{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Lidt snak om Kæde og kassetter {{forumTopicSubject}}

Hej hej
Lige lidt snak om kæde og kassetter , jeg køre med Sram X0 gearsystem 10 speed, og det virker bare altid godt .

Men så hørte jeg lidt en fugl synge om at jeg kunne sætte shimano 10 speed på i stedet, fordi det hvis køre den lille smule bedre.
Det er måske en smagssag....
Men, er det rigtigt , kan jeg bare vælge en 10 speed kassette og kæde og så passer det over ?
Og så er der et spørgsmål mere, kan det betale sig at købe dyrt, eller kan det bedre betale sig at købe billigt , her tænker jeg selvfølgelig om der er flere km i en dyr kassette end en billig , eller går det lige op sådan ca .

Det var lige lidt herfra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt snak om Kæde og kassetter
  • #1   23. jul 2013 Du kan fint have SRAM skiftere og en Shimano-kassette, de er fuldt ud kompatible. Om det ene er bedre end det andet tør jeg ikke udtale mig om.


  • #2   23. jul 2013 Opbygningen på kasetten fra XT-XTR og fra X9-XX er den samme, XTR og XX koster mest da de er lettest. Der er flest KM i XT og X9, så kan du leve med de små grams forskel der er så kan du spare penge. Du kan ikke mærke det på selve gearskiftet.

  • #3   23. jul 2013 Du kan sagtens skifte mærker så længe det er 10 speed.

    Om du kan mærke den store forskel. Det tror jeg ærlig talt ikke.

    Snakker man XX XTR osv så er de lagt stor vægt på at de skal være lette.

    Så derfor kan det ofte bedre betale sig at tag nogle af de billigere serier. feks XT/LX osv.

    Det vigtigste er at du skifter din kæde inden den bliver for slidt. Mål den med jævne mellemrum med en kædemåler. Så forlænger du leve tiden på din kassette og klinger.


  • #4   23. jul 2013 Jeg kører X0, godt nok 9 speed, men med Shimano kassette og kæde da det ofte er på tilbud når jeg skal købe ind..

    Kører med en 11-32T Kassette og det spiller langt bedre end 11-34T mht. gearskifte. smiley


  • #5   23. jul 2013 Jeg har haft problemer med shimano kasetter (XT).
    Der sidder en "Stjerne" på bagsiden som holder tandhjul 4-7 (som jeg husker det.) Den er lavet i noget sort kunststof af en art, og tandhjulene sidder fast på denne med små nitter.
    Denne "stjerne" med nitter har jeg tråt i stykker 2 gange, og jeg skifter ikke gear under volsom belasting. Så alle tandhjul i midten ligger løst og rasler rundt...

    Måske jeg bare har været uheldig??? ved det ikke. Men nu køre jeg med sram og har ikke oplevet problemerne.

    Køre med XTR skifter, sram kasette og sram kæde.


  • #6   23. jul 2013 Det er første gang jeg har hørt at nitterne skulle være gået løs

  • #7   23. jul 2013 De går ikke løst den knækker i det kunststof hvor nitterne sidder fast.
    Kørte ca 250 km på denne kassette


    profilbillede
  • #8   23. jul 2013 Nu et lidt personligt spørgsmål? hvor meget vejer du? Det har jeg ALDRIG set før.

    enten fejl i kassetten eller du træder nogle watt som får en bane rytter til at være missundelig


  • #9   23. jul 2013 85 kg. så det er ikke så volsomt. Og om jeg træder mange watt ved jeg ikke. Men det kunne jo være rart hvis det bare var fordi jeg er for stærk... smiley
    Ligger rigtig godt med blandt motions køre, og køre ca. lige op med de bedste C-licens køre i MTB.
    Så tror desværre ikke det er fordi jeg er for stærk...Men nu en rar tanke smiley


  • #10   23. jul 2013 Kan det passe min kassette hedder 12-36 ? hvor stor er forskellen på den og 11-32 - for kan ikke finde shimano i 12-36

  • #11   23. jul 2013 12-36 kan sagtens passe, 11-32 vil være lidt tungere end en 12-36.

  • #12   23. jul 2013 Lige meget hvad den hedder 11-36, 12-36 eller 11-32, 11-36 passer den på.
    Forskellen på en kassette med 36 og en med 32 tænder på laveste gear er ca. 30cm når du træder en omgang. Eller sagt på en anden måde. 2.3m med 36 tand og 2,59m med 32 tand.
    Du får ca 11,2% laver gear med 36 tand i forhold til 32.
    Beregninger jeg har lavet med 26" hjul og 40 tand på foreste klinge, for at få en ide om hvor stor forskellen var.


  • #13   23. jul 2013 Se det er da et regnestyk man kan bruge til noget smiley


Kommentér på:
Lidt snak om Kæde og kassetter

Annonce