{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.901 visninger | Oprettet:

Epic - Skift af lejer (Pivot-link) {{forumTopicSubject}}

Jeg er rendt ind i et mindre problem under renovering af cykel.

Det er en Specialiced Epic Marathon 26" fra 2011, hvis det skal have noget at sige!

Samtlige af lejerne i baggaflen og pivots skal skiftes ud.

Efter at have givet et leje blot et lille dask, lader det til, at den gamle løsning med hammer ikke er tiltalende!
Det lyder som om man kommer til at splintre carbon'en når de gamle lejer skal slåes ud, hvilket jeg af gode grunde ikke er interesseret i?.

Kan intet finde om det..

Er der nogle der har forsøgt sig med lignende og evt. har en løsning ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Epic - Skift af lejer (Pivot-link)
  • #1   30. jan 2014 Nogle af de rammer har haft problemer med bøsningen/lejer, lige ovenover selve krankboksen, hvor bøsningen river sig løs fra carbon materialet. Så den skal du nok passe på med.
    Har ikke lige umiddelbart en løsning, men hvad har du brugt til at give lejet et lille dask med?


  • #2   30. jan 2014 Det var lige præcis den jeg startede med og rent visuelt ser den ud til at sidde FAST!
    Kørte en top igennem til det modsatte leje og daskede med en hammer (Meget blidt) og det lød af gode grunde lidt for hult til jeg turde smiley


  • #3   30. jan 2014 Måske jeg blot skulle lade dem sidde og så skifte de andre.
    De fejler ikke noget, men tænkte jeg ligeså godt kunne skifte dem i samme omgang jeg havde fat i de andre.


  • #4   30. jan 2014 Hvis du vil banke den ud, vil det være bedst med en dorn, i stedet for en top. Så har du mulighed for at slå på den yderste ring af lejet.
    Problemet er bare også, at man ikke må varme på sådan et leje, da der sidder carbon rundt om. Jeg har en anden løsning muligvis, men kræver at du har lidt udstyr smiley


  • #5   30. jan 2014 kan du ikke presse det ud ?

  • #6   30. jan 2014 Problemer er at der sidder en aksel inde i midten (Mellem lejerne), som gør at man kun kan få fat på inderringen. Akslen der ligger imellem har selvfølgelig samme diameter som lejet smiley

    Pavle kom med forslaget.
    Har da lidt teknisk snilde!


  • #7   30. jan 2014 Det kræver så, at den inderste ring + kugler er fjernet først, så der kun sidder den yderste ring tilbage i rammen. Derefter ville jeg lave 4 punktsvejsninger inde i ringen, så den trækker sig sammen på grund af varmen, og derefter trække den roligt ud.

  • #8   30. jan 2014 Jaah, ok smiley
    Carbon og svejse / varme lyder i mine ører ikke så godt.
    Må lave mig en aftrækker, HVIS jeg gider skifte dem smiley

    Takker for forslagene


  • #9   30. jan 2014 Skal lige høre hvor du har købt lejer til din Epic. Har selv en epic fra 2011 som snart skal ha skiftet dem. Har kun fundet leje kit på ebay.

  • #10   30. jan 2014 De er købt i en butik med udstyr til fjernstyrede biler og var ganske fornuftige i pris!
    100,- bobs for hele bagenden:

    http://www.iccom.dk/shop/index.php?cPath=240_241_245&osCsid=3eh1ca65f1u4bp6lducg6bq226

    2 stk. 6801-2RS (Dem jeg ikke rigtig kan få ud)
    4 stk. 688-2RS
    4 stk. 6800-2RS


  • #11   30. jan 2014 Super, tak for denne oplysning. Det er ikke langt fra hvor jeg bor.

  • #12   30. jan 2014 Hvis det lejer sidder i rammen er det sidste du skal gøre er at bruge varme. Ringen trækker sig sammen når den er blevet kold ja, men du har ingen kontrol over hvor meget varme carbonen bliver udsat for altså stor chance for at du ødelægger limningen af bøsset. En aftrækker er helt klat den bedste løsning og ellers lever den ind til en fagmand og lad ham gøre det.


  • #13   30. jan 2014 det er en så vigtig ting på sådan en type cykel at en fagmand er det bedste valg ikke et sted jeg ville spare

    og ja jeg har selv en dog ingen problemer selv efter 3 år


  • #14   30. jan 2014 A G:

    Yeps, mine funker også fint - men ville gerne have cyklen til at stå som ny igen inden sæsonen rigtigt starter smiley

    Hvordan står man hvis man afleverer den til en fagmand og de, ved et uheld, ødelægger stellet, hvis lejerne sidder for godt fast ?
    Dækker deres forsikring så eller ?


  • #15   14. feb 2014 Dejlig info du kommer med oppe i indlæg #10 Men alle kit jeg kan finde står der:
    3 X BB pivot Bearings

    4 X Dropout Bearings

    2 X S-Link @ Seatstay Bearings

    2 X S-Link @ Seat tube Bearings

    Det er et leje mere end du skriver??? Mangler du at skifte et?


  • #16   14. feb 2014 Projektet har været sat lidt på standby på grund af jeg har skullet forsvare bachelor.

    Men nu du spørg har jeg lige kigget nærmere på det igen.

    Du har fuldstændig ret:
    Det LIGNER at sidder 2 lejer i drivsiden ved BB Pivot bearings.
    Formentlig for at nedsætte trykket fra et enkelt leje, når der trædes igennem.
    (Det er de lejer jeg ikke har kunne få ud og kan kun visuelt se at det LIGNER der sidder et ekstra leje - Dem lader jeg en cykelhandler om)




    Så den må hedde:
    3 X BB pivot Bearings (3 stk. 6801-2RS (Dem jeg ikke rigtig kan få ud))

    4 X Dropout Bearings (4 stk. 6800-2RS)

    2 X S-Link @ Seatstay Bearings (2 stk. 688-2RS)

    2 X S-Link @ Seat tube Bearings (2 stk. 688-2RS)


  • #18   14. feb 2014 Ja jeg tænkte også at det måtte være 6801-2RS der var 3 af. men igen tak for info.

    Jeg skal selv igang på min Epic 2011 Dog er det en Alu model, så jeg håber jeg kan klare det hele selv.


  • #19   14. feb 2014 Det er svært at være sikker på at det er ægte kvalitet lejer man køber. Skf har så store problemer med at opklare om de lejer der bliver solgt er deres egne eller kopier.
    Det er kommet så langt ud, at de selv har sagt til deres forhandler de ikke må love deres kunder 100% ægte lejer.
    De finder nemlig så mange kopier som er I rigtig indpakning mm. SKF laver 300 uanmelde besøg om året, hos deres forhandler for at se om alle de lejer de har er ægte...

    Så jeg tager gerne chancen når jeg kan skifte det igen på et par timer. Skal give 500-800kr for et kit på nettet. ( som jeg ikke ved om er ægte lejer) eller 100 for noget som sikkert er kopi lejer.


  • #22   14. feb 2014 #18

    Alu ville jeg ikke være bange for at hamre lejerne ud af smiley

    Resten af topic vil jeg lade ligge, da jeg ikke kan modargumentere min dårlige smag i munden ved, at købe "billig" varer!


  • #23   14. feb 2014 Dave, der kommer lidt keramik ind i Pulleys!
    smiley


  • #24   14. feb 2014 Som udgangs punkt vil jeg ikke købe kopi. Men hvis jeg ikke kan være sikker på hvad der er hvad, vil jeg hellere købe no name leje end kopi vare for overpris.

    I 2013 blev der opdaget 4 SKF leverandør I dk, som havde kopier I deres butik. Og det hjælper ikke at kigge på dem. For selv SKF kan ikke se forskel. Det er først når de måler på dem de kan se det er en kopi.

    Det de har hos ICCOM bliver ikke solgt som SKF eller et andet kavlitets mærke. Det er no name lejer. Jeg køber et leje som jeg ved er af dårligere kvalitet end hvad man ellers kan få.

    Men ja det ville jo være dejligt med et Ceramic leje på denne del af cyklen også. Men nok lidt overkill. De kommer jo aldrig til at køre en hel omgang.


Kommentér på:
Epic - Skift af lejer (Pivot-link)

Annonce