16. nov 2012 jeg er super glad for mit sram, det er lidt mere grynet, og det klonker lidt når man skifter, men gør det hurtigt og præcist, så man er ikke i tvivl om at man har skiftet, xt kører med flydende og mere uden lyd

• #2   17. nov 2012 Min erfaring med XT er nemlig at det er meget smooth, men hvad er fordelen ved X9 hvis det larmer og i det hele taget virker meget groft i gearskiftende? For det lyder ikke lige frem som et argument FOR X9 i mine øre smiley

• #3   17. nov 2012 X9 skifter hurtigerer og mere kontant! Men jeg tror mest, at det er en smags sag hvad man synes er bedst. Jeg er utroligt glad for mit X9

• #4   17. nov 2012 Hm, okay. Har du overvejede det aspekt med at X9 er dyre end XT når du engang skal skifte sliddelene ud ? For det tænker jeg også over når jeg sidder og skal vælge. Om jeg nu har råd til at vedligeholde min cykel ordentlig...

• #5   17. nov 2012 nu kan X9 jo også køre med shimano kæde og kasette og lignende

• #6   17. nov 2012 Okay, Men jeg tror ikke at jeg ville gå på kompromis med komponenterne. Tingene skal gerne passe sammen smiley Men okay, vidste jeg ikke.
    Du har måske selv tænkt dig at skifte til Shimano når det er tid til at skifte?

• #7   17. nov 2012 min cykel er født med shimano kranksæt, shimano kæde og kasette, og skifter delen er sram, det virker skide godt, de er nemlig ret ens når de laver tingene

• #8   17. nov 2012 Synes også at x9 virker fint smiley Skifter som det skal
    Men som Jess, siger, lidt mere grynet smiley

• #9   17. nov 2012 Jeg ville tage Radon. Primært fordi stellet er tripplebutted imod cubens doublebutted (tykkelsen på aluen)... De vejer derfor også næsten et kg mindre.

Jeg er på et tidspunkt gået fra double (cube ltd pro) til trippel (cube reaction) og der er virkelig forskel...

/Anders

• #10   17. nov 2012 Hej Anders P. Hvordan kan du mærke forskellen på stellene siger du? smiley

• #11   17. nov 2012 Et tripple buttet stel er typisk stivere og lettere.

At et rør er buttet betyder at tykkelse på rør variere eks. tykkest ved svejsning (ca50mm) så kommer der et stykke på ca 80-100mm der er lidt tyndere for så at blive helt tyndt i midterområdet.

Buttning kan ske på to måder, internt (dyrest) eller externt...det er den interne måde som er optimal.

Tripple buttet
    http://autobus.cyclingnews.com/photos/2007/tech/news/02-14/Colnago_Extreme_Power_down_tube_cutaway.jpg

Doublebutted
    http://reynoldstechnology.biz/assets/img/gr_butted_tubing.png

Det er interne buttning du sr på billeder i link, externe er bare modsat af det du ser.

Det kan være temmelig svært at se om rør er buttede men det skyldes at de rør man bruger idag er temmelig tynde, alu ofte omkring 1,2mm på det tykkeste, 1mm næst tyndeste og 0,8/0,9mm tyndeste.

På stål rammer ser man ofte på top rørene 1,0-0.7/08-0.4/0.6mm

• #12   17. nov 2012 Mange tusind tak Carsten. Det var en dejlig forståelig forklaring smiley

Går ud fra at det er grunden til at Radon'en er lettest så. Men hvordan er slidstyrken så på henholdvis XT og X9. For hvis XT holder bedre så kunne jeg ikke drømme om at investere i X9... Men har som tidligere nævnt ikke erfaring med X9...

• #13   17. nov 2012 I min verden same same...der er ikke den store forskel, det er mere religion og hvilken type for skift man kan lide.

Skulle jeg ud og købe en af de to hmm så ville jeg nok vælge ud fra pris, er det shimano i 10sp så ville bagskifter være den nyeste XT RD-M786 shadow plus, den har et smooth men mere kontant skifte pga den nye servo som man tidligere kun har set på XTR RD-M985/m986 shadow plus.

Er det X9 så bør det være med v.2 bagskifteren.

Har monteret en komplet XT 2013 med Shadow Plus bagskifter på en af mine cykler og det spiller max og bedre en tidligere XT udgaver men har også testet en cykel med den nyeste X9 og det fungere sku også super når man er ude i sporet jeg er ellers normalt XTR mand.

Så kan ikke sige noget negativ om nogle af dem udover små ikke vigtige detaljer faktisk syntes jeg det er lidt svært at sige at man skal købe XTR/XO i stedet for funktion er nærmest den samme men der er små detaljer som selvfølgelig ikke er på de billigere X9/XT som nogle vægter højt.

• #14   17. nov 2012 Carsten du skal have mange tusind tak for svaret. Dejligt med råd der bliver specificeret og begrundet.
    Ud fra hvad du siger, så hælder jeg nok med til XT da det er billigere at udskifte. Og på cuben vil jeg også udskifte Kranksæt til XT sammen med kæden så kvaliteterne hører sammen smiley
    Sagen er bare det at jeg før havde en hvis cykel, og var faktisk rigtig glad for ikke at have en sort - da jeg synes at det er kedeligt at kigge på.
    Men bekymring er derfor om Cube'en vil blive for kedelig at kigge på... Ved at det er detaljer. Men det er trods alt en cykel jeg skal bruge hver dag og vil da gerne kunne kigge på den og være tilfreds smiley

• #15   17. nov 2012 Forstår jeg godt det med farven, for meget sort kan godt virke tungt i længden for ens sarte øjne men så kunne man jo evt købe lidt farvet tape (det der bruges til biler når der laves striber på dem) og få et personligt præg eller købe lidt farvede greb, kabel strømpe osv nu du er mest tændt på Cuben... Så sker der da lidt smiley

Radon cyklen er nu også et godt valg til prisen, dele er ikke dårligere men stel er i mine øjne bedre...

Nu kan jeg se de begge er cykler med 26" hjul og der kan du finde andre mærker i 2012/13 til en rigtig fin pris og med måske mere spændende farver alt efter hvilke øjne der ser på dem, det er heldigvis et personligt valg smiley

Hvor lange ben har du ? Eller hvor stor cykel bruger du normalt ? Kan det passe du bruger en 16" Small eller er det en medium du havde før ?

• Søren T
    Søren T Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 52
    #16   17. nov 2012 En anden forskel imellem de to cykler er at hele skiftergruppen på radonnen er x9, mens det er slx triggers på cuben. Jeg har også en lille smule mere tiltro til kranksættet der sidder på radonnen (uden at have noget at have det i), end det kraksæt der sidder på cuben, som virkelig er low-end.
    Også en ting som at der faktisk sidder ganske gode dæk på radonnen i forhold til cuben, gør at de 400 kroners forskel der er på dem, for længst er forsvundet.

Jeg tror at jeg ville gå for radonnen.

• Søren T
    Søren T Tilmeldt:
    okt 2012

#17   17. nov 2012 Hvis det var du virkelig ville have XT, synes jeg at du skulle tage og kigge på følgende: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78442/zr-race-6-0.html?mfid=52

• #18   17. nov 2012 Carsten, Jeg skal have en 18'' Ellers havde jeg fundet den jeg skulle have smiley Så havde jeg bare købt den samme igen smiley

Søren, Jeg er enig i mange af de ting du siger. Og cyklen du linker, kan desværre ikke bruges. Den gule farve skriger i mine øjne... Kan ikke lige den ^^

Men kom til at kigge på den her:
    http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54426/reaction-slt-black-n-grey-n-blue.html
    Og overvejer lidt om det skal være den.. Men så ville jeg lige høre hvad forskellen på en Cube Reaction SLT og en SL er ? For de koster det samme og kan ikke lige finde forskellen ?

• #19   17. nov 2012 Aaarh, SLT'ern er nok alligevel ikke de 2500 ekstra værd... Er den? Synes ikke at jeg kan finde noget ekstra hvor jeg tænker Wow, i forhold til de to andre...

• #20   17. nov 2012 Hjulsæt, forgaffel, kranksæt osv... dele dele der er monteret gør forskellen...

Hvilket budget har du, for der er da noget af en spring fra de 1000€ til de 14/1500€

Der er nu en del bedre dele på den SLT i forhold til de 1000€ cykler du linker til øverst..

• Søren T
    Søren T Tilmeldt:
    okt 2012

#21   17. nov 2012 For de 2500 ekstra (i forhold til den anden cube, du linkede til) får du (tingene er kun vurderet ud fra hvad der generelt siges om modelserien, jeg har ikke prøvet dem i forhold til hinanden):
    MEGET bedre bremser
    Bedre triggers
    Meget bedre kranksæt
    Bedre dæk
    Bedre stel
    Lockout på styret
    Og så vejer den 11.0 kg.

Igen vil jeg dog kigge på den tilsvarende radon model ( http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58223/zr-race-8-0.html), hvor du til den pris får virkelig top-klasse udstyr. Eller evt. http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78450/zr-race-7-0.html, hvor prisen lige er lidt skarpere, du får XT og så den nye forgaffel fra fox.

• #22   17. nov 2012 Søren

Ved ikke om det kun er hos mig men dine link sender mig kun til forsiden hos Bikediscount.

• #23   17. nov 2012 Altså budgettet bliver nok 12500 kroner.. Havde lige skriftet gearing for og bag på min gamle som er røget med under forsikringen nu her da den blev stjålet (registreret som ekstraudstyr) så summen fra forsikringen skulle gerne blive 12500..
    Ikke at alle pengene SKAL bruges, men pengene er der da smiley

Men ja, kan da godt se at der er en del forbedringer alligevel imellem de to Cube's. Men ved ikke helt om det ville være overflødigt for mig, som tager i skoven højst en gang om måneden og som ellers cykler i byen hvor det vildeste bliver køreture ned af trapper og diverse...

Har bare altid gået efter det bedste jeg kunne få til den pris jeg ville give. Og når nu pengene er der, ville jeg også være ked af det hvis jeg fortrød at jeg ikke gik det tak op i modelserien.

Og Søren, dine links sender mig bare til forsiden desværre smiley

• #24   17. nov 2012 Kan se på links'ne at det er Radon ZR Race 7,0 og 8,0. smiley

• #25   17. nov 2012 Ellers er der en som denne http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55700 den er 17" der passer farverne nok lidt bedre til din smag og pris er ganske fair.

Eller denne og så står der pludselig carbon ramme på. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=70348

• #26   17. nov 2012 Men Søren, Problemet er at jeg helst ikke vil have en sort cykel ^^ og at jeg bruger 18''

• #27   17. nov 2012 Ghostens stelform under sadlen er ikke lige i min smag. Ligner for meget en brokonstruktion... smiley

• #28   17. nov 2012 Henrik du skal egentlig fokusere mest på overrør længde, saddelrør kan justeres det kan de andre rør ikke uden at du køber ny frempind.

Der er også forskel på om der måles midt-midt eller midt-top på saddelrør.

• #29   17. nov 2012 "Altså budgettet bliver nok 12500 kroner"

http://www.holbaekcykelcenter.dk/tilbud-outlet/scott-scale-30-2012.html

Bum, ik så meget pis.

• #30   17. nov 2012 Carsten, Så jeg skal have taget mål af den perfekte cykel eller hvordan ville man gøre det?

Steffen, Vil påstå at den ikke er prisen værd i forhold til de andre cykler der er nævnt i denne tråd.

• #31   17. nov 2012 Du er klar over det er en af de bedste carbon rammer på markedet? Den pisser op og ned af ryggen på samtlige cykler nævnt i denne tråd:)

• #32   17. nov 2012 Henrik den Steffen linker til har et super godt stel som koster kr så er faktisk et rigtigt godt køb...

Vitussen har også et godt stel men ikke Scott Scale HMF Carbon kvalitet.

Alurammer er generelt ganske meget billigere end Carbon når vi taler kvalitets Carbon.

For at få den optimale måling er løsningen kun bikefit udmåling men det koster kassen, der er så en anden måde og det er man måler skridt længde, armlængde osv.. der kan du feks gå ind på en siden som Canyon og vælge en cykel og så tage en tur igennem deres "målevejledning" så får du en melding om hvad der passer ud fra hvad de har men så har vi også noget at gå efter da vi kender mål på en Canyon smiley

Så gå ind her http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3010 vælg rammestørrelse (jeg vil gerne finde min størrelse) find målebånd frem og gerne en som kan hjælpe med at måle, så kommer du trin for trin igennem det nødvendige.

• #33   17. nov 2012 Sorry så ikke efter stellet smiley Kiggede bare på komponenterne, min fejl smiley Beklager Steffen.

Og tak for måle guiden. Men kommer til at tænke på. Jeg kommer vel ikke til at bruge hverken en str 20 eller 16'' af at måle efter ja jeg jo har haft 18'' og den var lige i øjet ?

• #34   17. nov 2012 Som sagt så er der forskel på vinkler, overrør osv mellem de forskellige mærker så det kan godt betale sig at bruge 10min på at måle og så arbejde ud fra det smiley

Kommentér på:
XT eller X9 ? What to choose ?

Annonce